W IV kwartale 2015 r. Colian wypracował 238,5 mln zł przychodów, co przełożyło się na 5-proc. wzrost r/r. Rezultat okazał się zbieżny z konsensusem PAP. Na poziomie EBITDA zysk wzrósł o 213 proc. do 21,6 mln zł. Wynik okazał się lepszy o 10 proc. od oczekiwań rynkowych. Zysk netto wyniósł 22,9 mln zł wobec 3,7 mln zł straty sprzed roku. Rynek oczekiwał 9,9 mln zł zysku. W całym 2015 r. przychody grupy wzrosły o niespełna 1 proc. do 888,96 mln zł. EBITDA powiększyła się o 65 proc. i przekroczyła 100 mln zł, a zysk netto skoczył o 227 proc. do 68,1 mln zł.
Wzrost wyników to głównie efekt zmian organizacyjnych i redukcji kosztów. Spółka zaznacza, że w 2015 r., w każdej dywizji poprawiła wyniki. W segmencie słodyczy był to przede wszystkim efekt osiągnięcia synergii po przejęciu FC Solidarność oraz aktywnego zarządzania portfolio produktowym. Dywizja napojów kontynuowała wzrost, umacniając pozycję lidera marki Hellena w segmencie oranżad. W dywizji kulinariów również widać pozytywny trend zarówno na poziomie sprzedaży, jak i uzyskanych wyników. Największe znaczenie dla wyników miał segment słodyczy – 620 mln zł przychodów i 54 mln zł zysku netto.
– Dzięki prowadzonemu programowi ograniczania kosztów szczególnie w obszarze produkcji udało się osiągnąć prezentowane wyniki , utrzymując wielkość sprzedaży na poziomie z 2014 roku. Pomimo trudności występujących w naszej bardzo konkurencyjnej branży (zmienne koszty cen surowców i kursów walut, silna pozycja negocjacyjna sieci handlowych), będziemy dokładać starań, aby utrzymać stabilny wzrost wyników. Optymalizując koszty, Colian będzie zwiększał przychody ze sprzedaży zarówno na rynku polskim, jak i rozwijać działalność na rynkach zagranicznych gdzie chcemy bardziej aktywnie budować nasza pozycję rynkową. – komentuje Jan Kolański, prezes Colian SA.

Wartość sprzedaży według kierunków sprzedaży Grupy Kapitałowej Colian w latach 2015 i 2014. (Źródło: Sprawozdanie finansowe Colian SA)
W zeszłym roku sprzedaż eksportowa stanowiła 11,7 proc. ogólnych przychodów wobec 12,8 proc. w 2014 r. Cały czas głównym rynkiem zbytu jest UE z udziałem ponad 56 proc. w całej sprzedaży zagranicznej – wzrost z 52 proc. Zmniejszono natomiast zaangażowanie na rynku wschodnim z 15 proc. do 6 proc.>> Odwiedź forumowy wątek dedykowany akcjom Coliana
Na koniec grudnia Colian dysponował kwotą 63,7 mln zł środków pieniężnych i ich ekwiwalentów wobec 36,2 mln zł rok wcześniej. Poziom zobowiązań krótkoterminowych spadł z 238,9 mln zł do 189,3 mln zł. Nieznacznie też poprawił się też cash flow operacyjny – wzrost z 79,9 mln zł do 80,7 mln zł. W tym roku akcje Coliana straciły na wartości 14 proc. W skali ostatnich sześciu miesięcy przecena sięga 24 proc., a 12-miesięczna stopa zwrotu jest w okolicach zera.