
(Fot. GPW)
Poparciem dla dobrych wyników są notowania akcji spółek wymienionych w zestawieniu. Dwie na przestrzeni ostatnich 12-miesięcy zyskały ponad 100 proc. Dla porównania indeks szerokiego rynku poszedł w górę w tym czasie niespełna 40 proc.
Wybierając spółki analitycy brali pod uwagę nie tylko ich zysk netto, ale także wartość przychodów, a także poziom EBITDA.
Auto Partner
Auto Partner jest importerem i dystrybutorem części zamiennych do samochodów osobowych, dostawczych, motocykli, skuterów, a także wyposażenia warsztatów o zasięgu europejskim. W 2023 roku wypracowała 223,59 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej, w stosunku do 207,27 mln zł zysku w 2022 roku. Przychody ze sprzedaży sięgnęły 3,653 mld zł, co jest wynikiem nie tylko o 29 proc. wyższym rok do roku, ale także rekordowym.
– Osiągnięte przez Grupę marże były na satysfakcjonującym poziomie, pomimo ubiegłorocznych wyzwań takich jak wysoka inflacja, presja na wynagrodzenia i wysokie stopy procentowe, które wpływały na koszty finansowe – podaje Auto Partner w sprawozdaniu finansowym za 2023 rok.
Auto Partner współpracuje z 350 dostawcami części typu “after market”, takimi jak Bosch, Textar, Valeo czy Febi. Posiada również markę własną – MaxGear. Podobnie jak na rynku polskim rosła również sprzedaż za granicą (+29,6 proc. rok do roku). Nadal jednak polski rynek jest dla spółki kluczowy odpowiadając za 50 proc. sprzedaży. Pozytywnie na sytuację Auto Partner wpływał również sentyment w branży dystrybutorów części samochodowych.
– Europejski rynek motoryzacyjny osiągnął w ubiegłym roku znaczący kamień milowy, a rejestracje nowych pojazdów sięgnęły najwyższych poziomów od czasu pandemii, kreując tym samym wysoki popyt na części do samochodów. Rok 2024 pod tym względem ma być równie dobry co 2023. Auto Partner ocenia, że blisko 19-procentowa dynamika sprzedaży z pierwszego kwartału 2023 roku jest co najmniej do utrzymania w całym 2024 roku – komentuje Mateusz Czyżkowski, analityk XTB.
Sytuacja spółki cieszy inwestorów. Na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy jej notowania wzrosły o prawie 30 proc. Korekta nastąpiła jednak po publikacji szacunkowych wyników Auto Partner za pierwszy kwartał tego roku.
Comp
Comp specjalizuje się w rozwiązaniach z zakresu bezpieczeństwa IT, sieciowego, oraz kryptografii. W 2023 roku Comp odnotował 44,46 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej, wobec 0,36 mln zł straty rok wcześniej. Istotniejszym rezultatem według analityków był jednak zysk EBITDA, który wyniósł 110,44 mln zł w porównaniu do 76,08 mln zł w 2022 roku.
Łączy produkty własne z rozwiązaniami oferowanymi przez najlepszych producentów sprzętu i oprogramowania. Współpracuje z takimi firmami jak HP, Huawei, Lenovo, Lexmark, Microsoft, Oracle, Symantec czy Samsung. Taki sposób prowadzenia biznesu sprawił, przychody spółki w ubiegłym roku sięgnęły 997,5 mln zł, co jest wynikiem o prawie 25 proc. wyższym w ujęciu rocznym.
– W przypadku spółki Comp 2023 rok przyniósł mocną, niespodziewaną w takiej skali, poprawę wyników w segmencie IT, u której podstaw leżał głównie popyt w dziedzinie cyberbezpieczeństwa. W efekcie spółka przebiła nasze oczekiwania EBITDA z początku roku aż o 25 proc. – komentuje Tomasz Rodak, analityk DM BOŚ.
Prezes spółki Comp, Robert Tomaszewski, w liście do akcjonariuszy zwrócił uwagę na wysoką generację gotówki, która jest wynikiem inwestycji we właściwe kierunki rozwoju, jakim jest cyberbezpieczeństwo. Podał również, że w tym roku EBITDA wzrośnie do 115 mln zł, a transfer do akcjonariuszy do minimum 7,5 zł na akcję.
– Mocne zwiększenie wyniku operacyjnego EBIT i EBITDA jest w dużym stopniu związane ze zwiększeniem sprzedaży usług i produktów w zakresie cyberbezpieczeństwa specjalnego oraz zwiększeniem skali sprzedaży usług w systemie abonamentowym dla sieci i małych i średnich przedsiębiorstw. Dodatkowo uzyskaliśmy zmniejszenie kosztów stałych związanych z produkcją elektroniki oraz zmianę modelu sprzedaży usług dodanych – napisał prezes Tomszewski.
Akcje Comp w przeciągu roku wzrosły o prawie 70 proc., z czego duża część przypadła na ostatni miesiąc. W tym okresie akcje spółki podrożały o 20 proc.
Rainbow Torus
Rainbow Tours jest jednym z największych tour operatorów działających w Polsce. Zajmuje się sprzedażą wycieczek, imprez turystycznych innych firm, biletów lotniczych, autokarowych, a także promowych.
W 2023 roku Rainbow Tours odnotował 172,84 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej, natomiast rok wcześniej było to 21,5 mln zł. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży były o 37,6 proc. wyższe i sięgnęły 3 293,39 mln zł.
– Jednym z największych zaskoczeń in plus są wyniki Rainbow Torus. Katalizatory poprawy wyników to wzrost ilości wykonanych operacji lotniczych, przy jednocześnie niższym kursie USD/PLN, co poprzez dodatnie różnice kursowe pomniejszało wartość zobowiązań finansowych. Wysoki popyt na usługi spółki sprzyja podpisywaniu nowych kontraktów z wyższymi cenami, co wspiera wyniki 2024 roku – komentuje Sobiesław Kozłowski, dyrektor departamentu analiz i doradztwa Noble Securities.
Maciej Szczechura cytowany w raporcie za 2023 rok zwraca uwagę, że dobre wyniki pozwolą spółce na wypłatę rekordowej dywidendy z ubiegłorocznego zysku tj. łącznie 91,5 mln zł. Warto zwrócić uwagę, że firma dwukrotnie wypłaciła zaliczkę na poczet dywidendy za rok 2023 w łącznej wysokości 40,6 mln zł.
Na dobre wyniki wpływ miała rosnąca liczba klientów spółki. W 2023 roku z oferty podmiotu dominującego skorzystało łącznie 636 543 osób, co jest wynikiem o 25,8 proc. lepszym w porównaniu do 2022 roku.
Akcje Rainbow Tour w ciągu ostatnich 30 dni zyskały prawie 50 proc., natomiast w ciągu ostatnich 12 miesięcy wzrost wyniósł około 200 proc.
Sanok
W 2023 roku skonsolidowany zysk netto Sanoka z działalności kontynuowanej przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 75,91 mln zł. Rok wcześniej było to 57,15 mln zł. Z kolei skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1,446 mld zł, w porównaniu do 1,385 mld zł rok wcześniej.
Firma jest czołowym producentem wyrobów gumowych, gumowo-metalowych, a także kombinacji gumy z innymi tworzywami. Swoje produkty sprzedaje przedsiębiorstwom z branży motoryzacyjnej, budowlanej, rolniczej, farmaceutycznej oraz AGD.
Kluczowym segmentem sprzedaży dla grupy jest motoryzacja – odpowiada za ponad 58 proc. udział w ogólnej wartości sprzedaży. Wzrost poziomu przychodów w tym segmencie w ubiegłym roku to zasługa głównie wzrostu o 80,3 mln zł sprzedaży w spółce dominującej.
– W przypadku Sanoka obserwowaliśmy mocniejszy od oczekiwań popyt w segmencie automotive, a także brak oczekiwanego spowolnienia w segmencie budownictwa. To wszystko w połączeniu z wyższymi marżami (spadek cen surowców i energii) doprowadziło do przebicia naszej prognozy EBTDA o 32 proc. – komentuje Tomasz Rodak, analityk DM BOŚ.
Dynamika wzrostu sprzedaży w segmencie budownictwa wyniosła 26 mln zł, co daje wzrost na poziomie około 15 proc. rok do roku.
W ciągu ostatnich 12 miesięcy akcje spółki Sanok zanotowały około 7-proc. wzrost.
XTB
W 2023 roku ten dom maklerski wypracował skonsolidowany zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej na poziomie 791,17 mln zł, wobec 766,1 mln zł rok wcześniej. Przychody spółki sięgnęły 1,588 mld zł, wobec 1,444 mld zł w 2022 roku. W ubiegłym roku XTB pozyskała rekordowe 312 tys. nowych klientów. Liczba aktywnych klientów wzrosła tymczasem o 51 proc. rok do roku, do poziomu blisko 409 tys.
– Jedną ze spółek, która wyraźnie zaskoczyła wynikami jest X-Trade Brokers. Z jednej strony utrzymanie silnej zdolności akwizycyjnej, zmienny pierwszy kwartał 2023 roku oraz silne wzrosty indeksów giełdowych w szczególności w czwartym kwartale 2023 roku, ale i bardzo mocny spadek rentowności amerykańskich (120 pb. w czwartym kwartale 2023 roku) sprzyjały wynikom spółki – komentuje Sobiesław Kozłowski, dyrektor departamentu analiz i doradztwa Noble Securities.
Wzrost przychodów ciągnie za sobą również wyższe koszty, o czym wspomniał prezes spółki
– Zwiększenie kosztów działalności operacyjnej do poziomu 694 mln zł względem 559 mln zł w analogicznym okresie 2022 roku uznajemy jako naturalny efekt tak dynamicznego rozwoju naszej działalności. W kolejnych latach naszym priorytetem pozostaje dalszy przyrost bazy klientów oraz wzmacnianie pozycji XTB jako marki globalnej – czytamy w liście do akcjonariuszy.
Na przestrzeni roku akcje XTB wzrosły o ponad 100 proc. Z kolei ostatni miesiąc to ponad 20-proc. wzrosty cen tych walorów.