
(Fot. mat. prasowe)
Zysk operacyjny wyniósł 34,3 mln zł wobec 30,4 mln zł straty rok wcześniej; zysk EBIT bez MSSF 16 wyniósł 25,2 mln zł wobec 36,9 mln zł straty rok wcześniej.
Zysk EBITDA sięgnął 84,9 mln zł wobec 55,3 mln zł zysku rok wcześniej; zysk EBITDA bez MSSF 16 wyniósł 55,9 mln zł wobec 31,6 mln zł zysku rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 438,1 mln zł w IV kw. 2023 r. wobec 331 mln zł rok wcześniej.
– W czwartym kwartale 2023 r. całkowite przychody Grupy Agora wyniosły ponad 438 mln zł, co oznacza wzrost o 32,4 proc. w stosunku do wyników odnotowanych przed rokiem. To w dużej mierze skutek konsolidacji z Eurozetem, wzrostu wpływów w segmencie Film i Książka, Reklama Zewnętrzna oraz Prasa Cyfrowa i Drukowana. W całym 2023 r. przychody Grupy Agora wyniosły 1 424,3 mln zł i były o 28 proc. większe niż w roku poprzednim – czytamy w komunikacie poświęconym wynikom.
O prawie 46 proc. w stosunku do okresu październik-grudzień 2022 r. wzrosły w Grupie Agora przychody ze sprzedaży usług reklamowych, a osiągnęły one blisko 230 mln zł. Najbardziej przyczyniły się do tego wyższe o prawie 232 proc. wpływy z reklamy w segmencie Radio, które wyniosły 102 mln zł.
– To efekt konsolidacji wyników z Eurozetem, w tym integracji oferty sprzedażowej i wykorzystania synergii, jaką dało połączenie portfolio Eurozetu i Grupy Radiowej Agory. Przychody reklamowe były wyższe rok do roku również w segmencie Reklama Zewnętrzna – wyniosły 55,9 mln zł, w działalności kinowej – wyniosły 14,7 mln zł i w segmencie Prasa Cyfrowa i Drukowana – wyniosły 16,4 mln zł – wskazano dalej.
Zgodnie z szacunkami Agory, rynek reklamy w Polsce wzrósł w IV kwartale 2023 r. o ponad 6% r/r, a reklamodawcy wydali w tym czasie na promowanie swoich produktów i usług 3,68 mld zł. W całym 2023 r. rynek reklamy w Polsce osiągnął wartość ok. 12 mld zł, a jego dynamika wyniosła prawie 6,5% r/r, przekraczając założenia Agory. Spółka podkreśliła, że wartość rynku reklamowego była o około 20% większa niż w rekordowym 2019 r., czyli przed pandemią COVID-19.
– Przychody ze sprzedaży biletów do kin sieci Helios w czwartym kwartale 2023 r. wzrosły o 17,8 proc. do 68,3 mln zł, a wpływy ze sprzedaży barowej w kinach były większe o ponad 22,4 proc. i wyniosły 37,7 mln zł. W całym 2023 r. wpływy ze sprzedaży biletów do kin wyniosły 244 mln zł i było to prawie 27 proc. więcej niż rok wcześniej. Za wzrost wpływów z działalności kinowej oprócz wyższej frekwencji odpowiadały również wyższe ceny biletów oraz produktów w barach kinowych – napisano także w komunikacie.
Wartość przychodów ze sprzedaży wydawnictw w ostatnim kwartale 2023 r. zwiększyła się o 2,1% i wyniosła 39,4 mln zł, a w całym 2023 r. – prawie 140 mln zł.
– To skutek wyższych wpływów w Wydawnictwie Agora oraz w segmencie Prasa Cyfrowa i Drukowana, gdzie zmieniła się struktura tych przychodów – spadają wpływy ze sprzedaży papierowego wydania ‚Gazety Wyborczej’, a rosną wpływy z prenumeraty cyfrowej. Wyborcza.pl zamknęła 2023 r. z liczbą ponad 303,3 tys. aktywnych subskrypcji. Ten wynik, a także wzrost liczby subskrybentów usługi TOK FM Premium do 38,5 tys. na koniec 2023 r., pozwolił Grupie Agora ugruntować pozycję lidera subskrypcji cyfrowych – wyjaśniono w informacji.
W całym 2023 r. spółka miała 65,4 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 102,7 mln zł straty rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 1 424,3 mln zł w porównaniu z 1 113,1 mln zł rok wcześniej.
Zysk EBITDA sięgnął 224,6 mln zł wobec 139,3 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej; zysk EBITDA bez MSSF 16 wyniósł 116,7 mln zł wobec 48,5 mln zł zysku rok wcześniej.
– W 2023 roku odnotowaliśmy rekordowe przychody w historii Agory. Wzrost wpływów był na tyle wysoki, że mimo wciąż rosnących kosztów prowadzenia działalności, raportujemy po czwartym kwartale solidny wynik. […] Jednym z czynników, które wpłynęły na ten rezultat, było przejęcie kontroli nad Eurozetem, co otworzyło Agorze drogę do walki o pozycję lidera na rynku radiowym i było dla nas najważniejszym wydarzeniem minionego roku – skomentował prezes Grupy Agora Bartosz Hojka, cytowany w komunikacie.
W ujęciu jednostkowym strata netto w całym 2023 r. wyniosła 39,77 mln zł wobec 3,47 mln zł straty rok wcześniej.
Agora prognozuje wzrost rynku reklamy o 5-7 proc. r/r w 2024 roku
Agora prognozuje, że wartość rynku reklamy wzrośnie o 5-7 proc. r/r w 2024 r., przy czym największy wzrost odnotuje segment Kino – o 9-14 proc., zaś spadek – jedynie segment Prasa, w przypadku której wyniesie on 5-8 proc.
– Po przeprowadzonej analizie dostępnych danych i obserwacji trendów rynkowych spółka zdecydowała się na podanie swoich wstępnych oczekiwań co do dynamiki rynku reklamowego w 2024 r. Oczekujemy, że dynamika wydatków na reklamę w Polsce w całym 2024 r. będzie na poziomie około 5-7 proc. Wzrost rynku reklamowego ogółem powinien być zbliżony do obserwowanego w całym 2023 r. W 2024 roku należy spodziewać się większych inwestycji reklamowych związanych z imprezami sportowymi o zasięgu globalnym (Euro w Niemczech i XXXIII Letnie Igrzyska Olimpijskie w Paryżu). Ponadto pozytywnym elementem dla rynku reklamowego będą wybory samorządowe i wybory do Parlamentu Europejskiego. Oceniamy jednak, że ich wpływ na rynek nie powinien być istotny – czytamy w sprawozdaniu zarządu.
W segmencie Telewizja wzrost wartości rynku w br. wyniesie 3-5 proc., Internet: 5-8 proc., Reklama zewnętrzna: 4-7 proc., Radio: 4-7 proc., Kino: 9-14 proc., zaś w segmencie Prasa prognozowany jest spadek o 5-8 proc.
– Rynek reklamy w Polsce wzrósł w czwartym kwartale 2023 r. o ponad 6 proc., a reklamodawcy wydali w tym czasie na promowanie swoich produktów i usług 3,68 mld zł. W pierwszym kwartale 2023 r. dynamika wzrostu rynku reklamowego wyniosła prawie 6 proc., w kolejnych sięgnęła prawie 6,5 proc. oraz prawie 7,5 proc. w trzecim kwartale 2023 r. – czytamy dalej w sprawozdaniu.
W całym 2023 r. dynamika wzrostu r/r wyniosła 6,5 proc. do 12 mld zł i osiągnęła poziom wyższy niż przewidywany w założeniach Agory. Spółka zwróciła uwagę, że w całym 2023 wartość rynku reklamowego była o około 20 proc. większa niż w rekordowym 2019, czyli w roku przed pandemią COVID-19.
Agora: Wybrane obszary biznesowe będą działać jako osobne spółki zależne od 1 kwietnia
Grupa Agora jest w trakcie procesu reorganizacji, który docelowo ma zostać zakończony 1 kwietnia br. – od tego dnia wybrane obszary biznesowe rozpoczną działalność w ramach osobnych spółek w pełni zależnych od Agory.
– Grupa jest w trakcie procesu reorganizacji, który docelowo ma zostać zakończony 1 kwietnia br. W ramach procesu zostaną wydzielone wybrane zorganizowane części przedsiębiorstwa dotyczące działalności segmentu Prasa Cyfrowa i Drukowana, pionów Gazeta.pl i Wydawnictwo Agora oraz działu Administracja. Z dniem 1 kwietnia wybrane obszary biznesowe rozpoczną działalność w ramach osobnych spółek w pełni zależnych od Agora S.A., które zostały zarejestrowane jeszcze w 2023 r. – czytamy w sprawozdaniu zarządu za 2023 r.
Są to kolejno: Wyborcza Sp. z o.o., Gazeta.pl Sp. z o.o., Agora Książki i Muzyka Sp. z o.o. oraz Czerska 8/10 Sp. z o.o.
– Finalizacja tego procesu będzie istotnym krokiem w kierunku realizacji różnorodności i autonomii biznesów oraz wdrożenia nowego modelu operacyjnego z uwzględnieniem samodzielności biznesów – podkreślono.
Agora jest m.in. większościowym właścicielem sieci kin Helios, spółki Next Film, zajmującej się produkcją i dystrybucją filmową oraz AMS działającej na rynku reklamy zewnętrznej, a także wydawcą „Gazety Wyborczej” i czasopism oraz portali i serwisów internetowych. Grupa jest ponadto właścicielem trzech lokalnych radiostacji muzycznych i większościowym współwłaścicielem ponadregionalnego radia Tok FM. Działa na rynku książek, wydawnictw muzycznych i filmowych oraz gastronomicznym.