– Wzrost floty wpłynie na dynamikę przychodów, które szacujemy na 70,5 mln zł w tym roku. Prognoza zakłada wypracowanie 16,4 mln zł EBITDA, z czego 12 mln zł zakładamy w II półroczu. Wynika to ze specyfiki uruchomień – 80-proc. przyrostu floty odbędzie się w tym czasie. Dodatkowo w I półroczu ponosiliśmy koszty rozbudowy, oddziałuje na nas sezonowość, czyli dłuższy sezon w II półroczu – powiedział członek zarządu ds. finansowych Dariusz Komorowski podczas spotkania z dziennikarzami.
– EBITDA rośnie wolniej r/r od przychodów, na co nakłada się sezonowość. Duże systemy zaczną generować wyniki w II półroczu. Mamy nakłady na utrzymanie miast, szczególnie w roku wyborczym. Ponadto ponosimy koszty przygotowania do wzrostu skali biznesu w 2019 kiedy oczekujemy znaczącego wzrostu przychodów i EBITDA w efekcie rosnącej obecnie w dynamicznym tempie floty” – dodał Komorowski.
Prezes Robert Lech wskazał, że spółka będzie pracować nad wzmocnieniem modelu biznesowego.
– Póki co, koncentrujemy się na rynku polskim, wprowadzamy usprawnienia procesowe, organizacyjne. Przygotowujemy się do obsługi ponad 20 tys. rowerów. Będzie to podstawa do mocniejszego wyjścia na rynki międzynarodowe – dodał Lech.
Wśród celów nowego prezesa Nextbike jest wzrost przychodów z tzw. sektora prywatnego, czyli floty rowerów dla komercyjnych partnerów (spółka współpracuje w ten sposób z PKN Orlen). Nowy szef operatora systemów rowerów chce wprowadzić do modelu biznesowego sprzedaż abonamentu, a także poprawić relacje z partnerami, np. Benefit Systems. Władze spółki podkreśliły, że bazą rocznych kosztów rzędu 50 mln zł jest przestrzeń do oszczędności w tym zakresie i Nextbike będzie optymalizował swoje wydatki.
Nextbike Polska jest numerem jeden na polskim rynku miejskich systemów rowerowych pod względem liczby rowerów (80 proc. udziału w rynku). Spółka jest operatorem systemów rowerów miejskich w kilkudziesięciu miastach i miejscowościach w Polsce, m.in. w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu i Łodzi. Spółka jest notowana na rynku NewConnect od sierpnia 2017 r.