
BM Banku Pekao podwyższyło cenę docelową dla akcji Rainbow Tours
Wzrost wolumenów według analityka nadal przesuwa trajektorię znormalizowanych zysków w górę. W zeszłym roku liczba klientów wyniosła około 636 tys. (+26 proc. r./r. / +6 pp. vs. założenia eksperta). Ponadto w tym roku nie ma efektu „normalizacji” na rynku, a wzrost oferty przedsprzedażowej pozostaje silny. Dlatego analityk podniósł założenie wolumenu na ten rok o około +16 pp. do 740 tys. (+16 proc. r./r. / nom. +104 tys. vs +131 tys. w 2023 r.).
– Dane rynkowe pokazują, że średni wzrost wolumenu największych biur podróży może wynieść około +25-30 proc. r./r. w 2023 roku. Tymczasem łączna liczba klientów biur podróży wzrosła o około +20 proc. r./r. do 7,57 mln. Wyższa dynamika odnotowana przez największe biura podróży w Polsce może wynikać ze zmiany struktury wyjazdów na krajowe/zagraniczne. Liczba klientów biur podróży w stosunku do 2019 r. nadal oscyluje wokół -5 proc. na koniec 2023 roku, a w RBW liczba klientów wzrosła o prawie +30 proc. w latach 2019-23. Znacząca zmiana i wzrost udziału wycieczek zagranicznych w całym miksie może doprowadzić do dalszego wzrostu udziału w rynku dużych biur podróży. Wpływ czynnika demograficznego i efekt szybszego wzrostu wynagrodzeń w Polsce niż w innych krajach może wpłynąć na kontynuację tego trendu. W związku z tym naszym zdaniem perspektywy dla sektora na najbliższe lata pozostają optymistyczne – czytamy w raporcie przygotowanym przez Dariusza Dziubińskiego, analityka BM Banku Pekao.
Analityk szacuje, że efekt cenowy dodał około +10 pp. do stopy wzrostu w 2023 roku. Na podstawie obecnych cen wycieczek i struktury miejsc podróży ekspert oczekuje, że poziom cen powinien być płaski r/r. Oznacza to, że brak podwyżek cen powinien zmniejszyć dynamikę wzrostu nominalnych przychodów w porównaniu z rokiem 2022-23.
Ostateczny poziom marży brutto w ubiegłym roku wyniósł około 16,6 proc., +3 pp. powyżej założeń anlityka. Oznacza to, że wzrost cen wycieczek był znacznie wyższy niż koszty wycieczek (+10 proc. vs. +2 proc. po stronie KWS). To był optymistyczny scenariusz na 2023 r. i on się zmaterializował. W ubiegłym roku spółka była silnie wspierana przez korzystne kursy walutowe i ceny paliwa lotniczego.
– W tym roku dodatnia delta jest już mniejsza, ale nasze szacunki nadal sugerują, że koszty wycieczek rosną tylko nieznacznie szybciej niż ceny (w tym momencie nie ma spadków). Na początku maja nastąpił znaczny wzrost cen wycieczek, co może być sygnałem równowagi podaży i popytu na rynku. Presja konkurencyjna wydaje się być na niższym poziomie. Podsumowując, sezon wakacyjny wkrótce się rozpocznie, oferta wydaje się sprzedawać bardzo dobrze, a koszty nadal są korzystne. Może to oznaczać, że poziomy marż mogą być wyższe niż zakładaliśmy wcześniej. Uważamy, że nasze założenia są potencjalnie konserwatywne i oczekujemy marży brutto na poziomie 14,0 proc. (-2,6 pp. r/r) w 2024p – czytamy w raporcie.
Analityk biorąc pod uwagę obecne otoczenie rynkowe oraz dane operacyjne spółki, znacząco podwyższył prognozy finansowe. W kolejnych latach ekspert zakłada w modelu, że znormalizowany poziom marży netto może wynieść około 2,7-3,0 proc. (wobec 2,0 proc. poprzednio).
Rainbow Tours to operator turystyczny zajmujący się sprzedażą własnych imprez turystycznych, pośrednictwem w sprzedaży imprez turystycznych innych touroperatorów, biletów lotniczych, autokarowych, promowych. Spółka zadebiutowała na GPW w 2007 r.
Raport analityczny dla Rainbow Tours powstał w ramach Programu Wsparcia Pokrycia Analitycznego GPW 4.0, na zamówienie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Pełna treść rekomendacji wraz z wymaganym przez prawo disclaimeram jest dostępna na stronie www.gpw.pl/gpwpa
Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0 polega na sporządzaniu przez firmy inwestycyjne raportów analitycznych finansowanych przez GPW. Celem Programu jest zwiększenie dostępności analiz dla mniej płynnych spółek, a co za tym idzie umożliwienie inwestorom podejmowania świadomych decyzji inwestycyjnych w oparciu o wiarygodne, niezależne źródło informacji o emitencie.