
Fot. spółka.
W samym III kwartale FFiL Śnieżka odnotowała 34,62 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 38,69 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk operacyjny skurczył się w skali roku z 55,31 mln zł do 49,69 mln zł. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży spadły z 270,52 mln zł do 245,03 mln zł w III kw. 2024 r.
– Sytuacja rynkowa pozostaje trudna, co znajduje odzwierciedlenie w spadającym wolumenie sprzedaży na całym rynku. Kluczowymi czynnikami wpływającymi na popyt na nasze produkty są kondycja i nastroje konsumentów, na które wpływ mają m.in. wysokie stopy procentowe oraz niski wzrost realnych wynagrodzeń. Choć nastroje konsumentów powoli się poprawiają, na razie nie przekłada się to jeszcze na decyzje zakupowe w naszej branży. Obecnie widzimy, że utrzymanie w całym 2024 roku wolumenów sprzedaży na poziomie ubiegłego roku będzie niemożliwe – komentuje Joanna Wróbel-Lipa, wiceprezes zarządu Śnieżka SA.
Grupa Śnieżka w pierwszych trzech kwartałach 2024 roku uzyskała rentowność brutto ze sprzedaży na poziomie 49,1 proc., co oznacza wzrost o 4,8 p.p. w porównaniu z rokiem ubiegłym.
– Warto jednocześnie podkreślić, że rentowność brutto ze sprzedaży w analizowanym okresie wyniosła 49,1 proc., czyli o 4,8 p.p. więcej w porównaniu z rokiem ubiegłym. Głównymi przyczynami tego wzrostu są silniejszy złoty względem euro, poprawa efektywności produkcji i logistyki, optymalna polityka cenowa oraz skuteczna kontrola kosztów wytworzenia. Taki poziom rentowności będzie jednak trudny do utrzymania w kolejnych kwartałach – dodaje Wróbel-Lipa.
Spadek zyskowności grupy w pierwszych trzech kwartałach 2024 roku wynikał z obniżenia sprzedaży, a także z 10 proc. wzrostu kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu w porównaniu z rokiem ubiegłym. Rentowność EBITDA w analizowanym okresie wyniosła 19,5 proc., co stanowi spadek o 1,1 p.p. w stosunku do roku poprzedniego, jednakże wciąż jest to bardzo dobry wynik na tle całej branży.
W pierwszych trzech kwartałach 2024 roku wartość sprzedaży krajowej osiągnęła 464,6 mln zł, co oznacza spadek o 4,3 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim i stanowi 71,7 proc. skonsolidowanych przychodów. Sprzedaż na rynku ukraińskim wyniosła 64,5 mln zł i była niższa o 8,9 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Na Węgrzech przychody zmniejszyły się o 19,7 proc., osiągając wartość 84,8 mln zł.
Grupa odnotowuje stabilizację cen surowców z wyjątkiem sporadycznych, niewielkich wzrostów cen pigmentów, bieli tytanowej, wypełniaczy dolomitowych oraz węglanów wapnia. Dostępność surowców i opakowań znacznie się poprawiła, a incydentalne trudności w pozyskaniu niektórych materiałów nie wpływają na ciągłość produkcji. Dodatkowo silniejszy niż przed rokiem kurs złotego względem euro, w którym rozliczane są głównie zakupy surowców, wspiera stabilność kosztów.
W pierwszych trzech kwartałach 2024 roku nakłady inwestycyjne Grupy (CAPEX) wyniosły 23,2 mln zł. Nakłady w całym 2024 roku będą niższe niż zakładane 40 mln zł.
Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka jest jednym z czołowych producentów farb i lakierów w Polsce. W 2003 r. zadebiutowała na warszawskiej giełdzie. Jej fabryki są zlokalizowane w Polsce, na Ukrainie, Białorusi i Węgrzech.