
(Fot. stelmet/fb)
Oferta obejmie maksymalnie 5.872.843 walorów. Z tego nie więcej niż 1.468.210 akcji nowej emisji – będą przydzielane inwestorom w pierwszej kolejności. Do 4.404.633 sztuk miałoby trafić z puli dotychczasowego akcjonariusza spółki. Kapitał zakładowy Stelmetu dzieli się obecnie na 27.896.005 akcji, a Stanisław Bieńkowski, założyciel i prezes posiada pośrednio 100 proc. akcji. Jeśli wszystkie akcji w ofercie publicznej zostaną sprzedane, to udział nowych inwestorów wyniesie 20 proc.
Oferta skierowana jest do inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych w Polsce, a także do wybranych zagranicznych inwestorów instytucjonalnych w ramach oferty prywatnej (private placement). Do drobnych inwestorów miałoby trafić do 10 proc. oferowanych akcji.
Zapisy na akcje potrwają od 12 do 14 października 2016 r. Inwestorzy indywidualni będą mogli składać zlecenia w wybranych placówkach DM mBanku oraz DM PKO Banku Polskiego. Zapis składany przez inwestora indywidualnego musi opiewać na co najmniej 10 akcji i nie więcej niż 195.761 akcji. Inwestor może przy tym złożyć więcej zapisów, ale łącznie w jednym domu maklerskim nie mogą opiewać na więcej niż 195.761 akcji. Debiut giełdowy planowany jest na 25 października.

Zakład Mr Garden w Grudziądzu znajduje się na terenie Specjalnej Pomorskiej Strefy Ekonomicznej
Cena akcji oferowanych zostanie ustalona w drodze budowy księgi popytu wśród inwestorów instytucjonalnych i opublikowana najpóźniej 12 października br. (do godz. 9:00) wraz z informacją o ostatecznej liczbie oferowanych akcji. Wiadomo, że spółka szacuje swoje wpływy na 50-60 mln zł. Takie wielkości przy założeniu sprzedaży maksymalnej liczny nowych akcji dawałoby przedział cenowy na poziomie 34,10-40,90 zł.
Pozyskane środki zostaną przeznaczone na akwizycje innych firm produkcyjnych lub dystrybucyjnych, polskich lub zagranicznych, przy czym obecnie grupa nie jest stroną wiążących zobowiązań co do przejęcia innych podmiotów. Jeśli w ciągu 12 miesięcy od zakończenia oferty Stelmet nie wyda środków pozyskanych z emisji na przejęcia, lub wyda je częściowo, pozostałe środki przeznaczone zostaną na spłatę części kredytu inwestycyjnego na budowę nowego zakładu w Grudziądzu zaciągniętego przez spółkę zależną MrGarden. Priorytetowym celem wykorzystania środków z emisji akcji są jednak akwizycje innych podmiotów.
– Naszym celem jest umocnienie pozycji wiodącego, pionowo zintegrowanego producenta i dystrybutora drewnianej architektury ogrodowej w Europie. Planujemy to osiągnąć poprzez dalszy wzrost sprzedaży produktów, wspierany nowymi mocami produkcyjnymi i optymalizacją operacyjną w ramach grupy. Nasza historia pokazuje, że potrafimy rozwijać się zarówno organicznie, jak i poprzez przejęcia. W 2014 r. przejęliśmy jednego z dwóch największych producentów i dystrybutorów drewnianej architektury ogrodowej w Wielkiej Brytanii – Grange Fencing Ltd. Akwizycja ta umożliwiła Grupie Stelmet ekspansję na rynku brytyjskim oraz pozwoliła na umocnienie pozycji wiodącego podmiotu w segmencie drewnianej architektury ogrodowej na całym rynku europejskim. Ponadto obecnie kończymy budowę nowego zakładu w Grudziądzu, który będzie najnowocześniejszym zakładem produkcji drewnianej architektury ogrodowej w Europie i istotnie zwiększy moce produkcyjne grupy. Myślimy o kolejnych potencjalnych akwizycjach. Rozglądamy się za spółkami polskimi i zagranicznymi, które mogłyby uzupełnić portfolio produktów Grupy Stelmet, rozszerzyć obszar naszej działalności i bazę klientów. Zabezpieczenie środków na potencjalne akwizycje poprzez emisję nowych akcji wzmocni naszą pozycję konkurencyjną i negocjacyjną oraz umożliwi wykorzystanie nadarzających się okazji transakcyjnych. – powiedział Przemysław Bieńkowski, wiceprezes Stelmetu.
Grupa Stelmet zajmuje się produkcją i dystrybucją tzw. drewnianej architektury ogrodowej. Wytwarza wyroby z drewna sosnowego i świerkowego, obejmujące m.in. różnego rodzaju płoty, kratki, deski, podesty, pergole, kwietniki, altany czy domki narzędziowe. Większość produktów grupy sprzedawana jest poza granicami Polski. Trafiają one do odbiorców w ponad 25 krajach, głównie do czołowych europejskich sieci sklepów DIY i specjalistycznych marketów budowlanych. Przychody grupy, z uwzględnieniem wyników przejętej pod koniec 2014 r. spółki Grange Fencing Ltd., w ciągu 12 miesięcy zakończonych 30 września 2015 r. sięgnęły 572,8 mln zł, EBITDA wyniosła 79,5 mln zł, a zysk netto 64,7 mln zł.