
Piotr Prajsnar, CEO Cloud Technologies.
Cloud Technologies ma za sobą udany rok. Wynik EBITDA uległ r/r potrojeniu i wyniósł 17,5 mln zł, a zysk netto wzrósł do 8,7 mln zł, czyli o 8,1 mln zł r/r. Przychody osiągnęły poziom 55 mln zł, gdzie za 45 proc. wyniku, o 19 p.p. więcej niż przed rokiem, odpowiadał segment o strategicznym znaczeniu dla grupy – data enrichment, cechujący się najwyższą marżowością i mający największy wpływ na rozwój spółki. W samym IV kwartale data enrichment wzrósł o 43 proc. r/r i 27 proc. kw/kw, a sprzedaż na poziomie 8,2 mln zł była rekordowa w całej historii grupy.
– W kwietniu ubiegłego roku ogłosiliśmy plany rozwoju obejmujące 2021 rok, gdzie za główny cel postawiliśmy sobie istotny wzrost przychodów w kluczowym segmencie Data enrichment. Obecnie notujemy w nim rekordowy kwartał, przychody wzrosły o 2,5 mln zł (+43 proc. r/r oraz +27 proc. kw/kw) i w ujęciu całego roku segment ten odpowiadał już za blisko połowę wygenerowanej sprzedaży. Osiągnięcie założonych celów to efekt pracy całego zespołu Cloud Technologies i jednocześnie potwierdzenie, że zaktualizowany model biznesowy spółki, który wdrożyliśmy w 2019 roku, jest globalny i skalowalny, a przy tym odznacza się dużo większym bezpieczeństwem i stabilnością. Z optymizmem patrzymy na kolejne kwartały i koncentrujemy się na realizacji kompleksowej strategii na lata 2021-2023, ogłoszonej pod koniec ubiegłego roku. Jesteśmy gotowi aby w ciągu najbliższych lat stać się wiodącym dostawcą na globalnym rynku danych i w tym celu zainwestujemy do 50 mln zł w dalszy, dynamiczny rozwój Cloud Technologies – komentuje Piotr Prajsnar, prezes zarządu Cloud Technologies.
Segment data enrichment cechuje się najwyższą dynamiką wzrostu i najwyższym poziomem marży EBITDA, która wyniosła w całym 2021 roku 67 proc. Koszty segmentu mają głównie charakter stały, co przy rosnących wynikach sprzedażowych pozwala wykorzystać efekt dźwigni operacyjnej i dynamicznie przekłada się na zysk segmentu oraz grupy Cloud Technologies. W całym roku przychody segmentu wzrosły o 13,3 mln zł (+87 proc. r/r), a EBITDA o 9,3 mln zł (+123 proc. r/r), czego wynikiem jest uzyskanie 25 mln zł przychodów ze sprzedaży i 16,9 mln zł EBITDA z segmentu Data enrichment.
Segment data consulting obejmuje działalność agencji reklamowych i cechuje się stabilnym poziomem przychodów i EBITDA w perspektywie rocznej, z okresową fluktuacją kwartalną uzależnioną od liczby zleceń i kosztów zakupu powierzchni reklamowej, które istotnie wzrastają pod koniec roku. W IV kwartale segment zanotował negatywny poziom EBITDA w wysokości -1,0 mln zł i spadek przychodów o 1,6 mln zł. Okres porównawczy, czyli IV kwartał 2020 r., stanowił kumulację wykorzystania budżetów reklamowych wstrzymywanych przez pierwsze trzy kwartały 2020 r. ze względu na rynkową niepewność związaną z pandemię COVID-19. Analizując wyniki za cały rok 2021 EBITDA segmentu Data Consulting wyniosła 0,2 mln zł, zachowując płaską dynamikę r/r, a przychody wzrosły o 1,5 mln zł (+10 proc. r/r).
Segment data acquisition regularnie notuje coraz niższe przychody, jako konsekwencja sukcesywnie wdrażanej optymalizacji procesu pozyskiwania danych. Grupa ogranicza wydatki na realizację kampanii, skupiając się na bezpośrednim zakupie zbiorów danych o wyższym potencjale do monetyzacji, co wykorzystywane jest w segmencie Data enrichment.
W listopadzie 2021 roku, Cloud Technologies ogłosiło strategię na lata 2021-2023, której celem jest osiągnięcie wiodącej pozycji dostawcy na globalnym rynku danych w ciągu najbliższych lat. Grupa planuje szereg inwestycji w kwocie do 50 mln zł, które obejmą międzynarodowe akwizycje (około 10 mln zł), zakup technologii (około 15 mln zł), działalność B+R (około 10 mln zł) i skup akcji własnych (około 15 mln zł) w celu realizacji programu motywacyjnego dla kluczowych pracowników. Cena nabycia akcji w ramach programu została ustalona na poziomie 25,00 zł z opcją premii i dyskonta, uzależnioną od stopnia realizacji warunku KPI, którym jest skumulowana EBITDA na poziomie 55 mln zł w latach 2021-2023. Finansowanie inwestycji pochodzić będzie ze środków własnych spółki, bez korzystania z długu lub emisji akcji.
– Podczas gdy rok 2020 był dla nas okresem weryfikacji zaktualizowanego modelu biznesowego, to rok 2021 koncentrował się na jego dynamicznym skalowaniu i poprawie wyników grupy. Kończymy rok z wysokim poziomem gotówki w wysokości 28,5 mln zł, gdzie w samym IV kwartale przepływy z działalności operacyjnej wyniosły 5,7 mln zł, a w ujęciu rocznym 16,5 mln zł. Co dla nas niezwykle istotne, segment Data enrichment osiągnął poziom rozwoju, gdzie jego wzrosty pozwalają zrównoważyć okresowe fluktuacje wyników w pozostałych segmentach, dzięki czemu nasz biznes posiada nie tylko wysoki potencjał wzrostu, ale także stabilność. Rok 2022 będzie dalszym okresem skalowania naszego biznesu i jednocześnie czasem w którym zamierzamy mocno zainwestować w jego długotrwały rozwój w ramach ogłoszonej strategii na lata 2021-2023. Jednym z istotnych jej elementów jest zatwierdzony na styczniowym posiedzeniu NWZ skup do 250 tys. akcji własnych w formie ciągłej za pośrednictwem rynku, celem wdrożenia programu motywacyjnego. Po roku 2021 poziom realizacji KPI warunkującego realizację programu, w postaci 55 mln zł skumulowanej EBITDA w latach 2021-2023, wynosi 32 proc. Cel jest ambitny, ale realny do osiągnięcia, a skorzysta na nim zarówno spółka, jak i akcjonariusze – komentuje Piotr Soleniec, dyrektor finansowy Cloud Technologies.
Cloud Technologies działa na rosnącym i perspektywicznym rynku marketingu internetowego. Wydatki na reklamę w poszczególnych częściach świata znajdują się już powyżej poziomu sprzed pandemii, a trwająca cyfrowa transformacja będzie wspierać wzrosty również w kolejnych latach. Według przewidywań agencji Zenith, wzrost wartości globalnych wydatków na reklamę cyfrową w 2022 r. wyniesie 14 proc. w ujęciu rok do roku. Największy wkład we wzrost wydatków na reklamę będzie miał rynek w USA, gdzie prognozowany wzrost ma wynieść 80 mld dolarów w latach 2021-2024, co stanowić będzie 48 proc. całej dynamiki globalnych wydatków reklamowych w tym okresie. Rynek USA posiada największy udział w przychodach generowanych przez Cloud Technologies, wynoszący około 80 proc.
Cloud Technologies to warszawska spółka z segmentu nowych technologii. Zajmuje się big data, marketingiem i monetyzacją danych. Cloud Technologies stworzyła jedną z największych na świecie hurtowni danych oraz platformę Big Data (DMP) – OnAudience.com. Spółka jest notowana na rynku NewConnect od 2012 r.