
Fot. spółka
Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka odnotowała 38,69 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2023 r. wobec 19,93 mln zł zysku rok wcześniej i 28,9 mln zł oczekiwanych przez rynek. Zysk operacyjny podskoczył r/r o 74 proc. do 55,31 mln zł, a zysk EBITDA o blisko 60 proc. r/r do 65 mln zł. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 270,52 mln zł w III kw. 2023 r. i były wyższe niż przed rokiem o 9 proc.
– Grupa Śnieżka odnotowała udany sezon w 2023 roku, uzyskując w ciągu pierwszych trzech kwartałów wzrost przychodów ze sprzedaży o 8,3 proc. r/r. Na największym dla grupy rynku polskim sprzedaż zwiększyła się o 9 proc. Udział rynku ukraińskiego, trzeciego w strukturze sprzedaży, ponownie przekroczył poziom dziesięciu procent, tym samym zbliżając się do poziomów sprzed wojny. Z kolei marże powróciły do wartości sprzed pandemii – czytamy w komunikacie.
Przez pierwsze trzy kwartały br. grupa Śnieżka wypracowała przychody ze sprzedaży w wysokości 705,1 mln zł (wyższe o 8,3 proc. r/r). Na wyniki sprzedaży wpływ miał przede wszystkim wzrost sprzedaży na rynku polskim, który dominuje w całkowitych przychodach grupy (odpowiada za 68,8 proc. skonsolidowanej sprzedaży grupy). Śnieżka uzyskała także znacznie wyższą sprzedaż na rynku ukraińskim r/r (wzrost w złotych o 33,4 proc.), który tym samym odbudował swoje udziały w strukturze przychodów grupy do poziomów zbliżonych do tych sprzed wybuchu wojny.
– Sezon 2023 zaliczamy do bardzo udanych. Pomimo trudnego otoczenia Śnieżka okazała się dobrze przygotowana na zmienną sytuację rynkową. Zaowocowały tworzone przez lata silne fundamenty oparte na znanych i lubianych przez konsumentów markach, skutecznie wdrożonych procesach sprzedażowo-marketingowych, w tym pricingowych, oraz w dużej części zautomatyzowanych i zdigitalizowanych procesach produkcyjnych i logistycznych. Wróciliśmy do poziomów marż osiąganych kilka lat temu, co w tym roku było naszym priorytetem – podsumowuje wyniki Joanna Wróbel-Lipa, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. handlowych FFiL Śnieżka SA.
Jak dodaje spółka, na rynku nadal utrzymują się niekorzystne warunki makroekonomiczne oddziaływujące na całą branżę. Palącym problemem pozostaje wysoka inflacja, która przekłada się na spadek siły nabywczej konsumentów. Pozytywny wpływ na wyniki grupy miał natomiast obserwowany na kluczowym dla grupy polskim rynku niesłabnący od kilku lat trend premiumizacji, czyli kupowania produktów wyższej jakości. W przypadku Śnieżki są to produkty marek Magnat i Vidaron.
Mocne odbicie rynku ukraińskiego, niższy popyt na rynku węgierskim
Na rynku ukraińskim grupa odnotowała mocne odbicie r/r po ubiegłorocznym głębokim spadku. W Ukrainie grupa osiągnęła przychody w wysokości 70,9 mln zł, tj. o 33,4 proc. wyższe niż w analogicznym okresie 2022 roku. W walucie lokalnej spółka Śnieżka-Ukraina uzyskała w sezonie 2023 wyniki sprzedaży wyższe o 61,9 proc.
Nastroje konsumenckie, a co z tym związane, plany remontowe Węgrów są pod silnym wpływem rekordowej inflacji (w całym okresie styczeń–wrzesień sięgnęła 20,9 proc. r/r). Osłabienie siły nabywczej klientów ogranicza popyt na produkty całej branży. W rezultacie przychody wypracowane przez grupę na Węgrzech w raportowanym okresie wyniosły 105,6 mln zł i były o 6,6 proc. niższe niż rok wcześniej (w walucie lokalnej o 6,4 proc.). Według danych własnych grupy spadek sprzedaży grupy był mniejszy niż spadek sprzedaży na całym tamtejszym rynku.
Przychody na rynku węgierskim miały w tym okresie 15 proc. udziału w całkowitych przychodach grupy Śnieżka (spadek o 2,4 pp. r/r), z kolei na rynku ukraińskim było to 10,1 proc. (wzrost o 1,9 pp. r/r). Na pozostałych rynkach zagranicznych, na których sprzedawane są produkty grupy Śnieżka, sprzedaż wyniosła łącznie 42,9 mln zł, tj. była o 9,7 proc. wyższa niż w pierwszych dziewięciu miesiącach ub.r. i stanowiła 6,1 proc. całkowitych przychodów grupy.
– W Polsce, w Ukrainie i na Węgrzech nasze udziały w rynku wzrosły lub zostały utrzymane. Potwierdza to, że szerokie portfolio Śnieżki na rynku farb dekoracyjnych i chemii budowlanej z rozpoznawalnymi markami, takimi jak m.in. Magnat, Śnieżka, Vidaron, Foveo-Tech i Rafil, bardzo dobrze odpowiada na potrzeby klientów remontujących lub urządzających swoje mieszkania, domy i ogrody. To pozwala nam z optymizmem patrzeć w przyszłość. Dostosowujemy naszą ofertę do oczekiwań konsumentów i pojawiających się trendów rynkowych. Strategia ESG Śnieżki zakłada m.in. odpowiedzialność za produkt i środowisko. Dlatego też dbamy o to, aby nasze produkty miały możliwie niski wpływ na środowisko i były bezpieczne dla zdrowia konsumentów – dodaje Joanna Wróbel-Lipa.
Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka jest jednym z czołowych producentów farb i lakierów w Polsce. W 2003 r. zadebiutowała na warszawskiej giełdzie. Jej fabryki są zlokalizowane w Polsce, na Ukrainie, Białorusi i Węgrzech. W 2022 r. miała 791,7 mln zł skonsolidowanych przychodów.