
(Fot. Bank Handlowy)
– W samym czwartym kwartale 2022 roku przychody Citi Handlowy wyniosły 1 mld zł (+94 proc. r/r), koszty operacyjne były na poziomie 316 mln zł (+11 proc. r/r). Koszty ryzyka urosły do poziomu 49 mln zł. W efekcie zysk netto wyniósł 479 mln zł (ponad 3-krotny wzrost r/r) – czytamy w komunikacie.
– Czwarty kwartał podtrzymał tendencje obserwowane w poprzednich miesiącach. Mocny wynik odsetkowy widoczny szczególnie w obszarze działalności skarbcowej, wysoka dyscyplina kosztowa mimo rosnącej inflacji i dobra jakość portfela kredytowego to silne trendy tego kwartału. Zarówno struktura bilansu, jak i konsekwentnie realizowany apetyt na ryzyko to kluczowe aspekty realizowania strategii i polityki dywidendowej banku – powiedziała wiceprezes do spraw finansowych Natalia Bożek, cytowana w komunikacie.
W całym 2022 r. Bank Handlowy odnotował 1 545,68 mln zł skonsolidowanego zysku netto wobec 717,47 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk za 2022 r. był rekordowy, podkreślił bank.
– W 2022 roku grupa wypracowała wstępny zysk netto w wysokości 1 545,7 mln zł, który był wyższy o 828,2 mln zł (tj. 115,4 proc.) w stosunku do zysku za 2021 rok. Za wzrost zysku netto odpowiadały wyższe przychody, które urosły o 1 293,4 mln zł (tj. 54,9 proc. r/r) do poziomu 3 647,5 mln zł. Motorem wzrostu przychodów był wyższy wynik odsetkowy, zrealizowany głównie w obszarze działalności skarbcowej na skutek bezprecedensowego tempa wzrostu stóp procentowanych, podnoszonych przez Radę Polityki Pieniężnej (stopa referencyjna wzrosła z 1,75 proc. na koniec 2021 roku do 6,75 proc. na koniec 2022 roku). W ujęciu segmentowym, przychody segmentu Bankowości Instytucjonalnej wzrosły o 879,5 mln zł (tj. 50,8 proc. r/r), natomiast segment Bankowości Detalicznej zanotował wzrost przychodów o 413,9 mln zł (tj. o 66,6 proc. r/r) – czytamy dalej.
Wynik z tytułu odsetek w ub.r. wyniósł 2 740,87 mln zł wobec 788,06 mln zł rok wcześniej. Wynik z tytułu prowizji i opłat sięgnął 579,72 mln zł wobec 649,87 mln zł rok wcześniej.
– Przychody odsetkowe w 2022 roku wyniosły 3 332,8 mln zł i były wyższe o 2 508,6 mln zł (tj. 304,3 proc.) w porównaniu do 2021 roku. Odsetki od klientów, stanowiące główne źródło przychodów odsetkowych osiągnęły poziom 1 482,9 mln zł w 2022 roku i były wyższe o 912,0 mln zł (tj. 159,7 proc. r/r). Miało to związek z trwającym cyklem zacieśniania polityki monetarnej przez Radę Polityki Pieniężnej jak również ze wzrostem wolumenów kredytowych w obszarze bankowości instytucjonalnej – napisano w komunikacie.
Wynik z tytułu opłat i prowizji w kwocie 579,7 mln zł wobec 649,9 mln zł w 2021 roku – oznacza to spadek o 70,2 mln zł (tj. 10,8 proc.). Spadek wyniku prowizyjnego dotyczył zarówno segmentu Bankowości Instytucjonalnej (spadek o 32,8 mln zł r./r., tj. 7,5 proc. r./r.) jak i segmentu Bankowości Detalicznej (spadek o 37,4 mln zł, tj. o 17,3 r./r.).
– W obszarze Bankowości Instytucjonalnej największy spadek zanotowała działalność maklerska ze względu na osłabienie sentymentu inwestorów na rynku kapitałowym oraz zawieszenie planowanych transakcji. W segmencie Bankowości Detalicznej największy spadek zanotowały przychody z tytułu pośrednictwa w sprzedaży produktów ubezpieczeniowych i inwestycyjnych z powodu panującej bessy na rynkach kapitałowych w 2022 roku i wysokich rynkowych stóp procentowych, co spowodowało, że klienci byli bardziej zainteresowani ofertą depozytów – czytamy dalej.
Z drugiej strony, bank zanotował wzrost przychodów w obszarze bankowości transakcyjnej ze względu na wyższe przychody z tytułu kart płatniczych i kredytowych (karty korporacyjne) – wzrost wartości transakcji bezgotówkowych o 83 proc. dla kart kredytowych. Wzrosły też przychody z tytułu zleceń płatniczych (m.in. wzrost wolumenów płatności natychmiastowych o 277 proc. r/r).
– Wyniki ubiegłego roku pokazują, że Citi Handlowy to stabilny partner i dobry bank na trudne czasy. Zgodnie z naszą strategią, skupiliśmy się na wspieraniu naszych klientów w zarządzaniu ich finansami w niepewnym otoczeniu rynkowym – podsumowała prezes Elżbieta Czetwertyńska.
Łączny współczynnik kapitałowy ukształtował się na poziomie 17,6 proc., wskaźnik ROE – na poziomie 24 proc., a wskaźnik koszty do dochodów (C/I) był w wysokości 37 proc.
Aktywa razem banku wyniosły 69,8 mld zł na koniec 2022 r. wobec 61,86 mld zł na koniec 2021 r.
– Wartość kredytów netto w segmencie Bankowości Instytucjonalnej, będąca sumą należności od podmiotów sektora finansowanego i od podmiotów sektora niefinansowego, wyniosła 15,5 mld zł, co oznacza wzrost o 1,2 mld zł (tj. 8,1 proc.) w porównaniu do końca 2021 roku. Wzrost wolumenów kredytowych dotyczył przede wszystkim Klientów Bankowości Przedsiębiorstw oraz Klientów Globalnych – napisano też w materiale.
Wolumen kredytów netto udzielonych klientom indywidualnym spadł wobec stanu na koniec grudnia 2021 roku o 864,8 mln zł (tj. 12,4 proc.) i wyniósł 6,1 mld zł, głównie z powodu wysokich rynkowych stóp procentowych. Powyższy spadek dotyczył zarówno należności niezabezpieczonych (spadek o 646,0 mln zł, tj. 14,1 proc. r./r.) głównie z powodu niższego salda kredytów gotówkowych, jak i spadku wolumenów kredytów hipotecznych (spadek o 218,8 mln zł, tj. 9,2 proc. r./r.), który wynikał m.in. z częściowych nadpłat kredytów hipotecznych, wskazał bank.
– W Sektorze Bankowości Detalicznej, bank zakończył rok 2022 rekordową liczbą zamożnych klientów segmentu Citigold Private Client. Był to także historycznie najlepszy rok dla transakcji wymiany walut – liczba użytkowników flagowej platformy CitiKantor wzrosła o 79 proc. w porównaniu do 2021 roku – podkreślono także w komunikacie.
Wstępny jednostkowy zysk netto banku (zysk do podziału) za 2022 rok wyniósł 1 569,3 mln zł i był wyższy o 853,3 mln zł od zysku za 2021 rok, podano także.
Ostateczne wartości zostaną przedstawione w skonsolidowanym i jednostkowym raporcie za rok 2022, które zostaną opublikowane 22 marca 2023 roku.
Citi Handlowy powstał z połączenia Banku Handlowego w Warszawie – najstarszego komercyjnego banku w Polsce i Citibank (Poland) S.A. W ofercie grupy kapitałowej oprócz klasycznych usług bankowych znajdują się usługi i produkty rynku kapitałowego oferowane przez dom maklerski oraz produkty leasingowe. Bank jest notowany na rynku głównym GPW od 1997 r.