
fot. OT Logistics
– Grupa planuje osiągnąć w 2027 r. przychody w wysokości 916 mln zł przy 28 proc. rentowności EBITDA – czytamy w komunikacie.
Skonsolidowane przychody Grupy OTL wyniosły 592,3 mln zł w 2023 r., a EBITDA – w efekcie wzrostu wyników działalności portowej oraz spedycyjnej – wzrosła do 191,63 mln zł. W ub.r. rentowność EBITDA wyniosła 32 proc.
– Naszą ambicją jest stanie się jak najbardziej uniwersalnym operatorem oferującym pełny łańcuch usług logistycznych opartych przede wszystkim o aktywa portowe z optymalnym wykorzystaniem zautomatyzowanych procesów biznesowych. Dzięki tym działaniom Grupa OTL planuje utrzymać wysoką dynamikę wzrostu przychodów,rentowności i nakładów inwestycyjnych – powiedział prezes Kamil Jedynak, cytowany w komunikacie.
– Hasłem przewodnim strategii zakładającej 3 filary wzrostu jest ‚rozwój, organizacja, uniwersalność’, co oznacza w szczególności:
• rozwój pełnego i uniwersalnego łańcucha usług logistycznych, w oparciu o aktywa portowe,
• modernizację infrastruktury i suprastruktury, w kierunku zapewnienia wysokiej wydajności i jakości usług,
• dalsze usprawnianie i automatyzację procesów biznesowych – wskazano w komunikacie.
Grupy zakłada zwiększenie liczby obsługiwanych ładunków, zarówno w przeładunkach masowych (z 5,7 mln t w 2023 r. do 8,4 mln t w 2027 r.), drobnicowych (z 1,4 mln t w 2023 r. do 2,4 mln t w 2027 r.), jak również ładunków przewożonych koleją (z 1,7 mln t w 2023 r. do 3,2 mln t w 2027 r.).
– W Strategii Grupy OTL zostały zaprezentowane cele i działania w głównych segmentach działalności Grupy, które mające na celu dalszy rozwój i umocnienie pozycji uniwersalnych terminali portowych oraz zaoferowanie klientom zintegrowanej i elastycznej usługi transportowo-przeładunkowej. Strategia zakłada też inwestycje modernizacyjne w pozostałe segmenty działalności Grupy – napisano dalej w komunikacie.
256 mln zł capeksu do 2027 r., możliwe inwestycje w nowe aktywa
Strategia OT Logistics zakłada m.in. nakłady inwestycyjne na poziomie 256 mln zł łącznie do 2027 r., podała spółka. OT Logistics nie wyklucza inwestycji w nowe aktywa, które współgrałyby z założeniami strategicznymi, poinformował członek zarządu Daniel Górecki.
Capex na poszczególne lata zaplanowany jest na poziomie: 93,8 mln zł w 2024 r., 99,1 mln zł w 2025 r., 40,7 mln zł w 2026 r. i 22 mln zł w 2027 r., podano w „Strategii Grupy OTL do 2026 r. z projekcją efektów w 2027 r.”.
– Główne inwestycje w OT Port Gdynia to rozbudowa terminala zbożowego oraz rozwój terminala ro-ro. Dzięki tym działaniom możliwe będzie podwojenie raty przeładunkowej i wolumenu przeładunku agro oraz zwiększenie bazy magazynowej i uruchomienie dowozów kolejowych dla produktów tego typu. Umocnienie pozycji naszego portu, jako wiodącego uniwersalnego terminala w Polsce, będzie wspierać zwiększanie przeładunków ro-ro oraz podwojenie przeładunków papieru i celulozy. W OT Port Świnoujście planujemy zarówno inwestycje w rozwój terminali, jak również modernizację procesu rozładunku i załadunku statków. W obu portach prowadzone będą również działania zmierzające do rozszerzenia zakresu obecnie obsługiwanych ładunków o całkiem nowe grupy towarowe – powiedział wiceprezes Grzegorz Zubrzycki, cytowany w komunikacie.
Strategia uwzględnia także uwarunkowania w ramach obszarów ESG (ochrony środowiska naturalnego, odpowiedzialności społecznej i ładu korporacyjnego), a planowane na najbliższe lata inwestycje będą służyły ochronie środowiska. Główne kierunki inwestycji zakładają m.in. wymianę sprzętu na urządzenia spełniające najnowsze normy środowiskowe, inwestycje w nowe linie technologiczne czy instalacje fotowoltaiczne. W zakresie transportu planowana jest sukcesywna wymiana taboru kolejowego na niskoemisyjny i ekologizacja całego procesu przewozowego.
– Podstawowym założeniem Strategii jest wykorzystanie, udoskonalenie i modernizacja obecnie istniejących zasobów. Zarząd nie wyklucza jednak inwestycji w nowe aktywa, które współgrałyby z założeniami strategicznymi – dodał Górecki.
Strategia OT Logistics zakłada przeznaczanie min. 75 proc. rocznych zysków na dywidendy
W ramach Strategii Grupy OT Logistics do 2026 r. przyjęta została polityka dywidendowa zakładająca w perspektywie długoterminowej stałą wypłatę dywidendy w wysokości nie niższej niż 75 proc. zysku netto.
– Z punktu widzenia naszych akcjonariuszy istotną informacją jest, że w ramach strategii została przyjęta również polityka dywidendowa. Zakłada stałą wypłatę dywidendy w perspektywie długoterminowej w wysokości nie niższej niż 75 proc. zysku netto spółki – powiedział członek zarządu Daniel Górecki, cytowany w komunikacie.
Grupa OTL to notowana na GPW grupa specjalizująca się w usługach transportowych, spedycyjnych i logistycznych. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 592,3 mln zł w 2023 r.