
Inflacja wyniosła 18,4 proc. r/r w lutym
W ujęciu rocznym wzrost cen usług wyniósł 13,3 proc., a towarów sięgnął 20,2 proc. W ujęciu m/m było to odpowiednio: +1,6 proc. i +1,1 proc.
GUS podał długo wyczekiwane odczyty inflacji za styczeń i luty z uwzgl. nowych wag w koszyku. Wbrew oczekiwaniom, wstępny szacunek za styczeń został z tego tytułu… obniżony o 0,6 pp. do 16,6% r/r. Z kolei w lutym inflacja w górę do 18,4%. Dobrnęliśmy do szczytu w obecnym cyklu.
— Analizy Pekao (@Pekao_Analizy) March 15, 2023
Konsensus rynkowy zakładał wzrost cen towarów i usług w lutym o 18,6 proc. r/r. GUS zaktualizował też dane za styczeń – roczna inflacja wyniosła 16,6 proc. (wobec 17,2 proc. r/r sprzed zmiany koszyka inflacyjnego). Wskaźnik miesięczny wyniósł +2,5 proc. (wobec +2,4 proc. m/m przed zmianą koszyka inflacyjnego). Jak zauważyli ekonomiści mBanku, to największa rewizja w historii badań inflacyjnych GUS.
– W lutym br. w porównaniu z poprzednim miesiącem największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały wyższe ceny w zakresie żywności (o 1,8 proc.), rekreacji i kultury (o 2,3 proc.), napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 2,4 proc.) oraz mieszkania (o 0,5 proc.), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 0,44 pkt proc., po 0,14 pkt proc. i o 0,13 pkt proc. Niższe ceny w zakresie odzieży i obuwia (o 1 proc.) obniżyły ten wskaźnik o 0,04 pkt proc. – czytamy w komunikacie.

Źródło: GUS
W porównaniu z miesiącem analogicznym poprzedniego roku wyższe ceny w zakresie żywności (o 24,7 proc.), mieszkania (o 20,7 proc.) oraz transportu (o 23,7 proc.) podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 5,97 pkt proc., 5,19 pkt proc. i 2,12 pkt proc.
Poniżej zmiany % wskaźnika CPI w lutym w ujęciu r/r
% r/r | |
Ogółem | +18,4 |
Żywność i napoje bezalkoholowe | +24 |
Napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe | +11,1 |
Odzież i obuwie | +6,6 |
Użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii | +22,7 |
Wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego | +13,4 |
Zdrowie | +10,1 |
Transport | +23,7 |
Łączność | +7,8 |
Rekreacja i kultura | +16 |
Edukacja | +14 |
Restauracje i hotele | +1,4 |
Inne towary i usługi | +1,7 |