
Fot. fb/Esotiq
Wyniki finansowe Esotiq & Henderson
Grupa Esotiq & Henderson zakończyła pierwsze półrocze 2025 roku z 3,18 mln zł zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej, wobec 6,13 mln zł rok wcześniej. Zysk operacyjny wyniósł 5,7 mln zł wobec 8,34 mln zł rok wcześniej. EBITDA zamknęła się na poziomie 14 mln zł.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 142,49 mln zł wobec 135,61 mln zł w tym samym okresie 2024 roku.
– Pierwsze półrocze 2025 roku pokazuje, że potrafimy utrzymać wysoką marżę brutto na sprzedaży na poziomie 69,3 proc. i zwiększyć skalę działalności mimo presji kosztowej i spadku EBITDA. Nawiązanie strategicznej współpracy z InPost, dzięki któremu ponad 80 proc. zamówień obsługujemy z centralnego magazynu w mniej niż 24 godziny, realnie podnosi standard obsługi naszych klientek i wzmacnia model omnichannel. Widzimy również, że działania restrukturyzacyjne i wewnętrzne zmiany organizacyjne zaczynają przekładać się na wymierne rezultaty – komentuje prezes Mariusz Jawoszek.
Sprzedaż i sieć dystrybucji
Na koniec czerwca 2025 roku produkty grupy były dostępne w 289 salonach o łącznej powierzchni 18 337 m2, w tym 268 w Polsce i 21 za granicą. Wartość sprzedaży w pierwszym półroczu wyniosła: sklepy własne – 31,5 mln zł, sklepy partnerskie – 47,3 mln zł, internet – 41,5 mln zł, a pozostałe kanały – 20,8 mln zł.
Rozwój sprzedaży koncentrował się na trzech obszarach: B2B, gdzie spółka rozwijała współpracę z dystrybutorami i grupami zakupowymi, BTC i e-commerce, gdzie zwiększała ekspansję z dużymi platformami w modelu 1P, oraz w kanale department stores, wzmacniając obecność w segmencie premium offline.
Marże i perspektywy
Przychody grupy w okresie styczeń–sierpień 2025 roku sięgnęły ok. 209,3 mln zł, co oznacza wzrost o 9 proc. r/r. Narastająco marża brutto ze sprzedaży wyniosła ok. 67 proc. i była niższa o 1 pkt proc. wobec roku poprzedniego.
– Wzrost kosztów sprzedaży i zarządu sprawia, że musimy konsekwentnie koncentrować się na działaniach poprawiających efektywność oraz utrzymaniu dyscypliny kosztowej. Uwzględniając dobre wyniki w okresie wakacyjnym, a także fakt, że przed nami jeszcze najmocniejszy w roku czwarty kwartał, spodziewam się, iż 2025 może okazać się bardzo udanym rokiem dla Grupy Esotiq – ocenia prezes.
Ekspansja zagraniczna
Spółka zapowiada rozwój sprzedaży na rynkach zagranicznych, koncentrując się na Europie Środkowo-Wschodniej. W Rumunii planuje uruchomienie sprzedaży na platformie eMAG oraz obecność na Fashion Days i Trendyol, których start zaplanowano na III kwartał 2025 roku. Esotiq & Henderson rozwija również sprzedaż poprzez Zalando Partner Program.
– Planowane kierunki rozwoju sprzedaży międzynarodowej koncentrują się na regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Spółka przygotowuje ekspansję na rynek rumuński poprzez uruchomienie sprzedaży na wiodącym marketplace eMAG (…). Równolegle Esotiq & Henderson rozszerzy obecność na kluczowych platformach e-commerce, w tym Fashion Days i Trendyol (…). Spółka rozwija również sprzedaż w ramach Zalando Partner Program – czytamy w materiale.
W ujęciu jednostkowym zysk netto Esotiq & Henderson w I połowie 2025 roku wyniósł 3,32 mln zł wobec 6,19 mln zł rok wcześniej.
Esotiq & Henderson to przedsiębiorstwo zajmujące się projektowaniem, produkcją i sprzedażą produktów odzieżowych i kosmetycznych. W lipcu 2015 r. spółka przeniosła się na rynek główny GPW z NewConnect, na którym była notowana od czerwca 2011 r.