tnpftrvb
Advertisement
PARTNER SERWISU
sxonrisq

DSV: Polscy importerzy muszą myśleć o zatowarowaniu na IV kwartał jak najszybciej

Importerzy z Polski powinni jak najszybciej rozpocząć planowanie dostaw celem zwiększenia zapasów, aby nie zostać zaskoczonym przed kluczowym dla handlu IV kwartałem, oceniają eksperci DSV - Global Transport and Logistics. W odpowiedzi na problemy, z którymi mierzy się transport morski, sektor handlowy rozpoczął w tym roku przygotowania do świąt znacznie wcześniej, nawet na przełomie czerwca i lipca.

fracht, importerzy, zatowarowanie,

Fot. Pexels

– Od jakiegoś czasu obserwujemy, że europejskie firmy zajmujące się handlem i dystrybucją rozpoczęły już przygotowania do świąt. Z jednej strony rozbudowują one stany magazynowe, zwiększając bieżące dostawy, a z drugiej szybciej niż zwykle zaczęła wzrastać liczba zapytań o możliwość rezerwacji przestrzeni kontenerowych na nadchodzące miesiące. W naszej ocenie wynika to z chęci przedsiębiorstw do minimalizacji ryzyka niedoboru towaru ze względu na nieprzewidziane zakłócenia w łańcuchach dostaw w kluczowym okresie handlowym – powiedział LCL&Rail manager w DSV – Global Transport and Logistics Bogdan Homiak, cytowany w komunikacie.

Największą przyczyną utrudnień są trwające od listopada 2023 roku ataki jemeńskich rebeliantów Huti na statki na Morzu Czerwonym. Spowodowały one, że armatorzy w miarę możliwości decydują się na omijanie tego szlaku. Sytuacji nie ułatwiają także kongestie w kluczowych portach na całym świecie. Duże opóźnienia widoczne są m.in. w kluczowych portach europejskich w Hamburgu i Antwerpii, chińskich w Szanghaju i Ningbo czy w południowoafrykańskim porcie w Durbanie, przypomina DSV.

– Kongestia i konieczność omijania Morza Czerwonego przez statki przełożyły się na wzrost ceny za transport kontenera. Koszt frachtu ekwiwalentu kontenera czterdziestostopowego (FEU) z Szanghaju do Europy Północnej według indeksu Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) wzrósł z poziomu ok. 2 300 USD w październiku 2023 do ok. 10 100 USD w połowie lipca 2024 (339,1 proc. różnicy) – czytamy w analizie.

>> Koszt frachtu morskiego wystrzelił. Czy giełdowym importerom grozi powtórka z Covidu?

W lipcu, ze względu na zwiększenie się podaży przestrzeni transportowych, związane z odbiorem przez armatorów nowych statków, na rynku pojawiły się pewne oznaki stabilizacji. Jak jednak wskazują eksperci DSV, sytuacja pozostaje wyjątkowo niestabilna i nieprzewidywalna. Na samym początku sierpnia pojawiły się wręcz pierwsze spadki od kwietnia br., mimo utrzymującego się cały czas wysokiego popytu ze strony importerów. W tej sytuacji niezwykle trudno jest określić to, w jakim trendzie będą zmieniały się ceny frachtu.

– Konsekwencje trwających utrudnień będą miały szczególny wpływ na okres przedświąteczny. Tradycyjnie szczyt dostaw rozpoczyna się na przełomie sierpnia i września i trwa przez większość IV kwartału. W tym czasie budowane i uzupełniane są zapasy pozwalające obsłużyć wzmożony, przedświąteczny popyt. Jak wskazują eksperci DSV – Global Transport and Logistics, w odpowiedzi na problemy, z którymi mierzy się transport morski, sektor handlowy rozpoczął w tym roku przygotowania znacznie wcześniej, nawet na przełomie czerwca i lipca – wskazano.

Ze względu na międzynarodowy charakter rynku frachtu morskiego, polscy importerzy rywalizują o ten sam zasób przestrzeni kontenerowych co ich konkurencja z innych państw Europy. Dlatego firmy, które jeszcze tego nie zrobiły, powinny już dzisiaj rozpocząć planowanie „świątecznych” dostaw, aby uniknąć zakłóceń. Szczególnie dotyczy to przedsiębiorstw, które zaopatrują się w produkty lub komponenty u dostawców z Azji, podkreśla DSV.

Choć logistyczny peak przedświąteczny rozpoczął się w tym roku wyjątkowo wcześnie, to należy założyć, że nie wpłynie to na przyzwyczajenia zakupowe konsumentów. Zwiększenie poziomu zatowarowania już dziś może wydawać się zbyt dużym obciążeniem dla budżetu przedsiębiorstwa. W końcu koszt zakupu towaru i jego transportu to jedno, ale konieczność poniesienia kosztów cła to drugie. W tym kontekście szczególną pomocą dla importerów i rozwiązaniem w zakresie optymalizacji kosztów może być skorzystanie z usług miejsca składowania czasowego (MSC) lub składu celnego. Oba rozwiązania umożliwiają odroczenie w czasie obowiązku zapłaty cła za towar sprowadzony spoza Unii Europejskiej.

Kluczowe obszary działalności Grupy DSV w Polsce to: spedycja i transport drogowy, spedycja i transport lotniczy oraz logistyka kontraktowa. W 2022 roku Grupa DSV wypracowała w Polsce ponad 3 352,2 mln zł przychodów.

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Najnowsze wiadomości (aktualności, giełda, akcje)
  • Unimot liczy na dywidendę z zysku za 2025 rok

    Wiceprezes Unimotu zapowiada, że mimo kilku miesięcy do końca roku spółka nie widzi zagrożeń dla wypłaty dywidendy z zysku za 2025 r. W I półroczu wypracowała ponad dwukrotnie wyższy wynik netto niż rok wcześniej.

  • MFiPR konsultuje „Strategię Rozwoju Polski do 2035 r.”. Czas na uwagi do końca października

    Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej rozpoczęło konsultacje „Strategii Rozwoju Polski do 2035 r.”. Główne cele to wzmocnienie bezpieczeństwa, rozwój wieloośrodkowy kraju oraz wzrost udziału polskiego kapitału w największych firmach.

  • Bez dziecka i czworonoga, za to z umową o pracę. Dla kogo (nie) jest rynek najmu w Polsce?

    Raport “Ukryte bariery. Komu rynek najmu w Polsce odmawia?” to pierwsze tak kompleksowe badanie wykluczeń na rynku najmu obejmujące zarówno perspektywę wynajmujących, jak i najemców. Obejmuje ono grupę 1 500 respondentów – 500 wynajmujących i 1 000 najemców. Stanowi kolejne z serii opracowań simpl.rent dotyczących polskiego rynku najmu. W zeszłym roku start-up opublikował badanie “Moralność płatnicza najemczyń i najemców”.

  • Unimot inwestuje w drony i systemy antydronowe. Produkcja ruszy w 2026 roku

    PZL Defence, spółka z udziałem Unimotu, planuje rozpocząć produkcję dronów i systemów antydronowych w Polsce. Start pełnoskalowego biznesu przewidywany jest na połowę 2026 roku, po uzyskaniu wymaganych zgód i koncesji.

  • PGE chce więcej środków z KPO na inwestycje w dystrybucję

    Polska Grupa Energetyczna prowadzi rozmowy w sprawie zwiększenia finansowania z Krajowego Planu Odbudowy na projekty dystrybucyjne. W grę wchodzą środki dla PGE Dystrybucja oraz PGE Energetyki Kolejowej, jednak konkretne kwoty nie zostały jeszcze określone.




Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

FOSA – nowa usługa analityczna poświęcona zagranicznym spółkom w StockWatch.pl

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat