yyxtcbki
Advertisement
PARTNER SERWISU
fnibycvw

DSV: Polscy importerzy muszą myśleć o zatowarowaniu na IV kwartał jak najszybciej

Importerzy z Polski powinni jak najszybciej rozpocząć planowanie dostaw celem zwiększenia zapasów, aby nie zostać zaskoczonym przed kluczowym dla handlu IV kwartałem, oceniają eksperci DSV - Global Transport and Logistics. W odpowiedzi na problemy, z którymi mierzy się transport morski, sektor handlowy rozpoczął w tym roku przygotowania do świąt znacznie wcześniej, nawet na przełomie czerwca i lipca.

fracht, importerzy, zatowarowanie,

Fot. Pexels

– Od jakiegoś czasu obserwujemy, że europejskie firmy zajmujące się handlem i dystrybucją rozpoczęły już przygotowania do świąt. Z jednej strony rozbudowują one stany magazynowe, zwiększając bieżące dostawy, a z drugiej szybciej niż zwykle zaczęła wzrastać liczba zapytań o możliwość rezerwacji przestrzeni kontenerowych na nadchodzące miesiące. W naszej ocenie wynika to z chęci przedsiębiorstw do minimalizacji ryzyka niedoboru towaru ze względu na nieprzewidziane zakłócenia w łańcuchach dostaw w kluczowym okresie handlowym – powiedział LCL&Rail manager w DSV – Global Transport and Logistics Bogdan Homiak, cytowany w komunikacie.

Największą przyczyną utrudnień są trwające od listopada 2023 roku ataki jemeńskich rebeliantów Huti na statki na Morzu Czerwonym. Spowodowały one, że armatorzy w miarę możliwości decydują się na omijanie tego szlaku. Sytuacji nie ułatwiają także kongestie w kluczowych portach na całym świecie. Duże opóźnienia widoczne są m.in. w kluczowych portach europejskich w Hamburgu i Antwerpii, chińskich w Szanghaju i Ningbo czy w południowoafrykańskim porcie w Durbanie, przypomina DSV.

– Kongestia i konieczność omijania Morza Czerwonego przez statki przełożyły się na wzrost ceny za transport kontenera. Koszt frachtu ekwiwalentu kontenera czterdziestostopowego (FEU) z Szanghaju do Europy Północnej według indeksu Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) wzrósł z poziomu ok. 2 300 USD w październiku 2023 do ok. 10 100 USD w połowie lipca 2024 (339,1 proc. różnicy) – czytamy w analizie.

>> Koszt frachtu morskiego wystrzelił. Czy giełdowym importerom grozi powtórka z Covidu?

W lipcu, ze względu na zwiększenie się podaży przestrzeni transportowych, związane z odbiorem przez armatorów nowych statków, na rynku pojawiły się pewne oznaki stabilizacji. Jak jednak wskazują eksperci DSV, sytuacja pozostaje wyjątkowo niestabilna i nieprzewidywalna. Na samym początku sierpnia pojawiły się wręcz pierwsze spadki od kwietnia br., mimo utrzymującego się cały czas wysokiego popytu ze strony importerów. W tej sytuacji niezwykle trudno jest określić to, w jakim trendzie będą zmieniały się ceny frachtu.

– Konsekwencje trwających utrudnień będą miały szczególny wpływ na okres przedświąteczny. Tradycyjnie szczyt dostaw rozpoczyna się na przełomie sierpnia i września i trwa przez większość IV kwartału. W tym czasie budowane i uzupełniane są zapasy pozwalające obsłużyć wzmożony, przedświąteczny popyt. Jak wskazują eksperci DSV – Global Transport and Logistics, w odpowiedzi na problemy, z którymi mierzy się transport morski, sektor handlowy rozpoczął w tym roku przygotowania znacznie wcześniej, nawet na przełomie czerwca i lipca – wskazano.

Ze względu na międzynarodowy charakter rynku frachtu morskiego, polscy importerzy rywalizują o ten sam zasób przestrzeni kontenerowych co ich konkurencja z innych państw Europy. Dlatego firmy, które jeszcze tego nie zrobiły, powinny już dzisiaj rozpocząć planowanie „świątecznych” dostaw, aby uniknąć zakłóceń. Szczególnie dotyczy to przedsiębiorstw, które zaopatrują się w produkty lub komponenty u dostawców z Azji, podkreśla DSV.

Choć logistyczny peak przedświąteczny rozpoczął się w tym roku wyjątkowo wcześnie, to należy założyć, że nie wpłynie to na przyzwyczajenia zakupowe konsumentów. Zwiększenie poziomu zatowarowania już dziś może wydawać się zbyt dużym obciążeniem dla budżetu przedsiębiorstwa. W końcu koszt zakupu towaru i jego transportu to jedno, ale konieczność poniesienia kosztów cła to drugie. W tym kontekście szczególną pomocą dla importerów i rozwiązaniem w zakresie optymalizacji kosztów może być skorzystanie z usług miejsca składowania czasowego (MSC) lub składu celnego. Oba rozwiązania umożliwiają odroczenie w czasie obowiązku zapłaty cła za towar sprowadzony spoza Unii Europejskiej.

Kluczowe obszary działalności Grupy DSV w Polsce to: spedycja i transport drogowy, spedycja i transport lotniczy oraz logistyka kontraktowa. W 2022 roku Grupa DSV wypracowała w Polsce ponad 3 352,2 mln zł przychodów.

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Najnowsze wiadomości (aktualności, giełda, akcje)
  • Analiza Kolejkowa: Stolica w miniaturze, zyski w makro skali

    Kolejkowo wyrosło na jedną z tegorocznych gwiazd małego parkietu. Spółka znana z tworzenia spektakularnych miniaturowych światów ma za sobą wyjątkowo udany kwartał.

  • Spadki na GPW po wtargnięciu rosyjskich dronów, w grze Lubawa, Zremb i Protektor

    Środowa sesja na giełdzie w Warszawie rozpoczęła się od spadków. Nie mogło być inaczej. Zestrzelenie rosyjskich dronów nad Polską przypomniało inwestorom (szczególnie zagranicznym) o ryzyku geopolitycznym, wpisując się jednocześnie w korekcyjną sekwencję jaką obserwujemy na GPW od końca sierpnia. To nie koniec hossy na warszawskim parkiecie, bo jest jeszcze daleko do końca hossy na światowych giełdach, ale niewątpliwie pojawił się kolejny pretekst do realizacji zysków. 

  • EBC niechętny zmianom

    Wszystko wskazuje na to, że EBC w czwartek ponownie zdecyduje się na pauzę. Wydaje się, że decydenci z Rady Prezesów są zadowoleni z miejsca, w którym obecnie znajduje się polityka monetarna banku. Możliwe są jednak rewizje prognoz PKB i inflacji – obu w górę.

  • PGE ze stratą ponad 9,6 mld zł w II kwartale. EBITDA powtarzalna przekroczyła 3,2 mld zł

    Polska Grupa Energetyczna (PGE) zakończyła drugi kwartał 2025 roku znaczną stratą netto przekraczającą 9,6 mld zł. Jednocześnie spółka wypracowała solidny wynik EBITDA powtarzalnej, który sięgnął 3,27 mld zł, co oznacza wzrost o 42 proc. rok do roku.

  • Polska może liczyć na blisko 44 mld euro preferencyjnych pożyczek na inwestycje obronne

    Komisja Europejska zatwierdziła wstępny podział środków z programu SAFE. Polska może liczyć na blisko 44 mld euro preferencyjnych pożyczek na inwestycje obronne.




Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

FOSA – nowa usługa analityczna poświęcona zagranicznym spółkom w StockWatch.pl

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat