Eurocash podpisał przedwstępną umowę na zakup 100 proc. udziałów w spółce Polska Dystrybucja Alkoholi (PDA). Stroną sprzedającą jest sześć osób fizycznych. Strony nie ujawniły wartości planowanej transakcji. Finalizację umowy uzależniono od spełnienia się warunków zawieszających, w szczególności uzyskania przez Eurocash zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
PDA zajmuje się dystrybucją alkoholi poprzez punkty rozmieszczone w województwach łódzkim, małopolskim, mazowieckim i świętokrzyskim. W 2014 r. przychody spółki wyniosły około 268 mln zł. Eurocash w komunikacie zaznacza, że nabycie udziałów w PDA stanowi kolejny element polityki akwizycyjnej grupy. Transakcja ta umożliwia dalszy rozwój w segmencie dystrybucji alkoholi oraz potencjalny wzrost przychodów.>> Odwiedź forumowy wątek dedykowany akcjom Eurocashu
– Rozwój formatu dystrybucji alkoholu jest dla naszej grupy ważnym elementem wzmacniania i poprawy konkurencyjności niezależnych sklepów, gdyż jest to dla nich kluczowa kategoria, pozwalająca na konkurowanie ze sklepami wielkoformatowymi zarówno asortymentem, jak i ceną. – komentuje Luis Amaral, prezes Eurocash.
W poprzednich latach siłą grupy były akwizycje, które pozwalały napędzać wyniki. W 2011 roku spółka kupiła Tradisa od giełdowej Emperii, a w 2013 roku zacieśniła współpracę z Kolporterem w segmencie dystrybucji papierosów i produktów FMCG. W czerwcu 2014 r. na celowniku spółki znalazła się sieć saloników prasowych pod marką Inmedio, w której Eurocash nabył 51 proc. udziałów. Równocześnie podpisano umowę franczyzową, dającej spółce zależnej prawo do wykorzystywania znaku towarowego 1minute na terenie Polski. Działania akwizycyjne Eurocashu objęły też sieć Delikatesy Centrum.
W tym roku akcje Eurocashu zyskały na wartości blisko 40 proc., co jest drugim wynikiem wśród blue chipów po stopie zwrotu uzyskanej przez Orlen. Zwyżce notowań handlowej grupy towarzyszyła poprawa wyników. W III kwartale 2015 r. kontynuował poprawę przychodów i zysków z II kwartału. W analizowanym okresie zysk netto wzrósł o 21,9 proc. do 70,1 mln zł. Poprawie zysków towarzyszył wzrost przychodów o 21,7 proc. do 5,487 mld zł. Narastająco po trzech kwartałach przychody wzrosły o 22 proc. do 15,3 mld zł, a zysk netto o ponad 12 proc. do 121,4 mln zł. W 2016 roku ważny dla Eurocashu i całej branży będzie ostateczny kształt podatku od marketów, który przygotowuje nowy rząd.