Obniżka jest spowodowana przede wszystkim bezprecedensową w historii Orange Polska zapowiedzią braku wypłaty dywidendy. Deklaracja zarządu zaskoczyła bank i wpłynęła na dywidendowy model wyceny akcji. >> Zobacz także: Inwestorzy w szoku. Orange Polska po czternastu latach chce przerwać wypłatę dywidend
Dodatkowo, analitycy uwzględnili w wycenie wysokie prawdopodobieństwo konieczności zapłacenia nałożonej przez UE kary w wysokości 650 mln zł. Bank obniżył również prognozę zysku EBITDA spółki na lata 2017/18/19 odpowiednio o 3/6/6 proc., do czego przyczyniły się wyższe od zakładanych koszty marketingowe. W czwartym kwartale 2016 r. spółka wyraźnie zwiększyła przyłącza nowych klientów szczególnie na dostępie światłowodowym. Zdaniem Haitong można się spodziewać, że Orange będzie nadal agresywnie promowała te usługi, co nadal będzie przyczyniało się do dużych wydatków komercyjnych (pozyskania klientów oraz marketing).
Mając na względzie ostrożniejszą niż wcześniej pozycję Orange Polska w sprawie rynku telekomunikacyjnego, trwającą ofensywę reklamową, dalszy rozwój sieci FTTx, ryzyko dodatkowej płatności za pasmo 450 MHz (115 mln zł) oraz dodatkowy capex związany z projektami unijnymi z programu POPC, analitycy Haitong spodziewają się, że powrót do wypłaty dywidendy nastąpi wtedy, gdy wskaźnik ND/EBITDA spadnie do około 2-2,2-krotności, czyli nie wcześniej, niż w roku 2019. Na tym etapie jedynym argumentem, który mógłby zmienić stanowisko Haitong w kwestii dywidendy, byłoby unieważnienie lub wyraźne obniżenie unijnej kary, co wydaje się mało prawdopodobne.
Prognozy Orange Polska dotyczące zysku EBITDA i wskaźnika ND/EBITDA świadczą o pewnym poziomie rynkowej niepewności w połączeniu z presją na generowane przepływy gotówkowe.
Haitong Bank uważa, że pełny przełom biznesowy i operacyjny wymaga realizacji trzech faz (poprawy KPI, przychodów i EBITDA). I choć pierwszy etap (zwrot w KPI) już się rozpoczął, odbywa się on kosztem ARPU i rentowności, ze względu na agresywną politykę cenową nowych ofert komercyjnych, a także wysoki marketing. Biorąc zwiększone koszty pozyskania klienta i odbudowy pozycji rynkowej, obecnie Haitong zakłada, że zanim przychody i EBITDA ustabilizują się i zaczną rosnąć potrzeba będzie więcej czasu.
Według wyliczeń Haitong, Orange Polska jest wyceniana w latach 2017/18 ze wskaźnikiem EV/EBITDA na poziomie 5,2/5,2-krotności, co oznacza 8/12-procentową premię w porównaniu z innymi telekomami z regionu CEE&EMEA. W opinii analityków jest to wycena zbyt wysoka jak na telekom, który nie wypłaca dywidendy.
Źródło: Haitong Bank