
PwC: Wartość IPO na GPW/NewConnect wzrosła r/r do 6,5 mld zł w 2024 r.
Według raportu „IPO Watch EMEA” oferta Żabki stanowiła ponad 99 proc. wartości wszystkich ofert przeprowadzonych w 2024 roku na GPW, pozyskując 6,5 mld zł (1,5 mld euro). W tym czasie wszystkie oferty na NewConnect pozyskały łącznie 43,2 mln zł (9,9 mln euro). Oferta Żabki była czwartym największym debiutem w historii warszawskiego parkietu, a także zajęła 10. miejsce wśród największych debiutów na świecie oraz 4. miejsce w Europie w 2024 roku. W czwartym kwartale 2024 roku, poza IPO Żabki, zadebiutowały 4 spółki na alternatywnym rynku GPW, które łącznie pozyskały 2,7 mln zł (0,6 mln euro).
– Ten rok dla IPO w Polsce jest na pewno poniżej oczekiwań uczestników rynku, doradców i samych emitentów, a mimo to statystyki wyglądają znacznie lepiej niż w latach poprzednich. Wprawdzie spośród kilku dyskutowanych debiutów i prób wyjścia na rynek ostatecznie tylko jedna spółka – Grupa Żabka – zrealizowała dużą transakcję, to jednak zainteresowanie jakim ciągle cieszy się rynek kapitałowy, jest pozytywnym sygnałem. Mam nadzieję, że w przyszłym roku będziemy nadganiać z liczbą IPO, powinien też on przynieść kilku interesujących kandydatów z ofertami. Czas pokaże, czy trafią one na dobre okno transakcyjne, czy przekonają inwestorów, czy będziemy w lepszej sytuacji geopolitycznej. Zamiar debiutu giełdowego ogłosiła właśnie Diagnostyka, jej IPO byłoby znakomitym otwarciem roku i pozytywnym sygnałem dla innych emitentów. Nie wieszczyłbym na razie czarnych scenariuszy dla rynku kapitałowego w Polsce. Zainteresowanie giełdą po stronie potencjalnych emitentów jest ciągle bardzo duże – powiedział partner w zespole ds. rynków kapitałowych PwC Polska Bartosz Margol, cytowany w komunikacie.
Zgodnie z raportem łączna wartość IPO w Europie w minionym roku wyniosła 14,6 mld euro i wzrosła o 103 proc. (o 7,4 mld euro) w porównaniu do roku 2023 (dane na 30 listopada 2024). Na europejskich parkietach zadebiutowało 57 spółek (tyle samo co w 2023 roku) oraz odnotowano aż 4 tzw. mega oferty, czyli IPO, których wartość przekroczyła 1 mld euro. Największy tegoroczny europejski debiut zaliczyła spółka Puig Brands na hiszpańskiej giełdzie BME z ofertą o wartości 2,6 mld euro. Drugie miejsce ze swoim debiutem na giełdzie SIX Swiss Exchange zajęła Galderma, a trzecie CVC Capital na giełdzie Euronext w Amsterdamie, których wartości wprowadzanych instrumentów wyniosły po 2,0 mld euro. W gronie mega ofert mamy w tym roku również nasz polski akcent, czyli wspomniany już wcześniej debiut Grupy Żabka.
– Rok 2024 stworzył podstawy dla dalszego ożywienia rynku IPO w Europie i poza nią w 2025 roku. Ten pozytywny scenariusz wspierany jest przez poprawę perspektyw makroekonomicznych, zakończone wybory polityczne, utrzymującą się niską zmienność, dobre wyniki globalnych rynków akcji oraz pozytywne notowania po debiutach niektórych z największych IPO w 2024 roku, szczególnie Galdermy (+70 proc.) i CVC (+66 proc.). W minionym roku IPO wspierane przez fundusze private equity w Europie odniosły sukces; uwidocznił się też trend, w którym „sponsor” zachowuje istotny udział w akcjonariacie w momencie IPO (co uspokaja innych inwestorów), a następnie stopniowo wychodzi z inwestycji po IPO – często po wyższej cenie – dodał dyrektor w zespole ds. rynków kapitałowych PwC Polska Kamil Wardzyński.
Począwszy od I kwartału 2024 roku, raport IPO Watch Europe został zastąpiony przez IPO Watch EMEA, który w ramach analizy rynku IPO, poza Europą, obejmuje także regiony Bliskiego Wschodu oraz Afryki. Raport IPO Watch EMEA obejmuje debiuty na głównych giełdach w regionie EMEA (włączając w to giełdy w Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Islandii, Norwegii, Turcji, Serbii, Szwajcarii, Bliskiego Wschodu oraz Afryki) i jest publikowany kwartalnie. Raport obejmuje wyłącznie oferty o wartości powyżej 5 mln USD, dane nie obejmują debiutujących na giełdach funduszy zamkniętych, firm zajmujących się rozwojem biznesu (tzw. Business Development Companies) oraz transakcji na rynkach nieregulowanych.