W I kwartale zysk netto ABC Daty okazał się niższy o 38 proc. w ujęciu r/r i wyniósł 6,8 mln zł. Rezultat ten w podobnym rozmiarze był gorszy od konsensusu rynkowego. Niemal identycznie było na poziomie operacyjnym, gdzie zysk wyniósł 12,2 mln zł, co było niższym wynikiem odpowiednio o 26,5 proc. i 25 proc. EBIDTA skurczyła się z 16,9 mln zł do 12,7 mln zł. Lepiej natomiast wygląda obraz przychodów. Wartość sprzedaży wzrosła o ponad 7 proc. do 1,169 mld zł, co zapewniło zrealizowanie konsensusu.>> Komunikat wraz z raportem znajdziesz tutaj.
Spółka podkreśla, że do wzrostu przychodów przyczyniła się sprzedaż eksportowa – największy kwotowo wzrost sprzedaży nastąpił w krajach, w których grupa posiada swoje spółki zależne. Również na krajowym rynku odnotowano przyrost przychodów. Zysk brutto ze sprzedaży powiększył się z 46,8 mln zł do 49,8 mln zł, co pozwoliło utrzymać rentowność na poziomie 4,3 proc. Zwraca uwagę wzrost kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu o 24 proc. Jest to efekt rozwoju zespołu sprzedażowego w grupie.
– Słabsze wyniki są przede wszystkim rezultatem inwestycji, jakie ABC Data musiała ponieść w związku z wejściem na nowe rynki i w nowe segmenty produktowe. Gdyby nie te konieczne, jednorazowe koszty, zyski Grupy byłyby na poziomie bardzo zbliżonym do ubiegłego roku. Poniesione wydatki zostały przez nas uwzględnione w budżecie na 2014 r. Poczynione inwestycje mają w kolejnych okresach spowodować wyraźny wzrost przychodów, o czym stanowi opublikowana prognoza. – tłumaczy Norbert Biedrzycki, prezes zarządu ABC Daty.
W I kwartale grupa wygenerowała dodatnie przepływy pieniężne w kwocie 3,5 mln zł. Rok wcześniej było to 24 tys. zł. Na koniec marca środki pieniężne i ich ekwiwalenty stanowiły 20,3 mln zł wobec 13,5 mln zł rok wcześniej. W 2013 roku nastąpiła konwersja długoterminowego kredytu płatniczego na finansowanie krótkoterminowe. Zadłużenie finansowe netto wzrosło o 10,4 mln zł (6 proc.r/r), co odpowiada wzrastającej skali prowadzonej działalności.
Równocześnie z raportem kwartalnym na rynek trafiły roczne prognozy ABC Daty. Według szacunków, przychody ze sprzedaży grupy w 2014 roku mają wynieść 5,76 mld zł, a skonsolidowana EBITDA 92,07 mln zł. W 2013 roku było to odpowiednio 4,82 mld zł i 79,6 mln zł. Zakładany progres ma zostać osiągnięty głównie dzięki kontynuacji wzrostu sprzedaży na rynkach zagranicznych. Spółka planuje także poprawę sprzedaży w Polsce, która w jej ocenie będzie większa niż prognozowany wzrost rynku. Szacunki wyników nie uwzględniają ewentualnych zdarzeń jednorazowych, czy akwizycji. Prognoza zawiera jednak pozytywny efekt wejścia do grupy spółki iSource.
– Nasza prognoza oparta jest na w pełni realnych założeniach. Aktualny budżet opieramy na kilku kluczowych filarach. Konsekwentnie realizujemy strategię silnej dywersyfikacji geograficznej i produktowej. Ponadto – w związku z rozwojem automatycznych systemów zamówień – spodziewamy się postępującego spadku kosztów bezpośrednich sprzedaży na wszystkich rynkach, na których jesteśmy obecni. – wyjaśnia Biedrzycki.
>> W serwisie w przeciągu godziny pojawią się najnowsze dane finansowe spółki. >> Zobacz jak zmieniły się podstawowe wskaźniki ABC Data po wynikach za I kwartał.
W ostatnich miesiącach akcje ABC Daty, podobnie jak innych dystrybutorów IT znajdowały się pod presją przeceny. Od początku roku straciły ponad 6 proc. Warto jednak zwrócić uwagę, że ostatnio spółka zarekomendowała wypłatę wysokiej dywidendy (stopa około 9 proc.), co może pozytywnie wpływać na notowania.