
Fot. fb/E3 Expo
W swoim raporcie Newzoo.com zwraca uwagę, że rynek gier okazał się beneficjentem pandemii COVID-19. W czasie domowej kwarantanny ludzie poświęcili znacznie więcej czasu na cyfrową rozrywkę, co przełożyło się także na wzrost zainteresowania grami.
Wielkim wygranym okazał się segment gier mobilnych, które są łatwo dostępne (blisko 2/5 ludzi na świecie ma dostęp do smarfona), a do tego często są one oferowane w formule Free2Play. Newzoo.com przewiduje, że rynek gier mobilnych w 2020 r. wygeneruje 77,6 mld dolarów przychodów, co oznacza wzrost o 13,3 proc. w porównaniu do zeszłego roku. Liczba graczy tego typu produkcji według analityków wzrośnie w tym roku do 2,6 mld, a blisko 38 proc. z nich będzie płacić za gry.

Globalny rynek gier w 2020 roku. Źródło: Newzoo.com
Trochę inaczej sytuacja wygląda w wypadku konsol i komputerów osobistych. Oba segmenty również zyskały na pandemii, ale tu pojawiają się też kłopoty z rozwojem i dystrybucją nowych tytułów. W wypadku PlayStation 4 przesunięciom uległy premiery długo oczekiwanych gier Last of Us 2 i Ghost of Tshushima. 10 kwietnia premierę miała gra Final Fantasy VII Remake, ale wydawca Square Enix miesiąc wcześniej ostrzegał, że w związku z ograniczeniami funkcjonowania sklepów, w niektórych krajach gracze mogą nie dostać pudełkowej wersji gry w dniu premiery. Opóźnieniom spowodowanym przez koronawirusa uległy nawet porty gier na konsole Nintendo Switch.
Do tego pod koniec roku premierę będą miały najnowsze generacje konsol. Zarówno Sony, jak i Microsoft uspokajają, że debiuty nowych konsol są niezagrożone, to jednak w sieci huczy od plotek o opóźnieniach w produkcji oraz mniejszej ilości konsol dostępnych w pierwszych miesiącach sprzedaży.
Mimo to Newzoo.com przewiduje, że rynek konsol wzrośnie o 6,8 proc. i osiągnie w 2020 r. 45,2 mld dolarów z 729 milionami graczy.
Jeśli chodzi o segment gier na komputery osobiste, to tutaj według analityków w 2020 r. rynek osiągnie wartość 36,9 mld dolarów, czyli o 4,8 proc. więcej niż w ubiegłym roku. Natomiast liczba graczy przekroczy 1,3 mld. Newzoo.com zwraca uwagę, że ten segment znacznie szybciej przeszedł transformację ze sprzedaży pudełkowej do cyfrowej, więc fizyczna dystrybucja nie jest zagrożona w tak dużym stopniu jak na konsolach. Mimo to również tutaj nie brakuje opóźnień, np. przesunięto premierę PC-towej wersji Death Stranding.

Prognozy wzrostu globalnego rynku gier. Źródło: Newzoo.com
W dalszej perspektywie analitycy przewidują, że w 2023 globalny rynek gier przekroczy wartość 200 mld dolarów. Debiut nowej generacji konsol będzie napędzał sprzedaż nowych gier. Jednak wciąż to segment gier mobilnych będzie rósł najszybciej.