
Fot. spółka
Zysk operacyjny wyniósł 22,57 mln zł wobec 40,61 mln zł zysku rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 333,13 mln zł w II kw. 2022 r. wobec 309,97 mln zł rok wcześniej.
W I poł. 2022 r. spółka miała 76,96 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 62,14 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 688,7 mln zł w porównaniu z 608,6 mln zł rok wcześniej.
– Zrealizowany zysk netto w okresie sprawozdawczym wyniósł 76 653 tys. zł (11,1 proc. przychodów), w porównaniu z zyskiem 62 242 tys. zł (10,2 proc. przychodów) w I półroczu roku poprzedniego. Bezpośredni wpływ na zwiększenie zysku netto okresu sprawozdawczego miało dotworzenie przez grupę aktywa w kwocie 46 059 tys. zł na ulgę podatkową możliwą do wykorzystania przez Tanne Sp. z o.o. w związku ze zwrotem dotacji do Ministerstwa Rozwoju oraz prowadzeniem działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej – czytamy w sprawozdaniu zarządu.
Zysk EBITDA w I poł. br. wyniósł 82,42 mln zł wobec 113,16 mln zł zysku rok wcześniej.
– Grupa Forte w I półroczu 2022 roku osiągnęła przychody ze sprzedaży w wysokości 688 698 tys. zł, w stosunku do 608 598 tys. zł w analogicznym okresie roku 2021 (wzrost o 13,2 proc.). Sprzedaż nadwyżek płyty produkowanej przez spółkę Tanne w okresie sprawozdawczym wyniosła 153 423 tys. zł (110,5 tys. m3) w porównaniu z 64 574 tys. zł (74,8 tys. m3) w analogicznym okresie 2021 roku (wzrost o 138 proc.) – czytamy dalej.
W sprzedaży grupy sprzedaż płyty stanowiła w I półroczu 2022 roku 22,3 proc., przy 7,1 proc. udziale eksportu płyty w sprzedaży ogółem (48 780 tys. zł) i 15,2 proc. udziale sprzedaży krajowej płyty (104 643 tys. zł) w sprzedaży grupy ogółem.
– Sprzedaż pozostała Grupy Forte wyniosła w I półroczu 2022 roku 535 275 tys. zł 77,7 proc. sprzedaży ogółem. Sprzedaż pozostała na rynku eksportowym wyniosła 477 281 tys. zł (69,3 proc. sprzedaży ogółem) wobec 57 994 tys. zł sprzedaży krajowej (8,4 proc. sprzedaży ogółem). Udział procentowy sprzedaży pozostałej na poszczególnych rynkach ukształtował się następująco: kraje niemieckojęzyczne 53,7 proc., Europa Zachodnia i Północna 26,9 proc., Polska 10,8 proc., Europa Środkowa, Południowa i Wschodnia 7,2 proc. oraz kraje pozaeuropejskie 1,4 proc. – czytamy dalej.
Natomiast udział procentowy sprzedaży płyty na rynkach sprzedaży ukształtował się następująco: Polska 68,2 proc., Europa Środkowa, Południowa i Wschodnia 29,9 proc. oraz kraje niemieckojęzyczne 1,9 proc.
– Marża brutto ze sprzedaży ukształtowała się na poziomie 35,1 proc., czyli o 7,3 pkt. proc. niżej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Głównym powodem obniżenia rentowności na sprzedaży jest wysoki wzrost kosztów surowców do produkcji, przede wszystkim drewna oraz klejów i materiałów drewnopochodnych, których przeniesienie na odbiorcę końcowego następuje z dużym opóźnieniem. Jednocześnie w II kwartale 2022 roku widoczne było wyraźne spowolnienie na rynku meblowym, które negatywnie wpłynęło na dynamikę sprzedaży mebli na wszystkich rynkach. W ujęciu ilościowym sprzedaż mebli w I połowie 2022 r. była o ok. 10 proc. niższa niż w analogicznym okresie roku poprzedniego – czytamy też w sprawozdaniu.
– Pozytywnym czynnikiem w II kwartale pozostawał wciąż rynek płyty meblowej, gdzie w związku z mocno ograniczoną podażą, pomimo niższego popytu z rynku meblowego, wciąż udawało się przełożyć wzrastające koszty produkcji na cenę produktu, przy pełnym wykorzystaniu mocy produkcyjnych zakładu spółki Tanne – podsumowano.
W ujęciu jednostkowym strata netto w I poł. 2022 r. wyniosła 27,89 mln zł wobec 72,3 mln zł zysku rok wcześniej.
Fabryki Mebli Forte to producent mebli, notowany na GPW od 1996 r. W 2021 r. spółka miała 1,33 mld zł skonsolidowanych przychodów.