
Fot. spółka
Francuski portal La Lettre informuje, że sprzedaż obejmuje zarówno sklepy, jak i zarządzane przez Carrefour centra handlowe. Całość operacji nadzoruje bank inwestycyjny JP Morgan, który uruchomił „data room” – dokumentację umożliwiającą potencjalnym nabywcom wgląd w kluczowe dane operacyjne i finansowe.
Jeśli proces dojdzie do skutku, będzie to jedna z największych transakcji na rynku handlu detalicznego w Polsce, potencjalnie wpływająca zarówno na konkurencję, ofertę dla klientów, jak i na sytuację pracowników.

Źródło: Carrefour.
Carrefour w Polsce radziła sobie słabo
Działalność Carrefour Polska obejmuje sześć formatów sprzedaży: hipermarkety, supermarkety, sklepy hurtowo‑dyskontowe, osiedlowe, convenience oraz kanał e‑commerce. Firma podkreśla, że liczba sklepów w Polsce oscyluje wokół 800.
Sprzedaż obejmuje też – według źródeł rynkowych – około 40 centrów handlowych, którymi Carrefour jest właścicielem i zarządzającym.
Carrefour w Polsce już od pewnego czasu zmagał się z wysoką konkurencją i pogarszającą się sytuacją biznesową, co znajdowało odzwierciedlenie w wynikach finansowych. W całym 2024 r. sprzedaż spółki w Polsce spadła o 3,3 proc. rok do roku. W raporcie rocznym grupa wskazała osłabienie przychodów porównywalnych (LFL). Jak zaznaczono, poprawa siły nabywczej nie przełożyła się na wolumeny, ponieważ klienci przeznaczali większą część swoich dochodów na oszczędności. W raporcie rocznym francuskiej grupy pojawiły się także odpisy.
– Odpisy obejmują również aktualizacje wartości aktywów trwałych, odzwierciedlając trudną sytuację niektórych sklepów we Włoszech, Belgii i Polsce, a także wycofanie różnych aktywów związanych ze sklepami oraz systemami IT we Francji, Hiszpanii i Brazylii – tłumaczył francuski Carrefour przy okazji podsumowania wyników za 2024 r.
Spółka wskazała, że największa presję konkurencyjną w Polsce obserwowała ze strony sieci dyskontowych i sklepów convenience.