Przychody grupy Wojas wyniosły w II kw. 61,57 mln zł i były o 3,1 mln (5,3 proc.) wyższe od uzyskanych w okresie kwiecień-czerwiec 2015 r. Sprzedaż w kanale hurtowym spadła o 4,3 mln zł (44 proc.), natomiast obroty w sieci detalicznej zwiększyły się o 15 proc. r/r. Największe wzrosty spółka odnotowała w sprzedaży internetowej, gdzie obroty zwiększyły się o 30 proc., a udział w sprzedaży wzrósł do 7,5 proc. >> Tu znajdziesz komunikat z raportem finansowym.
Wzrost sprzedaży jest zasługą rozwoju sieci. Na koniec półrocza Wojas miał 180 punktów sprzedaży detalicznej, czyli o 7 więcej niż rok wcześniej. W tym czasie spółka otworzyła 6 nowych sklepów w Polsce, weszła z dwoma lokalami na rynek białoruski, ale zamknęła jeden z dziewięciu sklepów na Słowacji.
– Na spadek sprzedaży w kanale „hurt i pozostałe” wpływ miała mniejsza sprzedaż w segmencie przetargów krajowych (fakturowane po marży hurtowej) oraz w segmencie materiałów i usług produkcyjnych (fakturowane po minimalnej marży). Spadek w niezależnym od Emitenta segmencie zamówień publicznych nie udało się w wystarczającym stopniu zrekompensować w rosnących przychodach z tytułu eksportu poza własną detaliczną sieć sprzedaży. Mniejsza sprzedaż materiałów i usług produkcyjnych wynika ze zmniejszenia rozliczeń finansowych z dostawcami i kooperantami w tym zakresie. W II połowie 2016 r Emitent spodziewa się kontynuacji tendencji z I półrocza w tym kanale dystrybucji i tym samym w tym kanale prawdopodobnie zanotuje mniejszą sprzedaż za cały 2016 r niż w 2015 r. – informuje spółka w raporcie.
Struktura obrotów sugeruje, że Wojas nie trafił z kolekcją wiosenną. Przychody ze sprzedaży produktów spadły o 5,98 mln zł (21 proc.), natomiast sprzedaż towarów zwiększyła się o 9,08 mln zł (31 proc.).
Działalność jest nadal zyskowna, bo w raportowanym kwartale marża brutto wyniosła 46,4 proc. i była o 4,2 pp. wyższa r/r. Dzięki temu zysk brutto na sprzedaży zwiększył się z 24,7 mln zł do 28,6 mln zł. Niestety nadwyżkę w kwocie 3,89 mln zł prawie w całości pochłonął wzrost kosztów sprzedaży (3,29 mln zł), dlatego wynik na sprzedaży wzrósł tylko o 563 tys. zł (20 proc.) r/r. Spółka informuje, że wynika to ze wzrostu kursu euro, w którym rozliczane są czynsze, oraz poniesienia kosztów nowych otwarć sklepów.
Wojas wypracował jednocześnie 2,74 mln zł zysku operacyjnego, czyli aż o 41 proc. mniej niż rok wcześniej. Wtedy jednak spółka zaksięgowała 1,9 mln jednorazowego zysku ze sprzedaży udziałów w podmiocie stowarzyszonym. Natomiast powtarzalny wynik operacyjny był podobny i wyniósł 2,7 mln zł. Łącznie II kwartał przyniósł Wojasowi wynik netto 762 tys. zł. >> Tu znajdziesz przegląd sytuacji finansowej i fundamentalnej spółki.