anty_teresa napisał(a):
Popełniasz merytoryczne błędy i z toku myślowego wychodzą bzdury. P/E w rekomendacji patrzy do przodu, także dla spółek porównawczych, uwzględnione są zyski z kolejnych projektów.
Zgoda, niedoczytałem. Oznacza to tyle, że P/E z reko to "estymowane" P/E z "estymowanych" przychodów z przyszłych projektów więc nie jest już twardą daną tylko estymacją/predykcją biura maklerskiego, która wzięła się bezpośrednio z estymacji przychodów. Estymowanie przychodów dla spółek gamedev na dwa lata do przodu jest dość karkołomne ponieważ zyski/przychody zależą od tego jak kolejne projekty zostaną przyjęte przez graczy - często nieprzewidywalna zmnienna. Dlatego cała analiza porównawcza oparta na estymowanym P/E w reko moim zdaniem nie ma sensu bo jest wróżeniem z fusów. Dla potwierdzenia absurdalności tej reko wystarczy się dogrzebać poprzedniej ich rekomendacji. Teraz przekręcili wajchę w drugą stronę.
anty_teresa napisał(a):
Ty natomiast pokazuje mnożniki historyczne, czyli gdzie wycena patrzy w przód, a wyniki są z tyłu (...) W tej branży, gdzie występuje duża zmienność zysku w kolejnych latach patrzenie na P/E z jednego roku jest zupełnie bez sensu, bo w tej chwili P/E CD projektu jest ponad 100 i takie było przez lata.
OK, historyczny P/E dla dużych spółek z dużym portfolio gier jest wskaźnikiem, który jak najbardziej da się analizować mimo, że jak mówisz - cena patrzy do przodu. Aktualne wskaźniki P/E oraz "estymowane" na rok do przodu dla Blizzarda:
www.nasdaq.com/market-activity...A tutaj są P/E dla CapCom
www.gurufocus.com/term/pe/CCOE...Szczególnie ciekawe jest zestawienie Competitive Comparison Data gdzie większość spółek ma "historyczne" P/E powyżej 30.
W przypadku CD Projektu ten historyczny wskaźnik (=100) jest zaburzony ze względu na oparcie wyników na dużych premierach AAA raz na parę lat dlatego nigdzie w moich postach go nie przytoczyłem. Wskaźnik P/E dla CD Projektu urealnia się po analizie zysków po premierach i o takim wskaźniku pisałem w poście. Zakładając 1,2 mld zł zysku za 2020 rok (zbieżny z rekomendacją) przy obecnym kursie P/E wynosi 20,8. W 2021 roku zysku będzie tyle samo albo i więcej bo spółka już uporała się z największymi problemami po premierze i ma jasno zakreślony plan działania (w styczniu wersja na nowe konsole a więc pewnie również przywrócenie do sklepu Sony, jakiś mini dodatek darmowy a w Q1 wyjawienie planu na przyszłe lata). Pisząc o P/E odnośnie CDR właśnie tak liczony wskaźnik miałem na myśli. Moim zdaniem on powinien być powyżej 30. A gdyby tak było to kurs powinien być w okolicach 350+.
Dla porównania dodam jeszcze jaką kapitalizację ma taki CapCom umieszczony w analizie porównawczej. Obecnie kapitalizacja na poziomie 6,5 mld dol a zysk z raportów za Q1-3 2020r. wraz z estymacją za ostatni kwartał to 18 mld jenów czyli jakieś 650 mln zł.
CDR na tą chwilę ma kapitalizację na poziomie 5,7 mld dol i zysk pewnie zbliżony do dwukrotności CapCom.
Do tego dochodzi dzisiejsza redukcja krótkiej przez jeden z funduszy, co może oznaczać, że obecny poziom jest dla nich bliski dna i przy tych poziomach będą zamykać pozycje realizując zysk.
Wsparciem jest obecnie poziom podwójnego dna czyli ok. 238,50, jak go nie przebijemy to będzie trzecie dno na wykresie i wyraźny sygnał odwrócenia krótkoterminowego trendu spadkowego.