
Wlk. Brytania, USA i Australia zapewniły ponad połowę przychodów Grupy Mercator Medical w III kw. 2020 roku
Trzeci kwartał 2020 roku był dla grupy Mercator Medical okresem dalszego wzrostu generowanych marż – rentowność EBITDA wyniosła blisko 65 proc. (75 proc. w segmencie produkcji oraz 54,1 proc. w segmencie dystrybucji), a wynik na tym poziomie wzrósł o 67 proc. wobec rezultatu drugiego kwartału. Podobnie wysoki był wzrost zysku netto w ujęciu kwartał do kwartału (+69 proc.). Spółka zaznacza, że nadal widzi miejsce do wzrostu. Jak podaje, popyt na globalnym rynku jednorazowych rękawic ochronnych i medycznych związany z pandemią koronawirusa szacunkowo przekracza obecnie możliwą podaż o ponad 200 mld sztuk rocznie, co odpowiada ponad połowie światowych mocy produkcyjnych.
– W trzecim kwartale, zgodnie z oczekiwaniami, nastąpiło wyhamowanie wzrostu cen rękawic na globalnym rynku. Szybko jednak znów weszliśmy w trend wzrostowy, co oznacza, że dopiero w kolejnych kwartałach możemy zobaczyć pandemiczną quasi równowagę rynkową i jeszcze wyższe zyski firm z branży. To przed nami, a tymczasem największy producent rękawic jednorazowych na świecie zakomunikował wzrost okresu oczekiwania na rękawice nitrylowe w miesiąc o kolejne 40 dni, do 660 dni, podczas gdy przed pandemią było to 30-40 dni – wskazuje Witold Kruszewski, członek zarządu ds. finansowych w Mercator Medical.
W ślad za rekordowymi wynikami idzie generowana gotówka. Cash flow z działalności operacyjnej miał po trzech kwartałach br. wartość 543,3 mln zł wobec 37,7 mln zł rok wcześniej, a na koniec września br. – nawet pomimo przedterminowej spłaty wszystkich kredytów inwestycyjnych (75,6 mln zł) – grupa posiadała blisko 384,9 mln zł gotówki wobec 18,8 mln zł przed rokiem. Przełożyło się to na 380,4 gotówki netto wobec 133,9 mln zł zadłużenia netto na koniec września 2019 roku. W rezultacie wskaźnik dług netto do EBITDA przyjął wartość ujemną.
W trzecim kwartale br. miały miejsce dalsze zmiany struktury geograficznej sprzedaży Mercatora. Największym rynkiem zbytu stała się Wielka Brytania (130,8 mln zł, +42 proc. kwartał do kwartału), a za nią znalazły się Polska (105,3 mln zł, +11 proc. kdk) i Australia (102,3 mln zł, pierwsze istotne dostawy). Sprzedaż do USA wzrosła o 59 proc. kdk, do 93,1 mln zł. Łącznie wymienione kraje anglosaskie oraz Polska odpowiadały za 72 proc. skonsolidowanych przychodów trzeciego kwartału.
– Stawiamy na maksymalizację generowanych marż, jesteśmy zwinną organizacją, a naszym atutem jest nie tylko efektywność, ale również unikalne połączenie kompetencji produkcyjnych i dystrybucyjnych. Skupiamy się obecnie na rynkach, które zapewniają nam zyskowność i realizację przyspieszonej ekspansji geograficznej w krajach rozwiniętych. Europa Zachodnia, Ameryka Północna oraz Australia i Oceania odpowiadały już za łącznie 65 proc. sprzedaży – wskazuje Witold Kruszewski, CFO Grupy Mercator Medical.
Grupa Mercator Medical jest producentem jednorazowych rękawic medycznych. Należy do niej zakład produkcyjny w Tajlandii. Grupa działa globalnie w ponad 50 krajach. W 2013 r. spółka zadebiutowała na GPW. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 540 mln zł w 2019 r.