
Żabka potwierdza zamiar przeprowadzenia IPO na GPW
– Wierzymy, że planowane IPO pozwoli Grupie Żabka na dalsze wykorzystanie szerokich możliwości, jakie dostrzegamy na rynku. Aby to zrealizować, wyznaczyliśmy sobie jasne i realne cele średnioterminowe: dążymy do podwojenia sprzedaży do klientów końcowych do 2028 r., otwierając ponad 1.000 sklepów rocznie w Polsce i Rumunii. Jesteśmy przekonani, że wejście na giełdę przyniesie korzyści wszystkim interesariuszom Grupy Żabka, zwiększając jej wartość dla akcjonariuszy i zapewniając dalsze możliwości rozwoju pracownikom – komentuje Tomasz Suchański, CEO Grupy Żabka.
Oferta skierowana będzie do inwestorów instytucjonalnych w wybranych jurysdykcjach oraz do inwestorów indywidualnych w Polsce. Ofercie nie będzie towarzyszyć emisja akcji. Spółka nie otrzyma żadnych wpływów ze sprzedaży akcji oferowanych przez dotychczasowych akcjonariuszy. To oznacza, że wszystkie środki pozyskane z IPO trafią do nich.
– Chcemy pozostać akcjonariuszem spółki i nadal zapewniać jej nasze wsparcie. Planowane IPO postrzegamy jako kolejny naturalny krok kierownictwa Grupy Żabka w realizacji ambitnej strategii rozwoju – dodał Krzysztof Krawczyk, przewodniczący Rady Dyrektorów Grupy Żabka i Partner w CVC Capital Partners.
Żabka szybo urosła w Polsce
W ostatnich latach sieć rosła w dwucyfrowym tempie. W 2023 sprzedaż do klientów końcowych wzrosła r/r o 23 proc. do 22.775 mln zł. Z kolei przychody wzrosły o 24 proc. i wyniosły 19.806 mln zł. Jak zaznacza spółka, wzrost były z jednej strony efektem poprawy sprzedaży porównywalnej LFL (o 10,8 proc. r/r), a z drugiej rozwoju sieci sklepów stacjonarnych Żabka, która w 2023 r. powiększyła się o 1.100 nowo otwartych placówek brutto, co dało łącznie 10.014 sklepów na koniec roku. Dodatkowo, pozytywny wpływ na przychody miał rozwój oferty cyfrowej, w którym to kanale sprzedaż wzrosła o 68 proc. r/r. W 2023 r. skorygowany wynik EBITDA wzrósł o 416 mln zł (+17 proc. r/r) i wyniósł 2.834 mln zł.
– Skorygowana EBITDA w latach 2021–2023 osiągnęła wzrost na poziomie 19 proc. CAGR, a skorygowana marża EBITDA w 2023 r. wyniosła 12,4 proc. W latach 2021–2023 i w pierwszym półroczu 2024 r. średni wskaźnik konwersji gotówki kształtował się na poziomie powyżej 85 proc. – podano w komunikacie prasowym.
W I półroczu 2024 r. sprzedaż do klientów końcowych wzrosła r/r o 22 proc. do 12.893 mln zł. Z kolei przychody wyniosły 11.148 mln zł, co oznacza wzrost o 21,5 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2023 r. W tym okresie spółka zwiększyła sprzedaż porównywalną LFL o 10,3 proc. r/r, a sieć sklepów stacjonarnych Żabka do 10.500 placówek. W I półroczu 2024 r. skorygowany wynik EBITDA wyniósł 1.399 mln zł, co oznacza wzrost r/r o 33,5 proc.
– W trzecim kwartale Grupa Żabka obserwuje pozytywne dynamiki, jeśli chodzi o sprzedaż do klientów końcowych i skorygowany wynik EBITDA. Spółka oczekuje w trzecim kwartale dynamiki wzrostu sprzedaży porównywalnej LFL w górnej części przedziału średnich wartości jednocyfrowych (upper end of mid single digit), ze względu na efekt wysokiej bazy, w tym pozytywny wpływ warunków pogodowych w trzecim kwartale 2023 roku. W całym 2024 roku Spółka oczekuje wysokiego jednocyfrowego wzrostu sprzedaży porównywalnej (7,5-9 proc.) – czytamy w komunikacie prasowym.
Celem Grupy Żabka jest także wzrost skorygowanej marży EBITDA. W perspektywie średnioterminowej ma ona dążyć do górnej granicy przedziału 12-13 proc. Spółka oczekuje przyspieszenia wzrostu marż w perspektywie krótkoterminowej, w związku z normalizacją cen energii oraz rosnącym efektem skali.
Zabka Group (Grupa Żabka) jest zarejestrowana w Luksemburgu. To jedna z największych w Polsce sieci sprzedaży detalicznej w formacie convenience. Firma powstała w 1998 r. Obecnie liczy ponad 10.500 sklepów działających na zasadzie franczyzy. Uzupełnia ją sieć bezobsługowych sklepów autonomicznych pod szyldem Żabka Nano, umożliwiających robienie zakupów przez całą dobę w dowolny dzień tygodnia. Do grupy należą też marki cateringowe Maczfit i Dietly. Działalność w zakresie internetowych zakupów spożywczych grupa realizuje za pośrednictwem marek Jush! i Delio. Ponadto Grupa Żabka niedawno rozpoczęła działalność na rynku rumuńskim poprzez przejęcie spółki DRIM.