
(Fot. Mercator Medical)
Według ostatnich wypowiedzi prasowych zarządu spółki, tempo spadku średniej ceny rękawic jest szybsze od oczekiwań z powodu uruchomienia mocy produkcyjnych w Chinach. W konsekwencji analityk DM BOŚ zakłada, że w II kw. br. średnia cena sprzedaży rękawic Mercatora zmalała o 14 proc. względem poprzedniego kwartału, co może implikować zysk netto za II kwartał w wysokości 192,7 mln zł (-33 proc. kw./kw. i -8 proc. r/r). Ponadto Mercator zanotował na koniec I kw. br. rekordowo wysoki poziom zapasów o wartości 395 mln zł (+93 proc. kw./kw.), co w połączeniu ze spadkiem cen rękawic może skutkować odpisami zapasów rzędu 50-70 mln zł (czego nie uwzględniamy w naszej prognozie).
W styczniu spółka poinformowała o inwestycji wartej 155,9 mln zł w nowe moce produkcyjne w Tajlandii. Nowy zakład produkcyjny powinien zwiększyć zdolności produkcyjne Mercatora o 65 mln rękawic miesięcznie (wzrost rzędu 3,9 mld rękawic rocznie; +26 proc.), a pełnię mocy produkcyjnych nowy zakład powinien osiągnąć w I poł. 2022 roku. Ekspert szacuje na ok. 100 mln zł wzrost wyceny z tyt. nowej inwestycji (ok. 10 zł na akcję).
– Skorygowaliśmy nasze prognozy dla spółki uwzględniając (i) niższą od naszych oczekiwań EBITDA w IV kw. 2020 i I kw. 2021 roku odpowiednio o 9 proc. i 20 proc., (ii) informację o nowej inwestycji w moce produkcyjne w styczniu, (iii) szybsze niż zakładaliśmy tempo spadku średniej ceny rękawic jednorazowych w II kw. 2021 roku oraz (iv) lockdown w Malezji. Obecnie prognozujemy w 2021 i 2021 roku odpowiednio 761,7 mln zł i 367,5 mln zł zysku netto (obniżenie o 32 proc. i 20 proc.) – czytamy w raporcie przygotowanym przez Tomasza Rodaka, analityka DM BOŚ.
W konsekwencji 12-miesięczna wycena Mercatora maleje o 29 proc. do 249 zł na akcję (w oparciu wyłącznie o wycenę metodą DCF), co implikuje 4 proc. potencjał spadkowy. Dlatego analityk DM BOŚ podtrzymuje długoterminową rekomendację fundamentalną Trzymaj. Natomiast oczekując stosunkowo słabych wyników finansowych za II kw. br. oraz możliwych odpisów ekspert podtrzymuje także krótkoterminową rekomendację relatywną do rynku Niedoważaj. Według prognoz analityka, Mercator jest obecnie notowany przy 3,4x P/E na 2021P, co implikuje 37 proc. premię względem porównywalnych malezyjskich spółek.
Wśród czynników sprzyjających spółce Tomasz Rodak dostrzega (i) pojawienie się nowych mutacji wirusa SARS- CoV- 2 oraz czasowe wstrzymania produkcji przez malezyjskich konkurentów. Jednakże każda następna fala infekcji wydaje się mniej groźna niż poprzednia, jeśli spojrzymy na dane dotyczące hospitalizacji i liczby zgonów, głównie za sprawą trwającej globalnie akcji szczepień. Oba te czynniki mogą spowolnić tempo spadku średniej ceny rękawic w nadchodzących tygodniach/ miesiącach (analityk zakłada w III i IV kw. br. odpowiednio 8 proc. i 6 proc. spadek kw./kw. w porównaniu z 14 proc. spadkiem kwartalnym oczekiwanym w II kwartale).
Grupa Mercator Medical podaje, że jest liderem w Polsce oraz jednym z kluczowych graczy w Europie Środkowo-Wschodniej na rynku jednorazowych rękawic medycznych. Należy do niej zakład produkcyjny w Tajlandii. Grupa działa globalnie w ponad 50 krajach. W 2013 r. spółka zadebiutowała na GPW. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1,83 mld zł w 2020 r.
Rekomendacja dla Mercator Medical powstała 13 lipca 2021 r. Autorem rekomendacji jest Tomasz Rodak, analityk DM BOŚ. Wymagany prawem disclaimer jest do pobrania TUTAJ