
Fot. fb/3LP
Oferta publiczna obejmuje tylko nową emisję akcji. Obecnie jedynym akcjonariuszem spółki jest TIM.
– O ile wszystkie nowo emitowane akcje zostaną wyemitowane i objęte przez inwestorów, to po przeprowadzeniu oferty będą stanowić one 21,2 proc. kapitału zakładowego spółki, uprawniając tym samym do 15 900 000 głosów stanowiących 21,2 proc. w ogólnej liczbie głosów na walnym zgromadzeniu. Spółka oraz akcjonariusz kontrolujący zawarli umowę lock-up na okres 360 dni od daty pierwszego notowania akcji – czytamy w komunikacie poświęconym prospektowi.
Harmonogram oferty przewiduje, że przyjmowanie zapisów od inwestorów indywidualnych, jak również budowanie księgi popytu wśród inwestorów instytucjonalnych obędzie się 10-17 maja. Ustalenie ostatecznej liczby akcji oferowanych, liczby akcji oferowanych poszczególnym kategoriom inwestorów oraz ostatecznej ceny akcji oferowanych przewidziano na 17 maja. Zapisy od inwestorów instytucjonalnych będą przyjmowane 18-23 maja. Przydział akcji przewidziano na 27 maja, a pierwszy dzień notowania praw do akcji spółki na GPW – około dwóch tygodni później.
– Zamiarem spółki jest uzyskanie wpływów z oferty w kwocie brutto około 104 mln zł. Celem oferty jest pozyskanie przez spółkę środków, które spółka planuje wykorzystać na dalszy rozwój swojej działalności, poprzez:
• Dalsze inwestycje rzeczowe w zakresie automatyki magazynowej oraz inne wyposażenie, sprzęt IT poprawiający efektywność i ergonomię pracy, co pozwoli na docelowy wzrost przychodów z metra kwadratowego w nowej hali magazynowej w Siechnicach o powierzchni około 25 tys. m2. Spółka zamierza przeznaczyć na ten cel około 52 mln zł;
• Rozwój zarządzanej powierzchni magazynowej poprzez otwieranie nowych oddziałów oraz rozbudowywanie obecnie posiadanych. Zarząd również aktywnie analizuje podmioty działające w obszarze logistyki, których głównymi klientami są spółki z segmentu e-commerce. W przypadku pojawienia się okazji inwestycyjnych, spółka może przeznaczyć część środków na kupno udziałów w firmach z branży logistyki e-commerce. Spółka zamierza przeznaczyć na ten cel około 40 mln zł;
• Inwestycje w ochronę środowiska w zakresie zielonej energii poprzez zakup udziałów, farmy fotowoltaicznej o mocy 2MW odpowiadającej zużyciu rocznemu energii przez spółkę lub zawarcie wieloletniego kontraktu typu cPPA (ang. corporate Power Purchase Agreement) na dostawę energii elektrycznej od wytwórcy OZE (odnawialne źródła energii) w wolumenie pokrywającym zapotrzebowanie spółki oraz recykling poprzez zakup urządzeń do wtórnego wykorzystania odpadów, na co spółka zamierza przeznaczyć około 8 mln zł – czytamy w komunikacie.
Strategia 3LP nakierowana jest na dalszy dynamiczny rozwój działalności w segmencie kompleksowych i zautomatyzowanych usług fulfillmentu dla firm aktywnych w sektorze e-commerce, dzięki dalszemu zwiększaniu zarządzanej powierzchni magazynowej, poprawie wydajności wynikającej z dalszej automatyzacji i optymalizacji procesów logistycznych, a także poszerzaniu bazy klientów i oferowaniu nowych usług dodanych.
– 3LP posiada pipeline zaawansowanych rozmów z nowymi klientami pod ww. powierzchnie magazynowe, a także spodziewa się nowych poprzez potencjalne akwizycje czy większe otwarcie się na rynek niemiecki. Celem strategicznym spółki jest bycie liderem w branży usług logistycznych dla e-commerce na obszarze Europy Środkowo Wschodniej. Realizacja Strategii 3LP ma pozwolić na trzykrotne zwiększenie skali biznesu do 2023 roku dzięki dynamicznemu wzrostowi całkowitej zarządzanej powierzchni magazynowej i pełnej automatyzacji – czytamy dalej.
Najważniejszymi klientami 3LP są: TIM, IKEA oraz Oponeo.pl. Spółka zarządza centrami logistycznymi o łącznej powierzchni 81,5 tys. m2, zlokalizowanymi w Siechnicach, Wojkowicach oraz Krajkowie (na południowy wschód od Wrocławia).
– Działamy w modelu ‚asset light’ – nie ponosimy wydatków na budowę magazynów, a możemy skoncentrować się na ich wyposażeniu w nowocześniejszą automatykę zwiększającą wydajność procesów logistycznych, umożliwiającą dynamiczne skalowanie operacyjne, dostosowywanie działalności do panujących warunków rynkowych i zwiększanie efektywności. Od początku 3LP rozwijało się dynamicznie – a tylko od 2018 roku przychody wzrosły blisko dwukrotnie, a wynik EBITDA 3-krotnie. Nasza strategia nakierowana jest na dalszy dynamiczny rozwój firmy, m.in. dzięki środkom pozyskanym z emisji. Planujemy, że do końca 2023 roku zarządzać będziemy ok. 240 tys. m2 powierzchni magazynowej – czyli blisko trzykrotnie większą niż obecnie. Ponadto coraz większa część zarządzanej powierzchni będzie w pełni zautomatyzowana – powiedział prezes Maciej Posadzy, cytowany w komunikacie.
– Planujemy także rozwój na nowych rynkach, szczególnie perspektywicznym jest rynek niemiecki. Pracujemy obecnie nad przygotowaniem strategii komunikacyjnej i marketingowej związanej z pozyskiwaniem klientów na tym rynku. Natomiast samo otwarcie centrum logistycznego w Słubicach, dedykowanego do obsługi e-commerce w Niemczech planowane jest na II połowę 2023 roku. Kolejnym elementem naszej strategii są akwizycje – obecnie analizujemy możliwości inwestycji w zagraniczne i polskie spółki dostarczające usługi fullfilmentu dla e-commerce – dodał prezes.
Podkreślił też, że wojna na Ukrainie nie wpływa bezpośrednio na biznes 3PL. Nie ma ona klientów na rynkach Rosji, Białorusi i Ukrainy i nie realizuje tam żadnych wysyłek.
Przychody 3LP w 2020 roku wyniosły 114,7 mln zł (+32,5 proc. r/r), natomiast w trzech kwartałach 2021 osiągnęły poziom 102,5 mln zł (+27,7 proc. r/r). Narastająco za cztery kwartały zakończone 30 września 2021 przychody 3LP osiągnęły poziom 137 mln zł (w tym 106 mln zł z usług fullfilmentu).
Zysk EBITDA w 2020 roku wyniósł 24,8 mln zł (+52,6 proc. r/r), po trzech kwartałach 2021 wynosił 27,5 mln zł (+64,1 proc. r/r). Narastająco za cztery kwartały zakończone 30 września 2021 EBITDA wyniosła 35,5 mln zł.
Na poziomie wyniku netto w 2020 roku 3LP zanotowało stratę w wysokości 3,3 mln zł. W III kwartałach 2021 roku zysk netto wyniósł 7,1 mln zł. Narastająco za cztery kwartały zakończone 30 września 2021 zysk netto wyniósł 7,2 mln zł.
W 2020 roku 3LP przygotowała i wysłała 4,51 mln przesyłek, co stanowiło wzrost o ponad 44 proc. w porównaniu do roku 2019. W trzech kwartałach 2021 liczba zrealizowanych przesyłek wyniosła 3,7 mln.
3LP chce rekomendować dywidendy począwszy od zysku za 2023 rok
Zarząd 3LP zamierza rekomendować akcjonariuszom wypłacanie dywidend począwszy od zysku netto za rok obrotowy 2023, podała spółka.
– Na datę prospektu zarząd nie zamierza rekomendować walnemu zgromadzeniu wypłaty dywidendy z zysku netto za lata obrotowe 2021-2022 i przeznaczyć środki wypracowane z działalności operacyjnej na inwestycje w dalszy dynamiczny rozwój operacyjny spółki. Począwszy od roku obrotowego 2023 roku zarząd zamierza, w zależności od sytuacji finansowej spółki, rekomendować walnemu zgromadzeniu wypłatę dywidendy, o ile nie zaistnieją żadne nadzwyczajne okoliczności zewnętrzne lub nie wystąpią znaczące potrzeby kapitałowe spółki – czytamy w komunikacie.
3LP specjalizuje się w świadczeniu zautomatyzowanych usług logistycznych podmiotom z branży e-commerce. Spółka została zawiązana w marcu 2016 roku.