
(Fot. spółka)
Inter Cars poprawił o 15,75 proc. r/r skonsolidowane przychody ze sprzedaży za III kw. osiągając 4 556,84 mln zł, podczas gdy przed rokiem było to 3936,32 mln zł. Na poziomie skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2023 r. spółka wypracowała 224,6, w porównaniu do 218,4 mln zł przed rokiem, co przekłada się na dynamikę +2,84 proc. Zysk operacyjny wyniósł 325,74 mln zł wobec 320,91 mln zł rok temu (+1,5 proc.).
– Czynnikiem wpływającym na poziom wyniku Grupy w trzecim kwartale 2023 roku jest częściowe odwrócenie ujemnych różnic kursowych w wysokości 26 mln zł, wynikające z osłabienia kursu PLN do EUR, jak również wyższa marża w porównaniu do marży zrealizowanej w poprzednich miesiącach. Wzrost marży w sierpniu i wrześniu, skorelowany jest z rozpoczęciem sprzedaży towarów tańszych, zakupionych po niższym kursie walutowym. Warto podkreślić, że w przypadku Grupy Inter Cars umocnienie złotówki (waluty lokalnej) wywołuje naturalną presję na obniżanie cen, ze względu na spadek cen nabywanych towarów w walucie. Z kolei osłabienie waluty lokalnej daje naturalnie większe możliwości do podnoszenia cen i przejściowo realizowanie wyższych marż na wcześniej zakupionych towarach – czytamy w raporcie za III kw.
Łącznie za pierwsze trzy kwartały spółka zaraportowała osiągnięcie 581,42 mln zł skonsolidowanego zysku netto, wobec 543,3 mln zł w analogicznym okresie poprzedniego roku, co daje +7,02 proc. dynamikę. Przychody ze sprzedaży za I-III kw. wzrosły do 13301,69 mln zł w porównaniu z 10930,88 mln zł przed rokiem. Na poziomie EBITDA wypracowano 982,85 mln zł, wobec 874,82 mln zł, czyli o 12,35 proc. więcej.
– W okresie 9 miesięcy 2023 roku Grupa odnotowała 21,7 proc. wzrost skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem 2022 roku. Wysoka dynamika sprzedaży była efektem utrzymującego się wysokiego popytu oraz rosnących kosztów produkcji, które powodowały automatyczny wzrost cen, a także rozwoju sprzedaży na rynkach zagranicznych – napisano w raporcie finansowym.
Zmniejsza się znaczenie przychodów osiąganych z rynku krajowego. Rok temu Inter Cars miał 42 proc. sprzedaży na lokalnym rynku, natomiast w III kw. 2023 r. było to już 40 proc.
– Sprzedaż eksportowa rozumiana jako sprzedaż realizowana przez zagraniczne spółki dystrybucyjne oraz sprzedaż bezpośrednia (z Inter Cars S.A.) do kontrahentów zagranicznych wzrosła o 27 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego – podaje spółka.
Spadła również skonsolidowana marża na sprzedaży, która za III kw. wyniosła 30,4 proc., wobec 31 proc. przed rokiem.
– W trzecim kwartale 2023 roku wpływ różnic kursowych na zmianę marży wyniósł 0,5 pkt proc., natomiast w analogicznym okresie 2022 roku wpływ różnic kursowych na zmianę marży był znikomy. Po wyeliminowaniu wpływu różnic kursowych marża wyniosłaby odpowiednio 29,9 proc. dla III kwartału 2023 roku oraz 31 proc. dla III kwartału 2022 roku – tłumaczy spółka w raporcie.
Znaczący spadek zaliczył zysk netto w ujęciu jednostkowym za I-III kw. 2023 r. i wyniósł 254,39 mln zł, w porównaniu do 454,35 mln zł przed rokiem (-44,01 proc.).
Inter Cars to największy dystrybutor części zamiennych do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Spółka zadebiutowała na warszawskiej giełdzie w 2004 r.; wchodzi w skład indeksu mWIG40. Przychody spółki wyniosły 14,91 mld zł w 2022 r.