DAJAMI to największa w Polsce sieć dystrybutorów i instalatorów klimatyzacji. Spółka jest także właścicielem specjalistycznych sklepów internetowych z klimatyzatorami (Aero7), oczyszczaczami powietrza (LoveAir i LifePlanet), pompami ciepła (Home7) oraz asortymentem dla miłośników kawy. DAJAMI ogłosiło plan konsolidacji rynku montaży klimatyzacji, którego wartość w Polsce szacowana jest na ponad 1,2 mld zł.
– Rynek klimatyzacji jest zdominowany przez małe, lokalnie działające podmioty – zwykle jednoosobowe działalności gospodarcze. My, działając na terenie całej Polski, korzystamy z efektu skali, mamy silny marketing i narzędzia pomagające zorganizować lepiej pracę instalatorom. Dla przykładu, instalatorzy współpracujący z nami, mają blisko 40-proc. skuteczność w konwersji leada na klienta, gdy zwykle – wg ich informacji – na swoich zleceniach ta skuteczność jest niemal 2-krotnie mniejsza. Dzięki temu już teraz współpracujemy z wieloma instalatorami, którzy przestawili się niemal wyłącznie na współpracę tylko z naszą firmą. Klienci korzystają na tym na wiele różnych sposobów: sprzedaż ratalna, krótsze terminy realizacji (duża liczba instalatorów), szeroka oferta urządzeń, duża firma – większe zaufanie i stabilność – powiedzieli członkowie zarządu Dajami.
Spółkę dotknęły problemy z dostępnością części, szczególnie w segmencie pomp ciepła, które są praktycznie niedostępne przez bardzo duży popyt.
– Rzeczywiście w przypadku pomp ciepła ten rok jest trudny, popyt znacznie przewyższa podaż i z tego względu nie udało się nam zamontować tyle pomp ciepła, ile planowaliśmy. W przypadku klimatyzacji na szczęście większych problemów z dostępnością nie ma, choć bardzo możliwe, że w III i IV kwartale pojawi się „nadprogramowy” popyt na nie, bo to też pompy ciepła i ludzie szukają klimatyzacji do ogrzewania. Jeśli chodzi o oczyszczacze, to niestety na początku tego roku były problemy z dostępnością a to wciąż jest główne źródło przychodów spółki, niemniej na Q4 nie spodziewamy się problemów – powiedzieli przedstawiciele zarządu Dajami.
Mimo rosnących kosztów energii, spółka widzi coraz większe zainteresowanie klimatyzacją.
– Obserwujemy w tym momencie około 300-proc. wzrost zainteresowania tematyką ogrzewania klimatyzacją. Zresztą na frazę „ogrzewanie klimatyzacją” mamy obecnie 1. miejsce w wynikach organicznych. Klimatyzacja to pompa ciepła, może „przenosić” ciepło w różne strony, czyli na zewnątrz lub do środka pomieszczenia. Klimatyzacja to bardzo ciekawa alternatywa dla ogrzewania komunalnego czy gazowego, które dominuje w mieszkaniach w Polsce. W uproszczeniu, klimatyzacja o mocy grzewczej 4kW potrzebuje 1kW mocy elektrycznej, by dostarczyć tę moc grzewczą. Czyli sprawność wynosi w takiej sytuacji 400 proc. – powiedzieli przedstawiciele spółki.
DAJAMI jest w trakcie procesu przekształcenia w spółkę akcyjną i oferuje w tym momencie opcje na akcje, które zostaną przydzielone po przekształceniu w SA.
– Widzimy, że pozyskiwanie kapitału jest zdecydowanie łatwiejsze w przypadku SA, dodatkowo formuła Sp. z o.o. Sp.k. obecnie nie niesie ze sobą praktycznie żadnych korzyści (jest „oCITowana”), dlatego zdecydowaliśmy się na proces przekształcenia do spółki akcyjnej. Jednocześnie nie chcemy czekać kilku miesięcy na zakończenie procesu przekształcenia, by przyspieszyć nasz rozwój w branży klimatyzacyjnej. 1 opcja na akcję zamieni się na 1 akcję po przekształceniu w SA – powiedzieli przedstawiciele Dajami.
Celem kampanii crowdinvestycyjnej na platformie Beesfund jest zebranie 4 mln zł, które zostaną przeznaczone m.in. na: wdrożenie i rozbudowę innowacyjnych narzędzi internetowych, które zautomatyzują proces sprzedaży, rozwój ogólnopolskiej sieci instalatorów, tworzenie własnych ekip, powiększanie sieci mini-showroomów, rozwój systemu CRM i zatowarowanie.
– Zbudowanie konfiguratora ofert dla instalatorów – narzędzie połączone z CRM-em i tabelami z cennikami, dzięki któremu instalator, nawet podwykonawca, będzie mógł na miejscu (podczas audytu) stworzyć klientowi wiążącą ofertę. To też będzie duża przewaga konkurencyjna, bo zwykle klienci czekają nawet po 2 tygodnie na ofertę w trakcie sezonu. Kolejnym ważnym celem jest rozbudowa własnych ekip montażowych, co pozwoli nam na zwiększenie marży z ~27 proc. do 40 proc.+ (średni koszyk to ~8 tys. zł netto), większy też współczynnik konwersji leada na klienta (nasze ekipy mają skuteczność około 30 proc. wyższą) i poprawi dostępność do ekip w trakcie najbardziej gorących okresów sezonu klimatyzacyjnego. Warto też dodać, że własne ekipy będziemy szkolić również do montażu pomp ciepła, które są produktem pokrewnym. Nawet wymagają tych samych uprawnień F-GAZ. Pozostałe cele wymienione są na landingu emisyjnym – powiedzieli przedstawiciele zarządu Dajami.
Kampania crowdinvestycyjna DAJAMI osiągnęła próg sukcesu wynoszący 300 tys. zł na platformie Beesfund. Obecna kwota pozwoli m.in. na rozbudowę innowacyjnego generatora ofert dla instalatorów skupionych wokół marki AERO7, który zautomatyzuje i przyspieszy proces sprzedaży klimatyzacji.
– Prowadzimy rozmowy z kilkoma dużymi inwestorami, głównie branżowymi, którzy widzą duży potencjał w naszej działalności – szczególnie klimatyzacyjnej. Osiągnęliśmy próg sukcesu emisji, która jeszcze trwa, widzimy duże zainteresowanie i często „końcówki” przynoszą pozytywne zaskoczenia (obserwowaliśmy to na innych emisjach). Warto też dodać, o czym pisaliśmy wcześniej, że przed emisją udało nam się pozyskać ponad 1 mln zł. Jeśli emisja nie zakończy się zebraniem pełnej kwoty, resztę pozyskamy od inwestorów strategicznych – dodali przedstawiciele spółki.