
Fot. Pexels
Badaniu podlegały raporty roczne wszystkich spółek giełdowych podlegających obowiązkowi ujawniania informacji niefinansowych za rok 2019. Zawartość raportów została przeanalizowana względem 10 kryteriów. Trzy z nich dotyczyły polityk lub strategii spółek w odniesieniu do zarządzania kwestiami kryzysu klimatycznego oraz identyfikacji ryzyk i szans związanych ze zmianą klimatu, a siedem odnosiło się do raportowania emisji gazów cieplarnianych.
Średni wynik spółek w badaniu raportów za rok 2019 wyniósł 1,87 pkt (na 10 możliwych do uzyskania) i był o 0,84 pkt wyższy niż przed rokiem. Najlepsza spółka osiągnęła 9,33 pkt (rok wcześniej było to 7,33 pkt). 32 proc. spółek za rok 2019 nie uzyskało żadnych punktów, a odsetek ten obniżył się o 14pp w ujęciu r/r. Najwyższe średnie wyniki uzyskały spółki z makrosektora paliwa i energia (średnio 3,95 pkt za rok 2019 r., +1,35 pkt r/r), a najniższe spółki z makrosektora handel i usługi (0,96 pkt za rok 2019, +0,60 pkt r/r). Zaledwie 55 spółek osiągnęło więcej niż 2 pkt, 17 powyżej 5 pkt, a jedynie 6 spółek uzyskało powyżej 7 pkt.
Sześć spółek: MOL, LPP, LUG, JSW, CCC i Orange Polska otrzymało tytuł Spółka Świadoma Klimatycznie po uzyskaniu wyników przekraczających 70 proc. możliwych do uzyskania punktów. Nadal aż 49 spółek nie osiągnęło nawet ułamkowych części punktu (rok wcześniej 0 pkt uzyskało 66 spółek)
Wzrost wyników jest zasługą niewielkiej grupy liderów. Zaledwie mniej więcej co czwarta duża spółka giełdowa porządnie zabrała się za raportowanie emisji gazów cieplarnianych lub identyfikowanie ryzyk i szans związanych ze zmianami klimatu. – powiedział Piotr Biernacki, prezes zarządu Fundacji Standardów Raportowania i inicjator badania.
– Nadal niewiele spółek ma polityki lub strategie przeciwdziałania zmianom klimatu, a bardzo nieliczne określiły konkretne, mierzalne cele redukcji emisji gazów cieplarnianych. Widać jednak wąskie grono liderów, spółek, których zarządy na poważnie podchodzą do wyzwania, jakim jest kryzys klimatyczny. Wierzę jednak, że to grono będzie szybko rosnąć. – dodaje Piotr Biernacki.
Cieszy mnie wzrost ocen w najnowszej wersji badania, jednak średni wynik poniżej 20 proc. wartości maksymalnej napawa mnie niepokojem wobec nadchodzących regulacji, które w olbrzymim stopniu wiązać będą inwestowanie z poziomem raportowania czynników ESG. – powiedział Mirosław Kachniewski, prezes zarządu Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych
– Szczególnie, że SEG od 2012 roku badał poziom raportowania wpływu klimatycznego w ramach projektu „Analiza ESG spółek w Polsce” i niestety na przestrzeni tych 8 lat nie nastąpiła duża poprawa ujawnień dotyczących obszaru E, natomiast otoczenie legislacyjne zmieniło się diametralnie. Mam nadzieję, że wyłonione w badaniu grono liderów będzie inspiracją dla pozostałych spółek i wpłynie na podjęcie bardzo pilnych działań mających na celu przygotowanie rzetelnych danych ESG dla inwestorów. W przeciwnym wypadku duża część spółek notowanych na GPW będzie stopniowo tracić dostęp do finansowania. – dodaje Mirosław Kachniewski.
Pozytywnym wnioskiem z wyników badania jest to, że kilka spółek znacząco poprawiło swoje wyniki, a to oznacza, że w ciągu roku czy dwóch duża spółka giełdowa jest w stanie określić swój wpływ na klimat, zidentyfikować ryzyka i szanse związane z klimatem, określić politykę i przyjąć strategię. Dotyczyło to wąskiego grona spółek motywowanych rosnącymi wymaganiami inwestorów, klientów czy wyzwań związanych ze stygmatyzacją branży. Jednym z negatywnych wniosków jest to, że 41 spółek nie poprawiło punktacji, która była zazwyczaj niska, a 24 spółki osiągnęły wynik niższy niż w poprzedniej edycji. Świadczy to o tym, że spółki nie rozwijają się w przekazywaniu informacji do swoich interesariuszy, czy wręcz, że dane niefinansowe pokazują w sposób przypadkowy. Oceniam, że świadomość klimatyczna spółek będzie rosła powoli, a nagły, skokowy jej wzrost zaobserwujemy, gdy raportowanie kwestii klimatycznych stanie się obowiązkiem. – powiedział Michał Stalmach, Starszy Konsultant ds. Zrównoważonego Rozwoju w Bureau Veritas Polska i inicjator badania.
SEG skupia ok. 300 spółek notowanych na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych oraz alternatywnym rynku NewConnect, reprezentujących ponad 80 proc. kapitalizacji emitentów krajowych.
Wyniki drugiej edycji Badania Świadomości Klimatycznej Spółek zostały ogłoszone podczas webinarium Wyzwania raportowania niefinansowego za rok 2020 zorganizowanej przez Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych. Metodologia badania i jego wyniki są publicznie dostępne na stronie internetowej Fundacji Standardów Raportowania (www.standardy.org.pl) i Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych (www.seg.org.pl).