
Fot. Oponeo.pl
Sam IV kwartał 2019 r. przyniósł grupie Oponeo.pl wzrost wyników r/r i poprawę rentowności. Przychody ze sprzedaży wyniosły 410,4 mln zł (+15 proc. r/r), zysk netto 17,9 mln zł (+41 proc. r/r), a EBIT 23,9 mln zł (+21 proc. r/r).
W całym 2019 roku grupa Oponeo.pl odnotowała 20,25 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2019 r. wobec 16,76 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk operacyjny wyniósł 28,67 mln zł wobec 24,38 mln zł zysku rok wcześniej, a skonsolidowane przychody ze sprzedaży wzrosły do 962 mln zł.
– Rekordowe przychody ze sprzedaży wyniosły 962 mln zł, co oznacza wzrost r/r o 14,1 proc. Wynik brutto wyniósł 30,3 mln i wzrósł o 26 proc. w stosunku do zysku brutto z 2018 roku. Marża EBITDA wyniosła 4,1 proc., wzrosła w porównaniu z 2018 rokiem o 0,2 pkt proc. Marża brutto na sprzedaży ukształtowała się na poziomie 19,4 proc., co oznacza wzrost r/r o 0,2 pkt proc. Rekordowy wolumen sprzedanych opon wyniósł 3,7 mln sztuk, co oznacza wzrost r/r o 11,3 proc. W analizowanym okresie sprzedano także rekordowe 139 tys. felg, co oznacza 13,3 proc. wzrostu r/r – poinformowała spółka.

Źródło: Sprawozdanie finansowe Oponeo.pl
Na sprzedaż krajową przypadało 769,7 mln zł, co oznacza wzrost rok do roku o 16,6 proc. Udział przychodów krajowych w całości przychodów grupy Oponeo.pl ze sprzedaży wyniósł 80 proc. Przychody z działalności zagranicznej wyniosły 192,3 mln zł, co oznacza wzrost rok do roku o 5,3 proc.
Głównym elementem przychodów były przychody ze sprzedaży opon. Wyniosły one 876,8 mln zł i przedstawiały 91 proc. całości przychodów ze sprzedaży grupy. W całym 2019 roku grupa wysłała do swoich klientów 3,7 mln opon, tj. o 11,3 proc. więcej niż rok wcześniej. W Polsce sprzedaż, biorąc pod uwagę wolumen opon, zwiększyła się o 12,8 proc., natomiast za granicą o 3,1 proc. w relacji do 2018 roku.
W 2019 roku z tytułu sprzedaży felg grupa uzyskała 38,6 mln zł przychodów, czyli o 18,3 proc. więcej niż w poprzednim roku.
Wzrosty sprzedaży zostały osiągnięte przez grupę mimo kontynuacji trendu spadkowego na rynku opon w Polsce i w Europie. W skali całego kraju sprzedaż opon do samochodów osobowych w 2019 roku spadła o 8,1 proc., a w Europie o 2 proc.
– Działalności grupy sprzyjał jednak dynamiczny rozwój rynku e-commerce. W 2019 roku obroty w handlu elektronicznym B2C w Europie wzrosły o 13,6 proc. rok do roku – mówi Dariusz Topolewski, prezes Oponeo.pl
Prezes spółki w liście do akcjonariuszy zapewnił, że Oponeo.pl jest przygotowane do działalności w dobie pandemii koronawirusa. Firma m.in. zapewniła już swoim pracownikom zdalny dostęp do pracy.
– Ugruntowana pozycja Grupy Oponeo.pl na rynku e-commerce, jest dziś szczególnie istotna również z punktu widzenia ostatnich wydarzeń związanych z rozprzestrzenianiem się epidemii koronawirusa. Obecnie większość klientów wybiera zakupy przez internet w trosce o bezpieczeństwo swoje i najbliższych. Współpracujące z nami firmy kurierskie kierują się szczególnymi zasadami ostrożności w celu zmniejszenia ryzyka rozpowszechniania się wirusa SARS-COV-2. Także część z serwisów montażowych współpracujących z Oponeo.pl wprowadziła z tego względu dodatkowe środki bezpieczeństwa w zakresie montażu opon – napisał Dariusz Topolewski, prezes Oponeo.pl w liście do akcjonariuszy.
W 2019 roku Oponeo sprzedało Wirtualnej Polsce pakiet akcji spółki AutoCentrum.pl, co dodatnio wpłynęło na wynik finansowy. Swoją cegiełkę dołożyło także Dadelo. Należący do grupy dystrybutor rowerów i akcesoriów rowerowych zakończył 2019 rok z zyskiem netto w wysokości 0,8 mln zł.
Oponeo.pl jest liderem internetowej sprzedaży opon w Polsce, działającym w kilkunastu krajach Europy. W środę przed południem kurs akcji spółki spada o 3 proc. do 19,40 zł. Obecna kapitalizacja spółki wynosi 270 mln zł.