StockWatch.pl

Grupa Orbis podwoiła zyski w II kwartale 2018 r.

Omawiane walory:

Grupa hotelarska zamknęła II kwartał z blisko 220 mln zł zysku netto. Osiągnięcie trzycyfrowej dynamiki w ujęciu r/r było możliwe dzięki sprzedaży jednego z hoteli.

Najnowsze wyniki grupy Orbis na głównych pozycjach rachunku zysków i strat są dużo wyższe niż przed rokiem, ale z drugiej strony nieco słabsze od konsensusu rynkowego. W II kwartale 2018 r. Orbis odnotował 219,28 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej. Rezultat w ujęciu r/r jest wyższy o blisko 135 proc. Konsensus rynkowy zakładał wynik w okolicach 238 mln zł. Kwartalny zysk operacyjny Orbisu podskoczył r/r o niemal 110 proc. do 253,32 mln zł (konsensus 279,2 mln zł), a EBITDA operacyjna pozostała praktycznie bez zmian i wyniosła 164,42 mln zł. Trzycyfrowe dynamiki to zasługa zdarzen jednorazowych na łączną kwotę 130 mln zł (w tym zysk na sprzedaży hotelu SBCB 126 mln zł). EBIT z wyłączeniem zdarzeń jednorazowych wzrósł r/r o 2 proc.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży w II kw. wzrosły o 1,3 proc. r/r do 418,8 mln zł. Prognozy rynkowych ekspertów zakładały wynik o ok. 10 mln zł wyższy.

Od początku roku grupa Orbis wypracowała 214,89 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 82,25 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 690,31 mln zł w porównaniu z 679,53 mln zł rok wcześniej.

– W pierwszym półroczu 2018 roku nasza działalność osiągnęła dużą dynamikę. Pomimo wysokiej bazy z roku 2017 Orbis może pochwalić się wzrostem wskaźnika RevPAR o +5,3 proc. (like-for-like). Na dobre wyniki wpłynął przede wszystkim poziom średniej ceny (ARR), który wzrósł o +5,2 proc. w ujęciu like-for-like w porównaniu z pierwszą połową 2017 roku. Wskaźnik frekwencji utrzymuje się na stabilnym poziomie. Pragnę podkreślić, że dzięki odpornym gospodarkom krajów regionu Europy Wschodniej, w dalszym ciągu odnotowujemy silny wzrost poziomu wskaźnika RevPAR na wszystkich naszych kluczowych rynkach: w Polsce (+4,6 proc.), na Węgrzech (+8,4 proc.) oraz w Czechach (+4,8 proc.). – napisał Gilles Clavie, prezes Orbisu w liście do akcjonariuszy.

Orbis wciąż korzysta ze sprzyjającej koniunktury gospodarczej w krajach regionu Europy Środkowo-Wschodniej oraz obserwuje wysoki popyt na usługi hotelarskie. Oba czynniki przyczyniły się do wzrostu średniej ceny za pokój (oraz frekwencji nieznacznie powyżej ubiegłorocznej), a w efekcie również wzrostu przychodu na jeden dostępny pokój w hotelach grupy. W okresie 6 miesięcy 2018 roku przychód przypadający na 1 dostępny pokój w hotelach własnych grupy Orbis wyniósł 180,90 zł, czyli był o 5,3 proc. wyższy w porównaniu do danych ‚like-for-like’ za I półrocze 2017 roku. >> Dołącz do dyskusji na forumowym wątku dedykowanym akcjom Orbisu

Źródło: Spółka

Koszty działalności operacyjnej Grupy Orbis (w tym koszty wynajmu nieruchomości oraz amortyzacja) wyniosły w analizowanym okresie 569,7 mln zł, czyli nieznacznie wzrosły o 1,6 proc. w porównaniu do I półrocza 2017 roku. Wzrost przychodów ze sprzedaży w porównaniu do I półrocza ubiegłego roku wpłynął na wzrost bezpośrednich kosztów działalności, przy czym udział poszczególnych rodzajów kosztów w przychodach netto ze sprzedaży nie zmienił się w porównaniu do roku ubiegłego. Największy wzrost odnotowały koszty świadczeń pracowniczych, na co wpływ miały m.in. podwyżki wynagrodzeń, wzrost premii uzależnionych od osiąganych wyników oraz kosztów związanych z rotacją pracowników.

Plany na przyszłość

Zarząd na czwartkowej konferencji prasowej zapowiedział mocniejsze skupienie się na rozwoju sektora F&B (Food & Beverage). Pod koniec roku Orbis ma przedstawić wizję na rozwój tego segmentu działalności.

– Uważamy ten model za bardzo atrakcyjny. Jest on wektorem atrakcyjności oraz widoczności naszej marki. Pozwala jeszcze bardziej zbliżyć się do naszych gości i pozwala na zwiększone kontakty. Oznacza to, że jest to bardzo dobre połączenie części hotelowej z dalszą możliwością wzrostu przyciągania nowych ludzi i zwiększania ruchu klientów w całej naszej sieci. – powiedział Gilles Clavie, prezes Orbisu.

>> Ponad 60 proc. zysku od początku 2017 r. – sprawdź ofertę portfela wzorcowego CFR w StockWatch.pl

Spółka ponownie pochwaliła się podpisaniem umowy na nową markę z Adagio SAS w październiku zeszłego roku. Umowa zawarta z Adagio daje grupie Orbis prawo do prowadzenia hoteli pod następującymi markami: Adagio, Adagio Access oraz Adagio Premium w 8 państwach Europy Wschodniej (w Polsce, Czechach, na Węgrzech, w Rumunii, Serbii, Estonii, na Łotwie i Litwie). Pierwszy taki punkt pod nazwą Adagio Aparthotel powstanie w Krakowie w 2021 r., co grupa ogłosiła w maju tego roku. Hotele apartamentowe pod markami Adagio działają w segmentach od ekonomicznego do luksusowego i łączą w sobie przestronne apartamenty z usługami hotelowymi. Hotel w Krakowie ma być pierwszym z nowej sieci hoteli pod nazwą Adagio w Europie Środkowo-Wschodniej.

Grupa Orbis jest największym operatorem hotelowym w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej. Spółka jest notowana na GPW od 1997 r. Partnerem strategicznym Orbisu jest AccorHotels. W czwartek po południu akcje Orbisu tanieją o 0,66 proc. do 90,40 zł.

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

TE ARTYKUŁY NA TEMAT orbis, RÓWNIEŻ MOGĄ CIĘ ZAINTERESOWAĆ

Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa PayU tradingview Szukam-Inwestora.com