
(Fot. spółka)
W samym trzecim kwartale 2020 roku Asbis znacząco poprawił zarówno przychody, jak i zyski. Przychody wyniosły 619,7 mln USD (wzrost o 34 proc. względem III kw. 2019 r.), natomiast zysk netto wyniósł 10,4 mln USD, co oznacza wzrost o 126 proc. w odniesieniu do porównywalnego okresu ubiegłego roku.
– Ten rok jest inny pod wieloma względami. Po raz pierwszy w historii wszyscy zostaliśmy zmuszeni do przeniesienia większości naszych działań do internetu. Oznacza to zwiększone wydatki na sprzęt przeznaczony nie tylko do pracy, ale też nauki czy rozrywki. Dlatego jest to też czas, w którym firmy specjalizujące się w sprzedaży czy też produkcji sprzętu przeznaczonego do kreowania i dzielenia się informacjami radzą sobie bardzo dobrze. ASBIS zdecydowanie należy do tej grupy. Dzięki skutecznej strategii oraz sprawnemu zarządzaniu szybko potrafiliśmy dostosować się do zmieniających się warunków rynkowych, dlatego nasza sytuacja jest obecnie bardzo dobra, spodziewamy się, że nasze wyniki będą w tym roku rekordowe – powiedział Siergiej Kostevitch, dyrektor generalny i przewodniczący rady dyrektorów ASBISc Enterprises Plc.
Jeszcze w październiku grupa podwyższyła prognozę zysku netto na 2020 rok opublikowaną 11 sierpnia. Asbis spodziewa się, że przychody ze sprzedaży w 2020 r. będą się kształtowały pomiędzy 2 mld USD a 2,2 mld USD, natomiast zysk netto po podwyższeniu będzie na poziomie pomiędzy 23 mln USD a 25 mln USD.
4 listopada 2020 r. rada dyrektorów spółki podjęła uchwałę o wypłacie akcjonariuszom zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy z zysku spółki za 2020 r. w wysokości 5,5 mln USD, co daje 0,10 USD na akcję. Dzień ustalenia prawa do zysku ustalono na 7 grudnia, natomiast wypłaty na 17 grudnia.
– Najbardziej gorący okres w naszej branży, czyli IV kwartał, już się rozpoczął. Jesteśmy do niego bardzo dobrze przygotowani. Rozwijamy nie tylko klasyczną dystrybucję IT, ale również segment ESD (Electronic Software Distribution), którego przykładem były ostatnio zawarte przez nas umowy z Rakuten TV, MobiSystems oraz MacPaw. Wprowadzamy też nowe produkty i podpisujemy kolejne umowy na dystrybucję, jak ostatnio podpisana umowa na dystrybucję produktów Logitech w Rosji. Rozwijamy też sieć sklepów internetowych zarówno dla klienta końcowego, jak i biznesowego. Już teraz 60 proc. transakcji odbywa się on-line. Działamy prężnie i wykorzystujemy wszystkie okazje rynkowe, które są dla ASBIS i jej akcjonariuszy zyskowne – dodał Siergiej Kostevitch.
Asbis Enterprises Plc jest jednym z czołowych dystrybutorów produktów branży informatycznej na rynkach wschodzących Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA). Spółka jest notowana na warszawskiej giełdzie od 2007 r. Przychody ze sprzedaży wyniosły 1,91 mld USD w 2019 r. Kurs akcji spółki w środę przed południem wyznacza nowe rekordy. Za jeden walor płacono 7,63 zł.