
Grupa Azoty miała 521,75 mln zł straty netto, 400,92 mln zł straty EBITDA w I kw. 2023 r.
Strata operacyjna wyniosła 596,03 mln zł wobec 1 155,15 mln zł zysku rok wcześniej. Strata EBITDA sięgnęła 400,92 mln zł wobec 1 334,77 mln zł zysku rok wcześniej.
– Pierwszy kwartał 2023 roku to okres niższych wyników Grupy Azoty i ujemnych marż we wszystkich kluczowych segmentach biznesowych, co było konsekwencją kumulacji szeregu negatywnych zjawisk. Do najistotniejszych należały nadpodaż produktów i spadek konkurencyjności, z którymi zmaga się cały przemysł chemiczny na Starym Kontynencie. W dużej mierze jest to efekt m.in. importu nawozów i tworzyw spoza UE, gdzie producenci produkują z użyciem tańszych surowców i nie ponoszą kosztów polityki klimatycznej na poziomie takim, jak ma to miejsce w przypadku wytwórców na terenie Unii Europejskiej. Znajduje to oczywiście odzwierciedlenie w cenach poszczególnych produktów. Dodatkowym wyzwaniem w Segmencie Agro jest decyzja Rady UE o czasowym zawieszeniu ceł na mocznik i amoniak – skomentował wiceprezes Marek Wadowski, cytowany w komunikacie.
– Spółka spodziewa się poprawy sytuacji rynkowej od III kwartału bieżącego roku. Aktualnie prowadzimy rozmowy z PKN Orlen na temat nowej umowy na dostawy gazu, obecna obowiązuje do końca września. Pomimo wymagającej sytuacji rynkowej, zgodnie z harmonogramem przebiegają ostatnie prace na Polimerach Police, dzięki czemu zakładamy, że inwestycja zostanie uruchomiona w czerwcu br., co istotnie wzmocni nasz biznes. Równolegle kontynuujemy działania w obszarze dalszej dywersyfikacji źródeł energii – dodał prezes.
Jak podkreśla spółka, w I kwartale 2023 roku obserwowano dalsze zakłócenia równowagi popytowo-podażowej na rynku europejskim, spowodowane m.in. agresją Rosji na Ukrainę, wysokimi cenami nośników energii oraz bezcłowym importem nawozów i tworzyw spoza UE. Konsekwencją sytuacji w otoczeniu makroekonomicznym był ograniczony popyt na produkty grupy i związane z tym niższe wolumeny sprzedaży oraz spadające ceny produktów. Zawirowania rynkowe spowodowały również zaburzenie wzorców zakupowych odbiorców końcowych, typowych dla I kwartału w latach ubiegłych.
Grupa Azoty podejmuje działania zmierzające do zapewnienia wzrostu rentowności operacyjnej, nie wyklucza jednak możliwości przekroczenia dopuszczalnego poziomu wskaźnika dług netto/EBITDA na koniec pierwszego półrocza 2023 roku. W przypadku uprawdopodobnienia się ww. scenariusza spółka podejmie stosowne działania wyprzedzające w celu mitygacji zaistniałych ryzyk, zapewniono również.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 3 895,45 mln zł w I kw. 2023 r. wobec 6 827,16 mln zł rok wcześniej.
Segment Agro
W I kwartale z uwagi na niską aktywność zakupową odbiorców nastąpił spadek sprzedaży nawozów. Ponadto negatywnie na sytuację podażowo-popytową wpłynął import – głównie mocznika – zarówno z UE jak i spoza UE, co było efektem między innymi decyzji Rady Unii Europejskiej z 16 grudnia 2022, zawieszającej czasowo cła na mocznik i amoniak. W przypadku nawozów wieloskładnikowych odnotowano r/r wzrost cen kluczowych surowców (fosforyty, sól potasowa), co miało przełożenie na wzrost cen tych nawozów i w efekcie w powiązaniu z obniżonym popytem wpłynęło na ograniczenie ich produkcji i sprzedaży w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. W segmencie Agro spadek cen r/r kluczowego surowca do produkcji nawozów azotowych, tj. gazu ziemnego nie zrekompensował spadku cen produktów i niższych wolumenów sprzedaży. Grupa na bieżąco dostosowywała produkcję nawozów do bieżącej sytuacji popytowo-podażowej i podobnie jak większość europejskich producentów nawozów, istotnie ograniczyła ich produkcję. Wypracowana w I kwartale 2023 roku marża EBITDA segmentu Agro ukształtowała się na poziomie -5,9 proc.
Segment Chemia
Z uwagi na niską aktywność odbiorców w segmencie Chemii odnotowano spadek sprzedanych wolumenów, największy w przypadku melaminy oraz alkoholi OXO. Wzrost wolumenów sprzedaży obserwowano w przypadku siarki, której sprzedaż kształtował głównie kierunek eksportowy. Dodatkowo negatywnie na popyt w tym segmencie wpłynęły wysokie stany magazynowe u klientów. Ceny większości produktów były niższe niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Wzrost odnotowano w przypadku bieli tytanowej, roztworu mocznika (PULNOx) i wody amoniakalnej (LIKAM). Pozytywnie na wynik segmentu wpływał spadek cen głównego surowca – propylenu. W przypadku pozostałych surowców ich ceny utrzymywały się r/r na poziomie zbliżonym bądź wyższym. Ze względu na sytuację popytowo-podażową, w marcu w Grupie Azoty Puławy czasowo wstrzymano produkcję melaminy. Co istotne, zarząd Grupy Azoty Puławy podjął decyzję o wznowieniu produkcji melaminy (Segment Agro) i rozpoczęciu 17 maja 2023 roku prac związanych z uruchomieniem instalacji Melamina III. Wielkość produkcji na instalacji dostosowywana będzie do bieżącej sytuacji podażowo-popytowej. Zdolności produkcyjne Melaminy III, 90 ton/dobę, stanowią ok. 1/3 znamionowych możliwości wszystkich instalacji melaminy w spółce. Wypracowana w I kwartale 2023 roku marża EBITDA segmentu Chemia ukształtowała się na poziomie -7,2 proc.
Segment Tworzywa
Popyt w Europie ze strony wszystkich głównych sektorów zastosowań produktu – motoryzacyjnym, budowlanym i opakowaniowym – pozostawał na niskim poziomie. Ponadto producenci znajdowali się pod silną presją ze strony importu spoza UE. W wyniku sytuacji rynkowej w segmencie Tworzyw odnotowano w relacji do ubiegłego roku niekorzystny efekt polegający na równoczesnym spadku wolumenów sprzedaży oraz cen kluczowego produktu segmentu, tj. poliamidu naturalnego. Ceny podstawowych surowców do produkcji kaprolaktamu i poliamidu (benzen, fenol) kształtowały się na poziomie niższym niż przed rokiem, ale wysokie stany zapasów w całym łańcuchu dostaw wyżej wymienionych sektorów powodowały odkładanie w czasie decyzji zakupowych. Ze względu na sytuację popytowo-podażową, w marcu w Grupie Azoty Puławy czasowo wstrzymano produkcję kaprolaktamu. Wypracowana w I kwartale 2023 roku marża EBITDA segmentu Tworzywa ukształtowała się na poziomie -28 proc, wynika z materiału.
W ujęciu jednostkowym strata netto w I kw. 2023 r. wyniosła 74,39 mln zł wobec 158,37 mln zł zysku rok wcześniej.
Grupa Azoty rekomenduje niewypłacanie dywidendy za 2022 rok
Zarząd Grupy Azoty zarekomendował akcjonariuszom przeznaczenie całości zysku netto za 2022 r., wynoszącego 356,06 mln zł, na powiększenie kapitału zapasowego.
– Spółka wraz ze spółkami zależnymi jest w trakcie realizacji ‚Strategii Grupy Azoty na lata 2021-2030’. […] Strategia ta zakłada kontynuację realizacji będących w toku projektów inwestycyjnych, w szczególności uruchomienie nowego segmentu biznesowego – Segmentu Poliolefin – poprzez realizację projektu ‚Polimery Police’, ale również rozpoczęcie kolejnych istotnych zadań związanych w szczególności z transformacją klimatyczno-energetyczną mającą na celu ograniczenie emisyjności szkodliwej dla środowiska naturalnego poprzez ograniczanie zużycia węgla, dekarbonizację, rozwój OZE i źródeł bezemisyjnych – czytamy w komunikacie.
W związku z powyższym zarząd spółki rekomenduje, aby osiągnięty w 2022 roku zysk netto w całości pozostawić w spółce. Pozostawienie zysku stanowić będzie zabezpieczenie finansowania realizacji zaplanowanych zamierzeń inwestycyjnych podnoszących wartość spółki dla akcjonariuszy, ze szczególnym uwzględnieniem jej transformacji energetycznej.
– Należy również uwzględnić pogorszenie sytuacji w otoczeniu, w jakim spółka funkcjonuje, związane z osłabieniem popytu wynikającym z inflacji oraz wzrostu stóp procentowych. Okoliczności powyższe mogą mieć negatywny wpływ na wyniki i zadłużenie finansowe spółki i Grupy w roku 2023 i w latach kolejnych w związku z czym zasadne jest przeznaczenie wypracowanego przez spółkę zysku netto za rok obrotowy zakończony dnia 31 grudnia 2022 roku w całości na kapitał zapasowy – zakończono.
Grupa Azoty zajmuje drugą pozycję w UE w produkcji nawozów azotowych i wieloskładnikowych, a takie produkty jak melamina, kaprolaktam, poliamid, alkohole OXO, czy biel tytanowa mają również silną pozycję w sektorze chemicznym, znajdując zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 24,66 mld zł w 2022 r.