W poniedziałek kilkuprocentowym wzrostem popisuje się kurs akcji ABC Data. Mocnym wsparciem dla notowań dystrybutora IT okazał się raport za 2013 r. W IV kwartale sprzedaż grupy w ujęciu r/r wzrosła o blisko 10 proc. z 1.299,5 do 1.425 mln zł. Kwartalne przyrosty zysków były mniejsze. Na poziomie EBIT wynik urósł z 27,3 do 27,6 mln zł, a netto z 19,5 do 19,7 mln zł.
Dużą dynamikę spółka odnotowała w całym 2013 roku. W tym okresie przychody skoczyły o 30,6 proc. do 4.822,5 mln zł, co w głównej mierze jest efektem wejścia na nowe rynki geograficzne. Zyski EBIT i netto wzrosły odpowiednio o 39 proc. do 77,2 mln zł i 90,5 proc. do 59,2 mln zł.>> Komunikat wraz z raportem znajdziesz tutaj.
Poprawie uległy wskaźniki marż na poziomach EBITDA oraz zysku netto, odpowiednio z 1,59 do 1,65 proc. oraz z 0,8 do 1,2 proc. Nieznacznie obniżyła się przy tym rentowność na sprzedaży – z 5 proc. do 4,7 proc. Przyczyną spadku na powyższym poziomie jest wzrost udziału eksportu w całości sprzedaży. Sprzedaż eksportowa do krajów, w których ABC Data nie jest obecna bezpośrednio, realizowana jest na niższej średniej marży, natomiast przy wyższej efektywności kosztowej oraz lepszej rotacji gotówki.
Na poniedziałkowej konferencji wynikowej prezes spółki Norbert Biedrzycki podkreślił, że ABC Data rozwija się znacznie szybciej niż cały rynek i dotychczasowe oczekiwania. W Polsce rynek dystrybucji sprzętu IT urósł o 9 proc.
– Nasze wyniki są potwierdzeniem słuszności obranej strategii i efektywnego jej wdrażania na wszystkich szczeblach firmy. Wszystkie cztery kwartały były lepsze niż analogiczne okresy w 2012 r. Zrealizowaliśmy bardzo ambitne założenia, co pokazuje, że ABC Data jest spółką przewidywalną i realizuje swoje prognozy finansowe. – skomentował Norbert Biedrzycki, prezes zarządu ABC Data.
>> W serwisie w przeciągu godziny pojawią się najnowsze dane finansowe spółki. >> Zobacz jak zmieniły się podstawowe wskaźniki ABC Data po wynikach za IV kwartał.

(Źródło: Prezentacja spółki)
Prezes Norbert Biedrzycki podczas konferencji przyznał, że spółka cały czas analizuje różne kraje w kontekście ekspansji bezpośredniej. Aktualnie na liście testowej jest Serbia, Chorwacja, Grecja, Dania, Szwajcaria, Norwegia i Finlandia, gdzie spółka sprzedaje w modelu eksportowym.
Wzrost sprzedaży eksportowej realizowanej przez spółki grupy wyniósł 71 proc. w skali roku, z 884 mln zł do 1.512 mln zł. W 2013 r. ABC Data utworzyła dwie nowe spółki zależne w Niemczech i Rumunii. Poza ekspansją geograficzną, filarami wzrostu były wykorzystanie autorskiej platformy sprzedaży i obsługi klientów Interlink, efektywna logistyka, rozwój wysokomarżowej marki własnej Colorovo, a także poszerzanie oferty produktowej. Według zapowiedzi prezesa Norberta Biedrzyckiego, spółka pracuje nad przygotowaniem prognozy na 2014 r. Dokument ma trafić na rynek w przeciągu kilku tygodni. Dodał, że wypracowanie 100 mln zł zysku EBITDA jest bardzo ambitnym celem.
Warto również odnotować, że ABC Data nie planuje na ten rok inwestycji w infrastrukturę. Dzięki temu spółka zamierza przeznaczyć cały jednostkowy zysk wypracowany w 2013 roku na dywidendę (39,34 mln zł). Jeżeli zapowiedź zostanie zrealizowana, spółka wypłaci 0,31 zł na akcję. Z zysku za 2012 rok ABC Data wypłaciła 0,24 zł na walor (stopa 5,54 proc.), a w 2011 r. 0,16 zł (stopa 7,8 proc.).
W poniedziałek po południu akcje ABC Data drożeją o 4,5 proc., a jeden walor jest wyceniany na 4,18 zł. W tym roku notowania dystrybutora IT są na kilkuprocentowym minusie.