
(Fot. mat. prasowe)
Analityk argumentuje obniżenie ceny docelowej wpływem rosnącego kosztu kapitału oraz szeregu ryzyk związanych z nadchodzącym kryzysem gospodarczym.
– Sprzedaż opon już jest pod wyraźnym wpływem obciążenia klientów inflacją. Sprzedaż opon w pierwszym półroczu spadła o około 9 proc. (wolumeny). Spodziewamy się, że ten ciężar pogłębi się wraz z przyśpieszającą inflacją i rozwijającym się kryzysem. Wysokie ceny paliw wpływają na zmniejszony ruch samochodowy i w efekcie mniejsze zużycie opon – czytamy w raporcie przygotowanym przez Piotra Łopaciuka, analityk BM PKO Banku Polskiego.
Według eksperta ogólna dekoniunktura może istotnie wpłynąć na sprzedaż i marże w kluczowym czwartym kwartale, choć jak zwykle istotny wpływ będą miały warunki pogodowe. Dodatkowo ryzyko potęguje inflacja produktów przekraczająca 20 proc.
Oponeo jest już po publikacji wyników za I półrocze 2022 r. Na przestrzeni 6 miesięcy internetowy dystrybutor opon i felg wypracował blisko 700 mln zł przychodów ze sprzedaży i 5,52 mln zł zysku netto. Zysk brutto ze sprzedaży wyniósł 144,58 mln zł i był wyższy o 8,7 proc. w relacji do I półrocza 2021 roku. Wskaźnik rentowności sprzedaży brutto za I półrocze ukształtował się na poziomie 20,9 proc.
– Wyniki w 1H22 były obciążone kilkoma wydarzeniami jednorazowymi (koszty premii za poprzedni rok, przenosiny do nowego magazynu, marketing w Dadelo). Zakładamy normalizację w drugiej połowie roku, niestety skompensowaną potencjalną presją na marże – prognozuje Piotr Łopaciuk.
Sam II kwartał był trudny dla spółki z uwagi na mocny skok po stronie kosztów SG&A i presję inflacyjną (koszty transportu). Przychody wzrosły r/r o 13 proc. do 415,7 mln zł, co można określić jako niezły wynik, szczególnie uwzględniając specyficzne otoczenie biznesowe rok wcześniej.
– W ostatnim czasie wyraźny był wzrost kapitału obrotowego, który wiążemy z wzrostem cen. Oponeo utrzymuje jednak bezpieczną strukturę bilansu. Spodziewamy się kontynuacji obowiązującej polityki dywidendowej – dodaje analityk.
Piotr Łopaciuk przypomina, że ostatnie dwa lata były wyjątkowo udane dla Oponeo i jego zdaniem w najbliższym czasie może nastąpić normalizacja. Czynnikiem hamującym rozwój rynku może być również stale rosnąca popularność opon całorocznych. Z drugiej strony ekspert widzi ciągle przestrzeń dla wzrostu e-commerce w segmencie (teraz to około 30 proc. rynku).
Grupa Oponeo.pl jest liderem internetowej sprzedaży opon w Polsce, działającym w kilkunastu krajach Europy. W czwartek kurs akcji Oponeo.pl spada o 2,7 proc. do 35,50 zł. Obecna kapitalizacja spółki wynosi 500 mln zł.
Raporty analityczny dla Oponeo.pl powstał w ramach Programu Wsparcia Pokrycia Analitycznego GPW 3.0, na zamówienie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Pełna treść rekomendacji wraz z wymaganym przez prawo disclaimeram jest dostępna na stronie www.gpw.pl/gpwpa
Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0 polega na sporządzaniu przez firmy inwestycyjne raportów analitycznych finansowanych przez GPW. Celem Programu jest zwiększenie dostępności analiz dla mniej płynnych spółek, a co za tym idzie umożliwienie inwestorom podejmowania świadomych decyzji inwestycyjnych w oparciu o wiarygodne, niezależne źródło informacji o emitencie.