Notatka prasowa Warszawa, 26.11.2015
Po uwzględnieniu widocznej presji na ceny jednostkowe usług PKP Cargo i opóźnień w transporcie kruszyw na rynku krajowym oraz wzrostu wynagrodzeń dla załogi w Polsce przyznanego w lipcu i dodatkowych kosztów HR w wysokości 35 mln zł rocznie, jakie analitycy zakładają począwszy od 16E (obejmujących przewidywane ostateczne konsekwencje trwającego sporu ze związkami zawodowymi), licząc się również z oczekiwanymi efektami drugiego programu dobrowolnych odejść i niedawno ogłoszonego programu redukcji kosztów „100+”, uwzględniając także konsolidację AWT i wzrost przewidywanego poziomu zadłużenia, prognozy analityków dotyczące wyniku netto PKP Cargo spadają o 16 proc.-54 proc. dla okresu 15E-18E. W efekcie Haitong Bank spodziewa się obecnie, że zysk netto PKP Cargo nie wykaże ożywienia w 16E w stosunku do względnie niskiej bazy w 15E (skorygowanej o zdarzenia jednorazowe), a do ożywienia dojdzie dopiero w 17E.
Jednocześnie prognozy analityków, jeśli chodzi o dywidendę na akcję w okresie 16E/17E, spadają o 42 proc./62 proc., co oznacza stopę dywidendy wynoszącą zaledwie 3,1 proc. w obu latach. Obniżenie prognoz finansowych analityków i prognozowany wzrost zadłużenia spółki powoduje, że cena docelowa akcji dla PKP Cargo została obniżona o 31 proc. Niemniej, po niedawnym spadku kursu akcji spółki oznacza to 2,3 proc. potencjał wzrostowy i Haitong Bank obniża rating tylko do neutralnego. Choć analitycy postrzegają niedawno ogłoszone potencjalne nabycie Orlen KolTrans i ZCP Euronaft Trzebinia jako wysoce racjonalne ze strategicznego punktu widzenia PKP Cargo, to ze względu na niepewność otaczającą tę transakcję oraz ograniczoną ilość danych dostępnych na tym etapie, Haitong Bank obecnie traktuje ją jako neutralną dla wyceny i nie uwzględnia jej w prognozach finansowych.
Cezary Bernatek, Analityk, Haitong Bank