
(Fot. apple.com)
Apple Inc. (NYSE: AAPL) w okresie styczeń-marzec 2015 r. (drugi kwartał w roku rozliczeniowym grupy) zanotował 58 mld dolarów przychodów. Względem ubiegłorocznego wyniku na poziomie 45,6 mld USD daje to wzrost o 27 proc. Co ciekawe, spółce pomimo skokowego umocnienia dolara udało się praktycznie utrzymać marże. Rentowność brutto na sprzedaży wyniosła 59,2 proc., raptem 1,46 p.p. mniej niż przed rokiem. Spółka zaraportowała zysk operacyjny na poziomie 18,5 mld dolarów, czyli o 4,75 mld więcej niż w okresie porównywalnym, natomiast zysk netto wyniósł 13,57 mld – wzrost o 32,8 proc. r/r. Gigant z Cupertino zanotował także bardzo udany kwartał pod względem generowanej gotówki. Przepływy z działalności operacyjnej wyniosły 52,8 mld dolarów w porównaniu do 36,2 mld wygenerowanych rok wcześniej.>> Więcej na temat wyników amerykańskich spółek znajdziesz tutaj
Najważniejszym rynkiem dla Apple pozostają Stany Zjednoczone, choć ich udział w obrotach sukcesywnie spada. Coraz większego znaczenia nabierają Chiny, gdzie spółka odnotowała 71 proc. wzrost sprzedaży r/r, a wielkość sprzedaży przeskoczyła rynek europejski. Motorem napędowym spółki są iPhony. Apple sprzedał w tym kwartale 61,17 mln szt. w porównaniu do 43,72 mln szt. przed rokiem. Dzięki popularności iPhona 6 i 6 plus średnia cena sprzedaży wzrosła do 659 dolarów, czyli o 62 dolary więcej r/r i to w sytuacji mocno niesprzyjających kursów walutowych. Sukcesy odnotowano także w segmencie Maców – wolumen wzrósł o 10 proc. r/r. Za to słabnie sprzedaż iPadów. Pomimo rekordu sprzedaży, w Chinach spółka sprzedała tylko 12,62 mln szt. w porównaniu do 16,35 mln szt przed rokiem. Spadek obrotów nie może jednak dziwić, skoro od premiery urządzenia na głównych rynkach minęło już 5 lat.
– Mamy nowy rekord sprzedaży iPadów w pierwszym kwartale na rynku japońskim, rekord wszech czasów sprzedaży iPada w Chinach, ale wydajność sprzedaży na innych rynkach spadła. iPad skończył w tym miesiącu 5 lat, w każdym roku od wprowadzenia na rynek jest numerem jeden wśród tabletów, w jakości i liczbie aplikacji, w obsłudze i co najważniejsze – w satysfakcji klientów. Na podstawie ostatnich danych, iPad utrzymuje mocną pozycję lidera w każdym segmencie, w którym konkuruje. – powiedział Luca Maestri, CFO Apple Inc.
Ruch klientów w sklepach Apple zwiększył się o 22 proc. r/r. Spółka rozwija sieć sprzedaży w Chinach, gdzie tylko w tym kwartale otworzono 6 placówek, co daje łącznie 21 punktów sprzedaży w jedenastu największych miastach. Spółka planuje posiadać w Państwie Środka 40 sklepów w połowie przyszłego roku. Ale to nie tylko ekspansja geograficzna ma wspierać wyniki w kolejnych kwartałach. Nieco ponad dwa tygodnie temu zadebiutował nowy MacBook. Apple podpisało także umowę z HBO i udostępnia na Apple TV streaming kanału bez potrzeby posiadania sieci kablowej. Pozostaje oczywiście także Apple Watch, na które w chwili obecnej dostępnych jest już ponad 3,5 tys. aplikacji.
Akcjonariusze Apple mają powody do zadowolenia. Kurs w ciągu roku urósł o blisko 60 proc., a wiele wskazuje na to, że także wtorkowa sesja na Wall Street rozpocznie się kolorem zielonym, po tym jak wyniki pobiły oczekiwania analityków. Konsensus rynkowy zakładał 2,16 dolara zysku na akcję, a spółka zaraportowała 2,33 USD/akcję