PARTNER SERWISU
ayhdkwmp

Gorenje chce wzmocnić swoją pozycję na polskim rynku sprzętu AGD

Z Peterem Groznikiem, członkiem zarządu, dyrektorem finansowym Gorenje o planowanym debiucie na GPW, rozmawia redakcja StockWatch.pl

Peter Groznik, dyrektor finansowy i członek zarządu Gorenje (Fot. materiały spółki)

StockWatch.pl: Dlaczego decydujecie się Państwo na przeprowadzenie oferty publicznej i notowanie na parkiecie w Warszawie?

Peter Groznik: Polski rynek kapitałowy odpowiada naszym potrzebom pod względem wielkości i planów rozwoju. Giełda w Warszawie jest dobrze rozpoznawalnym centrum finansowym w Europie Centralnej i Wschodniej; jest również bardzo dynamiczną giełdą papierów wartościowych, która dociera do szerokiej rzeszy inwestorów, zarówno lokalnych jak i europejskich. Notowanie na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie pozwoli Gorenje na uzyskanie lepszego dostępu do rynków finansowych i wzmocni pozycję grupy na światowych rynkach finansowych oraz poprawi jej postrzeganie. Bycie notowanym w Warszawie jest również ważne ze względu na nasz biznes – Polska jest dla nas istotnym rynkiem i chcielibyśmy wzmacniać tutaj naszą pozycję rynkową.

Jaka liczba akcji w ramach obecnej oferty publicznej trafi do polskich inwestorów indywidualnych?

Całkowita liczba akcji w tej ofercie będzie wynosiła do 10.440.835 sztuk. W pierwszej rundzie oferty, która skończyła się 3 grudnia 2013 r., nasze akcje zostały zaoferowane dotychczasowym akcjonariuszom. Te akcje, które nie zostały subskrybowane i opłacone w pierwszej turze oferty, zostaną zaoferowane pracownikom spółki. Począwszy od 6 do 11 grudnia akcje będą sprzedawane inwestorom indywidualnym w Polsce, a od 12 do 17 grudnia inwestorom instytucjonalnym i zaproszonym inwestorom słoweńskim. Inwestorom indywidualnym zaoferowane zostanie do 20 proc. akcji, które nie zostaną subskrybowane przez dotychczasowych akcjonariuszy lub pracowników. Chciałbym również wspomnieć, że Gorenje z sukcesem przeprowadziło w tym roku podwyższenie kapitału, w ramach którego akcje spółki nabyła Panasonic Corporation.

Spółka zamierza wykorzystać środki na spłatę zadłużenia i sfinansowania strategicznych projektów. Proszę przybliżyć o jakie dokładnie projekty chodzi?

Jedna trzecia zebranego kapitału, czyli do 14,8 mln euro, zostanie wykorzystana do sfinansowania naszych strategicznych projektów – głównie R&D oraz projektów produkcyjnych. Chcemy zainwestować te fundusze w rozwój linii zmywarek nowej generacji oraz pralek i pralko-suszarek pod naszą marką premium ASKO. Wpływy z oferty wykorzystamy również do zwiększenia zdolności produkcyjnych lodówek w naszym zakładzie produkcyjnym w mieście Valjevo w Serbii oraz na inne badania i rozwój, zwłaszcza projektów związanych z produkcją dużego sprzętu AGD.

Polscy inwestorzy z jednej strony mają przykład sukcesu Amiki, a z drugiej porażkę FagorMastercook. Proszę powiedzieć jak z Państwa perspektywy wygląda sytuacja w branży?

Nie ulega wątpliwości, że globalny rynek urządzeń gospodarstwa domowego jest bardzo konkurencyjny. Główni gracze na tym rynku odpowiadają za blisko 50 proc. globalnej sprzedaży, podczas gdy producenci tacy jak Arcelik, Panasonic, Samsung, Indesit i Gorenje generują większość swojej sprzedaży regionalnie. Co więcej, w ostatnich latach producenci azjatyccy zwiększali swoją obecność na rynkach europejskim, północnoamerykańskim i australijskim, co sprawiło, że konkurencja stała się jeszcze bardziej wymagająca. Niektóre firmy z sukcesem prowadzą biznes w takich warunkach, a inne napotykają poważne problemy. Gorenje budowało swoją reputację w branży przez 63 lata. W ubiegłych latach udało nam się zwiększyć sprzedaż na rynkach w Europie, w tym na najważniejszych – w Niemczech i Rosji; przejąć dwóch graczy z branży, przeprowadzić relokację produkcji w celu zmniejszenia kosztów wytwarzania i wejść w sojusz strategiczny z Panasonic Corporation, jednocześnie ciągle inwestując w rozwój nowych produktów. Wszystkie te czynniki dają nam istotną przewagę konkurencyjną.

Wracając do upadłości FagorMastercook. Czy będziecie zainteresowani przejęciem jakiejś części majątku upadłej firmy?

Bardzo dokładnie analizujemy wszystkie okazje biznesowe pojawiające się na rynku. Jednakże, jeśli chodzi o FagorMastercook nie zakładamy inwestycji w aktywa, ale zdecydowanie jesteśmy zainteresowani przejęciem udziałów rynkowych. Gorenje jest obecne na Polskim rynku od ponad 20 lat – w zasadzie byliśmy pierwszą zagraniczną marką urządzeń AGD, która weszła na polski rynek i do polskich domów i wciąż pracujemy nad zwiększeniem tutaj naszej obecności.

Proszę jeszcze przybliżyć naszym użytkownikom, jaki udział w europejskim rynku sprzętu AGD posiada Gorenje i które kraje europejskie są najważniejsze?

Gorenje jest europejskim graczem – tu generujemy 90 proc. przychodów i mamy udziały rynkowe na poziomie 3,1 proc. W Europie Wschodniej nasz udział w rynku jest nawet większy (8,1 proc.). Najważniejszymi rynkami dla Gorenje są Rosja, Niemcy, kraje Beneluksu, Skandynawia, Ukraina, ale staramy się też rozszerzać naszą obecność globalną, wzmacniając naszą pozycję w odleglejszych regionach – także w Australii, Stanach Zjednoczonych i Azji. Naszym celem jest prawie dwukrotne zwiększenie przychodów generowanych poza Europą do 2018 r.

Grupa Gorenje posiada bardzo bogate portfolio produktów. Jaki jest procentowy udział poszczególnych kategorii w przychodach spółki? Które z nich charakteryzują się największą marżowością?

Gorenje Group działało również w innych branżach, takich jak wyrób narzędzi i inżynieria, ale segment Home, czyli różnego rodzaju duży i drobny sprzęt AGD (ang. MDA – Major Domestic Appliances: lodówki i zamrażarki, pralki, zmywarki i urządzenia do gotowania; oraz drobnego sprzętu AGD – ang. SDA czyli Small Domestic Appliances: kuchenki mikrofalowe, odkurzacze i urządzenia do czyszczenia parą, różnego rodzaju drobne sprzęty kuchenne, jak miksery, blendery, sokowirówki, tostery, czajniki, żelazka itd.) oraz inne produkty domowego użytku, takie jak pompy grzewcze i ogrzewacze wody są podstawowym segmentem działalności spółki. W ostatnich latach wycofywaliśmy się z części biznesów, które nie stanowią podstawy naszej działalności. W efekcie cały czas zwiększamy udział segmentu Home w przychodach spółki ogółem z 73,4 proc. w 2010 r. do 84,8 proc. w 2012 r. i 85,6 proc. w pierwszej połowie 2013 roku. W kolejnych latach ten trend będzie kontynuowany. W efekcie w 2018 r. nasz podstawowy segment działalności odpowiadać będzie za około 90 proc. przychodów spółki.

Co więcej, poza zwiększaniem przychodów z segmentu Home i zwiększaniem przychodów na rynkach poza Europą, zamierzamy również zwiększać sprzedaż urządzeń AGD w segmencie premium. W tym celu zamierzamy wzmocnić pozycję marki ASKO w Australii i Stanach Zjednoczonych, ale również wypromować ją na nowych rynkach. Planujemy zwiększyć udział naszych marek premium do 25 proc. w strukturze sprzedaży Gorenje Group w 2018 roku.

W lipcu Grupa Gorenje zawarła długoterminowe porozumienie z Panasonic Corporation. Proszę powiedzieć, na czym polega to porozumienie i jakie korzyści daje spółce?

Długoterminowy alians strategiczny z firmą Panasonic jest bardzo ważnym krokiem w rozwoju spółki, który przynosi korzyści zarówno obu firmom, jak i klientom i innym interesariuszom. Porozumienie zakłada współpracę w obszarach R&D, produkcji i sprzedaży, co będzie korzystne dla Gorenje i może przełożyć się na osiągnięcie dodatkowych rocznych przychodów w wysokości do około 80 mln euro do 2018 roku, oraz stopniowe zwiększanie zysku EBITDA do 2018 roku o około 20 mln EUR. Zwiększenie przychodów i zysku EBITDA możliwe będzie dzięki wyższym marżom, lepszemu wykorzystaniu mocy produkcyjnych i zarządzaniu zapasami oraz synergiom po stronie badań i rozwoju.

W jakich krajach są ulokowane Państwa zakłady produkcyjne? Czy spółka zamierza je relokować w najbliższym czasie?

Przez ostatnie 1,5 roku Gorenje przeprowadziło złożony proces relokacji produkcji w celu zwiększenia długoterminowej konkurencyjności dzięki istotnemu zredukowaniu kosztów produkcji. Fabryki w Szwecji i Finlandii zostały zamknięte, a produkcja z nich została przeniesiona do Słowenii i Czech. Część produkcji została również przetransferowana ze Słowenii do Serbii, gdzie zbudowaliśmy i uruchomiliśmy nową fabrykę lodówek. Obecnie, po zakończeniu procesu relokacji, produkcja Gorenje odbywa się w Słowenii, Serbii i Czechach, przy czym Słowenia jest najistotniejszą, a Serbią drugą co do istotności lokalizacją.

Na zakończenie proszę powiedzieć dlaczego inwestorzy indywidualni mieliby zapisać się na akcje Państwa firmy? Spółki zagraniczne nie cieszą się wielką popularnością na rynku wtórnym. Czy macie pomysł jak to zmienić w Waszym przypadku?

Różnica pomiędzy Gorenje i niektórymi innymi spółkami zagranicznymi notowanymi na GPW polega na świadomości marki. Polacy mogą nie znać większości zagranicznych spółek, które są notowane w Warszawie, podczas gdy Gorenje jest marką znaną. Możemy więc śmiało powiedzieć, że nie jesteśmy zagraniczną, nieznaną spółką, ale całkiem znajomą! A oferując akcje Gorenje polskim inwestorom i wprowadzając je na GPW chcielibyśmy stać się nawet trochę polscy. Spółka jest świadoma, że właściwy poziom free float i płynności jest bardzo ważny dla inwestorów jak i dla samego zachowania kursu akcji. W związku z tym, że Gorenje przeprowadza w Polsce ofertę, a nie tylko techniczny dual-listing, uważamy, że poziom free float będzie wystarczający i zgodny z najlepszymi praktykami rynkowymi wśród spółek porównywalnych z nami pod względem wielkości kapitalizacji.

Wreszcie, jesteśmy spółką z przychodami na poziomie 1,2 mld EUR, i silną, ugruntowaną pozycją w Europie i na świecie. Naszym zdaniem polskim inwestorom brakuje wystarczającej ekspozycji na duże spółki z sektora FMCG, dlatego akcje Gorenje mogłyby być interesującym uzupełnieniem ich portfolio inwestycyjnych.

Dziękujemy za rozmowę.

Niniejszy materiał ma charakter wyłącznie promocyjny i nie może być rozpowszechniany, bezpośrednio bądź pośrednio, w Stanach Zjednoczonych Ameryki, ani w żadnej innej jurysdykcji, w której takie rozpowszechnianie byłoby niezgodne z prawem. Prospekt emisyjny, zatwierdzony przez słoweńską Agencję Rynków Papierów Wartościowych i zgłoszony do polskiej Komisji Nadzoru Finansowego, stanowi jedyny prawnie wiążący dokument dotyczący oferty publicznej akcji GORENJE gospodinjskiaparatid.d. („Spółka”) w Słowenii i Polsce oraz dopuszczenia i wprowadzenia akcji Spółki do obrotu na Giełdzie Papierów Wartościowych w Lublanie i na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Prospekt został opublikowany i jest dostępny na stronie internetowej Spółki (www.gorenjegroup.com), Giełdy Papierów Wartościowych w Lublanie (www.seonet.ljse.si), Nova Ljubljanskabankad.d (www.nlb.si) i Domu Maklerskiego BZ WBK S.A. (www.dmbzbwk.pl). Nie będzie prowadzona żadna oferta publiczna akcji Spółki w Stanach Zjednoczonych.

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Najnowsze wiadomości (aktualności, giełda, akcje)



Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

Sprawdź jak StockWatch.pl może pomóc Ci w skutecznym inwestowaniu

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat