
Grupa Oponeo poprawiła wyniki na wyboistym rynku
Rok 2023 Grupa Oponeo może zaliczyć do udanych. Zysk netto wyniósł 54,49 mln zł i był o 28,9 proc. wyższy niż w roku 2022. Na poziomie brutto zysk podskoczył r/r o ponad 30 proc. do 68,86 mln zł. Grupy na działalności finansowej w 2023 roku wyniósł 5,48 mln zł wobec -10,36 mln zł w roku poprzednim. Na ustalenie takiego wyniku miały wpływ głównie dodatnie różnice kursowe w trakcie roku obrotowego, jak i przy wycenie bilansowej pozycji walutowych na koniec roku.
Ubiegły rok spółce udało się zamknąć rekordowa sprzedażą. Całkowite przychody Grupy Oponeo zamknęły się kwotą 1,87 mld zł i były wyższe r/r o 10,4 proc. Sprzedaż krajowa podskoczyła r/r o blisko 12 proc. osiągając wartość 1,55 mld zł, a sprzedaż zagraniczna urosła w skali roku o niecałe 4 proc. do 326,75 mln zł.
– Sprzedaż opon w 2023 roku na rynek do dystrybutorów w Polsce, przedstawiona przez Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego w segmencie samochodów osobowych pokazuje spadek o -13 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Spadki dotyczą również pozostałych segmentów, czyli: segmentu opon rolniczych -47 proc., do samochodów ciężarowych -36 proc. oraz przemysłowych -28 proc. Jedynie sprzedaż opon motocyklowych pozostała na poziomie takim jak w roku 2022. W 2023 roku spadła sprzedaż opon letnich o -24,3 proc. oraz zimowych o -11,9 proc., natomiast niewielki wzrost za notowano w segmencie opon całorocznych +1,8 proc. – informuje spółka w raporcie rocznym za 2023 r.
Podstawowy przychód Grupy jest generowany w segmencie akcesoriów samochodowych.
– Przychody osiągnięte z tego segmentu w 2023 roku wyniosły 1 556 693 tys. zł, co oznacza wzrost 8,3 proc. rok do roku. Przychody z segmentu akcesoriów samochodowych stanowiły 83 proc. całości przychodów ze sprzedaży grupy – informuje Dariusz Topolewski, prezes zarządu Oponeo.pl.
Grupa rozwija również sprzedaż w segmentach rowerów oraz narzędzi. Szczególnie dobry rok zanotowała spółka zależna Dadelo. Działająca w segmencie rowerowym firma zwiększyła całkowite przychody o 61,3 proc. r/r do kwoty 189 mln zł.
– To już kolejny rok bardzo dynamicznego wzrostu tej spółki i znaczącego zwiększania udziału w rynku – zaznaczył w liście do akcjonariuszy Dariusz Topolewski.
W segmencie narzędzi w 2023 roku, grupa wygenerowała obrót na poziomie 111,4 mln zł notując spadek o 11,7 proc. r/r.
Ubiegły rok był także okresem mocnego wzrostu kosztów operacyjnych, czyli kosztów sprzedaży i kosztów ogólnego zarządu. Ich łączna suma wyniosła 303,64 mln zł (wzrost o 12,3 proc.). Jak przyznaje zarząd, wzrost kosztów nastąpił w każdej kategorii, co było związane przede wszystkim ze zwiększeniem skali działalności i przyrostem liczby zamówień, a także wzrostem cen materiałów i usług.
– W 2024 roku Grupa Oponeo będzie kontynuować działania mające na celu umacnianie pozycji rynkowej Oponeo oraz spółek zależnych. Kontynuowane będą w tym prace mające na celu dalszy rozwój automatyzacji procesów w nowym centrum logistycznym w Zelgoszczy – deklaruje spółka.
Wyniki Oponeo
W 2023 roku przychody spółki wzrosły o 7,8 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem, osiągając wartość 1,51 mld zł. Przychody ze sprzedaży krajowej osiągnęły wartość 1,3 mld zł, co oznacza wzrost o 8,9 proc. w porównaniu z rokiem 2022. Wzrosły również przychody z tytułu sprzedaży zagranicznej zamykając się kwotą 212,89 mln zł, co daje wzrost 1,1 proc. rok do roku. W 2023 roku Oponeo wypracowała zysk netto w wysokości 58,7 mln zł (+45 proc. r/r). W 2023 roku wzrosły koszty operacyjne o 7,1 proc. do kwoty 224,88 mln zł. Na ich wzrost wpłynęła zwiększona liczba zamówień oraz wzrost cen energii i materiałów.
– Większa dynamika wzrostu przychodów ze sprzedaży w stosunku do kosztów sprzedaży w 2023 roku, pozwoliła na wygenerowanie wyższych wskaźników rentowności spółki. Marża EBIT wyniosła 4,47 proc., wobec 4,22 proc. w 2022 roku, natomiast marża EBITDA osiągnęła wartość 5,77 proc. w porównaniu do 5,41 proc. w roku poprzednim. Marża brutto na sprzedaży wzrosła o 0,32 p.p. w stosunku do roku poprzedniego, osiągając wartość 19,51 proc. Dzięki wzrostowi zysku netto, prawie o 1 p.p. poprawił się wskaźnik marży zysku netto, osiągając wartość 3,88 proc. Zwiększenie zysku netto oraz nieznaczne zmniejszenie aktywów, pozwoliło na wygenerowanie wskaźnika ROA w wysokości 11,01 proc., czyli o 3,72 p.p. lepiej niż w 2022 roku. Poprawie o 14,83 p.p. uległ wskaźnik zwrotu z kapitału ROE osiągając wartość 29,95 proc. – wylicza spółka.
Rynek opon hamuje
Ubiegłoroczna poprawa wyników Oponeo była nie lada wyzwaniem, ponieważ miniony rok dla rynku oponiarskiego w Polsce i Europie stał pod znakiem spadków. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, w segmencie samochodów osobowych sprzedaż opon skurczyła się o 13 proc. r/r. Także dane dotyczące sprzedaży opon do samochodów osobowych w Europie w roku 2023, przedstawione przez ETRMA (European Tyre and Rubber Manufacturers’ Association), pokazują spadek sprzedaży o -8 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Według raportu, sprzedaż opon w 2023 roku zamknęła się liczbą 208,5 mln szt. przy 226,4 mln w roku 2022. W Polsce sprzedaż opon spadła o 14 proc. Należy wspomnieć, że ETRMA podaje dane sprzedaży dla rynku sell-in.
Grupa Oponeo jest liderem internetowej sprzedaży opon w Polsce, działającym w kilkunastu krajach Europy. W poniedziałek na zamknięciu sesji za jeden walor spółki płacono równo 56 zł. Rynek wycenił Oponeo na 780 mln zł.