W III kwartale 2022 r. XTPL wygenerował 3,7 mln zł przychodów ze sprzedaży produktów i usług, co przełożyło się na dynamikę wzrostu +80 proc. kw/kw i aż 52-krotność przychodów osiągniętych w analogicznym okresie ubiegłego roku. EBITDA wyniosła 0,9 mln zł w stosunku do -1,8 mln zł rok wcześniej. Pozytywne wyniki mają również przełożenie na przepływy pieniężne z działalności operacyjnej, które w III kwartale br. wyniosły 0,9 mln zł w porównaniu do -1,1 mln zł w analogicznym okresie roku ubiegłego. Po raz pierwszy w historii spółka odnotowała zysk netto, który wyniósł 0,6 mln zł w porównaniu do straty -1,9 mln zł w III kwartale roku poprzedniego.
– Naszym celem finansowym na ten rok jest osiągnięcie w IV kwartale pozytywnego wyniku na poziomie przepływów pieniężnych netto razem. W Q3 nasz wynik to -0,1 mln zł. (…) Co do zasady, zamierzamy się dalej rozwijać, a ten rozwój powinny odzwierciedlać również nasze wyniki. Celem finansowym na 2023 rok jest osiągnięcie break even na poziomie zysku netto – zapewnił zarząd XTPL SA.
Rekordowe przychody ze sprzedaży produktów i usług mają szansę się utrzymać, spółką coraz mocniej nawiązuje i rozwija globalną współpracę. Globalna siatka dystrybutorów liczy obecnie 5 podmiotów, z których działania Semitronics i Yi-Xin wsparły podpisanie kontraktów. Sprzedażowo spółka jest obecna m.in. w: USA, Chinach, Niemczech, UK, Francji, Włoszech, Hiszpanii, Portugalii, Polsce, Holandii, Belgii, Korei Płd, Izraelu, Tajwanie i Singapurze.
– Prowadzimy wiele rozmów dotyczących sprzedaży naszych urządzeń prototypujących Delta Printing System (DPS), część z nich znajduje się już w końcowej fazie i oczekuje na ostateczną decyzję partnera – nie wiemy ile z nich zrealizuje się jeszcze w bieżącym kwartale, a ile przesunie się na I kwartał 2023. Nie docierają do nas żadne niepokojące sygnały od środowisk naukowych w temacie budżetowania, a my jako XTPL jesteśmy zadowoleni z obecnego lejka sprzedażowego urządzeń DPS, zwłaszcza, że pojawiają się tu również odbiorcy przemysłowi, korporacyjni – potwierdził zarząd.
A jest o co walczyć.
– Globalna, roczna sprzedaż urządzeń podobnych do naszego, pozwalająca na szybkie prototypowanie i produkcję małoseryjną dla szeroko pojętej branży elektroniki drukowanej, wynosi według naszych szacunków ok. 250-500 szt. rocznie. To ważna dla nas linia biznesowa na obecnym etapie rozwoju i widzimy tu wciąż potencjał do wzrostu, natomiast celem ostatecznym XTPL są długoletnie procesy nastawione na wdrożenia przemysłowe naszej technologii w skali przemysłowej u globalnych producentów nowoczesnej elektroniki. (…) Nasze dane wskazują, że możemy przejąć około 20 proc. tego rynku w perspektywie 5 lat – szacuje zarząd.
Drugim skomercjalizowanym już produktem, z którym spółka wiąże spore nadzieje są nanotusze.
– Nanotusze i urządzenia DPS stanowią już skończone produkty, które zostały przyjęte przez rynek i ich sprzedaż systematycznie rośnie. Korzystamy z tej sytuacji i stale rozszerzamy ich asortyment oraz funkcjonalność. (…)W długim terminie sprzedaż tuszu może przewyższyć sprzedaż z urządzeń prototypujących DPS, co jest konsekwencją zwiększania się liczby urządzeń i użytkowników tuszy, którzy na bieżąco go zużywają. Dodatkowo, w przypadku przejścia do przemysłowego wdrożenia naszej technologii, spodziewamy się skokowego wzrostu sprzedaży tuszu – zapewnia zarząd.
XTPL rozwija i komercjalizuje na światowym rynku addytywną technologię umożliwiającą ultraprecyzyjne drukowanie nanomateriałów. Technologia ta ułatwi m.in. produkcję wyświetlaczy nowej generacji, inteligentnego szkła z zaawansowanymi funkcjonalnościami, innowacyjnych zabezpieczeń antypodróbkowych czy paneli fotowoltaicznych o zwiększonej wydajności. Obecnie XTPL komercjalizuje swoją technologię w dwóch pierwszych polach aplikacyjnych: wyświetlaczy oraz smart glass. Akcje spółki zadebiutowały na rynku głównym GPW w lutym 2019 r.