
Fot. Mercator Medical
Mercator Medical zwiększa przychody i poprawia wynik EBITDA
Skonsolidowane przychody Mercator Medical w I kwartale 2025 r. wyniosły 147,7 mln zł, co oznacza wzrost o 13 proc. r/r. To również tylko nieznacznie mniej niż w IV kwartale 2024 r., kiedy spółka osiągnęła 149,2 mln zł przychodów. Po kilku trudnych kwartałach, spółka wraca do wzrostów operacyjnych, co podkreśla poprawa wyniku EBITDA do poziomu 5,4 mln zł wobec -4,2 mln zł rok wcześniej.
Na dzień 31 marca 2025 r. Mercator Medical posiadał 212,8 mln zł gotówki netto i innych aktywów finansowych, co daje komfort finansowy i potencjał do dalszego rozwoju.
– W I kwartale 2025 r. kluczowe było zachowanie spokoju, równowagi biznesowej i konsekwencji w realizacji obranych wcześniej działań. Prezentowane wyniki potwierdzają, że nasze cele rozwojowe oparte na stabilizacji operacyjnej i selektywnej dywersyfikacji przynoszą wymierne efekty, nawet w obliczu wyzwań geopolitycznych. Zauważalny wzrost przychodów to efekt skutecznych działań handlowych i operacyjnych. Konsekwentnie wzmacniamy fundamenty Grupy, utrzymując zdolność adaptacji i elastyczność w wymagającym otoczeniu rynkowym – komentuje Monika Żyznowska, prezes Mercator Medical.
Jednorazowy wpływ interpretacji podatkowej na zysk netto Mercator Medical
Największą różnicę w stosunku do wyników z poprzednich okresów widać na poziomie zysku netto – 30,6 mln zł w porównaniu do 10,8 mln zł rok wcześniej. Trzeba jednak zaznaczyć, że wynik ten nie byłby tak wysoki bez korzystnej zmiany w kalkulacji podatku odroczonego, wynikającej z indywidualnej interpretacji podatkowej dotyczącej różnic kursowych przy spłacie pożyczek.
– Osiągnęliśmy istotną poprawę skonsolidowanego wyniku EBITDA r/r. Pozytywnie na poziom zysku netto wpłynęła również zmiana podejścia do kalkulacji podatku odroczonego, wynikająca z zastosowania się do otrzymanej indywidualnej interpretacji podatkowej w zakresie różnic kursowych przy spłacie pożyczek oraz ich przewalutowań. Warto też podkreślić, że w wynikach finansowych Grupy ciągle zawarte są koszty działalności deweloperskiej, która dopiero z czasem zacznie przynosić przychody – dodał Mariusz Popek, członek zarządu Mercator Medical.
Ryzyka związane z globalnym otoczeniem i polityką handlową
Mercator Medical w komunikacie zaznaczył, że I kwartał 2025 r. upłynął pod znakiem podwyższonej niepewności geopolitycznej i ryzyk regulacyjnych. Szczególne zagrożenie stanowiły zapowiedzi wprowadzenia nowych ceł przez USA na produkty pochodzące z Azji, w tym Tajlandii – kluczowego regionu produkcyjnego dla spółki.
Spółka monitoruje sytuację i deklaruje gotowość do dostosowania się do zmieniających się warunków handlowych. Choć zysk netto robi wrażenie, inwestorzy powinni mieć świadomość, że wynika on w dużej mierze z efektu podatkowego, a nie fundamentalnej poprawy rentowności.
Mercator Medical to producent rękawic jednorazowych i dystrybutor materiałów medycznych jednorazowego użytku. Jest jednym z najważniejszych graczy w Polsce oraz liczącym się podmiotem na arenie międzynarodowej. W 2013 r. spółka zadebiutowała na GPW; wchodzi w skład indeksu sWIG80. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 469 mln zł w 2023 r.