
Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.
Eurocash odnotował 61,81 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2020 r. wobec 69,86 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowany zysk netto ogółem wyniósł w ub.r. 68,07 mln zł wobec 79,13 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk operacyjny w 2020 r. wyniósł 250,43 mln zł wobec 24,45 mln zł zysku rok wcześniej. EBITDA wyniosła 803,94 mln zł w 2020 r. wobec 794,08 mln zł rok wcześniej. Marża EBITDA wyniosła 3,16 proc. wobec 3,2 proc. w 2019 r.
– Rezultaty grupy odbieramy lekko negatywnie. Co prawda raportowana EBITDA była nieco lepsza od naszych oczekiwań i konsensusu (+6 proc.), jednak była ona wsparta przez dodatnie saldo z pozostałej działalności operacyjnej (+43 mln zł). Nieco słabsze były także przepływy z działalności operacyjnej oraz rentowność segmentu hurtowego (-0,2 p.p. r/r). In plus odbieramy z kolei wzrost marży EBITDA w części detalicznej i osiągnięcie progu rentowności przez Frisco. Grupa utrzymuje stabilną pozycję gotówkową – komentuje Adrian Górniak, analityk DM BDM.
Sprzedaż segmentu hurtowego w 2020 r. sięgnęła 18,9 mld zł (+1 proc. r/r) i stanowiła ponad 74 proc. łącznych przychodów grupy Eurocash. EBITDA tego segmentu wyniosła 629 mln zł (+1,4 proc. r/r).
– W minionym roku zanotowaliśmy dalszy wzrost sprzedaży w hurtowniach Cash&Carry. Znacząco wyższa niż rok wcześniej była również sprzedaż Eurocash Serwis. Wzrosty te zrekompensowały niższą sprzedaż w formacie Eurocash Gastronomia, który zaopatruje restauracje i hotele, mocno odczuwające skutki epidemii, a także spadek wynikający z zakończonego w 2019 r. kontraktu z Orlenem powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.
– Rok 2020 w segmencie hurtowym to także okres dynamicznego rozwoju sprzedaży za pośrednictwem platformy eurocash.pl. Zamówienia on-line stanowiły już blisko 80 proc. sprzedaży w formacie Eurocash Dystrybucja, zaopatrującym m.in. sklepy franczyzowe Euro Sklep, Groszek, Lewiatan i Gama – wskazał członek zarządu Grupy Eurocash.
Na koniec 2020 r. sieć handlu hurtowego Grupy Eurocash obejmowała 180 hurtowni Cash&Carry, w ramach której organizowana jest sieć sklepów partnerskich abc licząca 9 317 lokalnych sklepów spożywczych (wzrost o 332 placówki w porównaniu z końcem 2019 r.). W sieciach franczyzowych i partnerskich współpracujących z Eurocash Dystrybucja zrzeszonych natomiast było 5 251 sklepów (wzrost o 118 r/r).
Sprzedaż zewnętrzna zrealizowana przez Grupę Eurocash w segmencie detalicznym w 2020 r. wyniosła 6,1 mld zł (+3,2 proc. r/r), a EBITDA tego segmentu wyniosła ponad 315 mln zł (+1,4 proc.).
– W minionym roku sfinalizowaliśmy integrację przejętych we wcześniejszych latach sieci supermarketów z Delikatesami Centrum. Dziś jest to jedna struktura organizacyjna, funkcjonująca pod wspólną marką, w związku z czym możemy teraz skupić się na rozwoju oferty dla konsumentów, transformacji cyfrowej, a także dalszej ekspansji, wspólnie z naszymi klientami – właścicielami niezależnych sklepów detalicznych – zapowiedział członek zarządu Grupy Eurocash.
Na koniec 2020 r. sieć handlu detalicznego Grupy Eurocash obejmowała 1 573 małe supermarkety (967 franczyzowych oraz 606 własnych), w tym 1 545 działających pod marką Delikatesy Centrum, oraz 432 saloników prasowych Inmedio.
Sprzedaż segmentu Projekty w 2020 r. przekroczyła 300 mln zł i była o 187 proc. wyższa niż w 2019 r. Wzrost ten wynikał przede wszystkim z nabycia przez Eurocash w czerwcu ubiegłego roku większościowego pakietu akcji Frisco, w związku z czym w drugim półroczu 2020 r. grupa konsolidowała 100 proc. wyników e-supermarketu. Konsolidacja Frisco, które osiągnęło już próg rentowności, miała również pozytywny wpływ na wynik EBITDA segmentu Projekty. Ujemna wartość EBITDA (-33 mln zł w 2020 r. wobec -40 mln zł w 2019 r.) związana jest z kosztami dalszej ekspansji rozwijanych przez Eurocash innowacyjnych formatów detalicznych. Sieć marketów alkoholowych Duży Ben na koniec 2020 r. liczyła już 129 placówek (+52 r/r), sklepy kosmetyczne Kontigo były obecne w 36 lokalizacjach (+6 r/r), a sieć abc na kołach liczyła 115 mobilnych sklepów (+29 r/r).
– W 2021 r. planujemy kontynuować ekspansję każdego z tych projektów. Jeśli chodzi o Frisco.pl, którego sprzedaż w ubiegłym roku wzrosła o około 60 proc. r/r, planujemy sukcesywnie umożliwiać robienie zakupów w naszym e-supermarkecie mieszkańcom kolejnych dużych miast. Zgodnie z zapowiedziami, po Warszawie, od listopada ubiegłego roku wygodne zakupy na Frisco.pl dostępne są już także dla mieszkańców Wrocławia – przypomniał Jacek Owczarek.