Według szacunków, w tym roku wartość polskiego rynku FMCG urośnie o 4,3 proc. r/r do 255 mld zł. Przyspieszenie względem średniej z ostatnich sześciu lat (CAGR 2,6 proc.) to zasługa takich czynników jak wzrost płac, najniższego od wielu lat bezrobocia oraz wyższego dochodu rozporządzalnego gospodarstw domowych (program 500 plus). Większość branżowego tortu – blisko 148 mld zł (58 proc.) – skonsumuje 10 największych sieci detalicznych.

Kliknij, aby powiększyć.
Źródło: Opracowanie własne na podstawie raportu DM PKO BP/na podstawie sprawozdań finansowych spółek, informacji prasowych, stron internetowych spółek.
Biedronka liderem polskiego rynku FMCG
Sieć dyskontów należąca do Jeronimo Martins, największego koncernu spożywczego w Portugalii dysponuje ok. 2,7 tys. punktami, w ponad 1.000 miejscowościach. W ubiegłym roku przychody Biedronki wzrosły o 11 proc. do ponad 39 mld zł.
– Spółka generuje bardzo wysoką marże EBITDA na poziomie 6,5 proc., w 2015 r. wypracowała blisko 1,2 mld zł zysku netto, co stanowiło blisko 85 proc. wyniku całej grupy. Na koniec 2015 r. spółka miała prawie 200 mln zł gotówki netto, a imponujący cykl konwersji gotówki pozwala finansować się spółce z kapitału obrotowego. – uważają analitycy DM PKO BP.
DM PKO BP w raporcie z 30 listopada obniżył zalecenie dla Jeronimo Martins do trzymaj i cenę docelową z 16,20 EUR do 15 EUR za akcję. Biuro zaznaczyło, że strategia grupy koncentruje się na wzroście efektywności sprzedaży LFL w Polsce i w Portugalii oraz rozwoju biznesu w Kolumbii (1,6 proc. przychodów), który zdaniem ekspertów nie zapewni wystarczającego paliwa do dalszych wzrostów.
Mimo globalnych problemów finansowych silne pozostaje Tesco. Brytyjska sieć 433 hiper- i supermarketów zajmuje drugą pozycję na polskim rynku. W ubiegłym roku Tesco wypracowało ponad 12 mld zł przychodów ze sprzedaży. Od 2013 r. spółka notuje stratę netto, która w 2015 r. wyniosła 748 mln zł.
Kolejne dwa miejsca w rankingu zajęły należące do niemieckiej grupy Schwarz Beteiligungs sieci Lidl i Kaufland. Pierwsza z nich posiada 558 sklepów dyskontowych. W całym 2015 roku Lidl wypracował prawie 11,7 mld zł przychodów i 420 mln zł zysku netto. Z kolei czwarty na liście Kaufland dysponuje siecią 200 super- i hipermarketów, które w ubiegłym roku wygenerowały blisko 9 mld zł przychodów i 119 mln zł czystego zysku.
Piąte miejsce zajął francuski Auchan, właściciel 76 hipermarketów pod szyldem Auchan i Real. Spółka z przychodami za 2015 rok na poziomie 9,66 mld zł odpowiadała za ok. 4 proc. rynku FMCG w Polsce.
Szóste i siódme miejsce zajmują sieci notowanego na warszawskiej giełdzie Eurocashu: ABC (8.425 sklepów) i Lewiatan (3.048 sklepów). Eurocash to hurtownik posiadający swoje sieci franczyzowe ABC, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Groszek, Euro Sklep oraz 1minute.
– Eurocash zbudował największą w Polsce sieć zrzeszającą niezależne sklepy detaliczne ABC, na zasadzie miękkiej franczyzy, która na koniec 3Q16 liczyła 8.425 sklepów. Ponadto spółka rozwija swoją sieć franczyzową Delikatesy Centrum (1.040 sklepów), a także współpracuje na zasadzie miękkiej franczyzy z partnerskimi sieciami Groszek, Euro Sklep, Lewiatan, PSD, których liczba wynosi 4.659. – dodaje DM PKO BP.
Na ósmej pozycji jest francuski Carrefour. Multiformatowa sieć handlowa dzieli się na 5 rodzajów: Globi (178 sklepów), Express Convenience (143 sklepy), Express Minimarket (225 sklepów), supermarkety (127 sklepów) i hipermarekty (84 sklepy).
Ostatnie dwa miejsca przypadły odpowiednio Żabka Polska oraz Intermarche (Grupa Muszkieterów). Pierwsza z nich jest właścicielem największej w Polsce sieci sklepów typu convenience, prowadzonych pod marką Żabka (3,4 tys. sklepów) oraz sieci supermarketów w formacie proximity pod marką Freshmarket (600 sklepów). Z kolei francuska Grupa Muszkieterów posiada 230 punktów pod szyldem Intermarche.