
Analityk Trigon DM podtrzymuje optymistyczny outlook dla XTB na 2023 r.
Czwartkową sesję notowania XTB rozpoczęły od mocnych spadków, które momentami miały dwucyfrowy charakter. Impulsem do wyprzedaży są opublikowane w środę po sesji wstępne wyniki za IV kwartał 2022 r., gdzie spółka zaraportowała 49,96 mln zł skonsolidowanego zysku netto (-27 proc. r/r), 58,51 mln zł zysku operacyjnego (-29,4 proc. r/r) i 216,7 mln zł przychodów z działalności operacyjnej (+18,1 proc. r/r). Jak tłumaczy XTB, spadek zysków to efekt zauważalnie niższej zmienności na rynkach finansowych i towarowych względem poprzedzających kwartałów. W całym 2022 r. przychody wyniosły 1,4 mld zł (+130,9 proc. r/r), EBIT 885,7 mln zł (+219,9 proc. r/r), a zysk netto 765,7 mln zł wobec 237,8 mln zł rok wcześniej.
– Wyniki istotnie poniżej oczekiwań, uwzględniają naszym zdaniem ok. 94 mln zł straty z „market makingu”, podczas gdy w poprzednim kwartale był on ok. 104 mln zł na plusie. Wygląda na to, że klienci dobrze radzili sobie głównie na walutach. Negatywnie zaskoczyły również koszty, z uwagi na wzrost średniego kosztu pozyskania klienta kw/kw. Liczba nowych oraz aktywnych klientów była zgodna z naszymi oczekiwaniami, ale wygenerowali oni wolumen obrotu 13 proc. powyżej naszych założeń, co jest pozytywne. Powtarzalne przychody mogły zatem wzrosnąć o ok. 8 proc. kw/kw do 311 mln zł. Bardzo optymistyczny jest również guidance zarządu odnośnie akwizycji nowych klientów w 2023, a styczeń potwierdza bardzo mocny początek roku – komentuje Maciej Marcinowski, analityk Trigon DM.
Celem zarządu na 2023 jest pozyskiwanie średnio 40-60 tys. nowych klientów kwartalnie. Jak podała spółka, w samym styczniu 2023 pozyskała 42,3 tys. nowych klientów. W IV kwartale na poziomie kosztów (globalnie urosły 57 proc. r/r) największy skok zanotowały wydatki na marketing – o 84 proc. r/r. Zarząd ocenia, że w 2023 łączne koszty działalności operacyjnej mogą wzrosnąć o ok. 1/4 w porównaniu do 2022. Nakłady na marketing mogą wzrosnąć o ok. 20 proc. w stosunku do roku ubiegłego. Średni koszt pozyskania klienta w 4Q’22 wzrósł o 24 proc. kw/kw do 1.342 zł. Jak zaznacza analityk, zgodnie z kryteriami KNF w 2023 XTB będzie mogło wypłacić dywidendę w maksymalnej wysokości do 75 proc. zysku za rok 2022.
– Z jednej strony czwarty kwartał mocno rozczarował, ale z drugiej tempo wzrostu biznesu przyspiesza i widzimy upside do naszych założeń na kolejne lata. Uważamy, że zyski w kolejnych latach z szybszego wzrostu z nawiązką odrobią utracone w tym kwartale 100mln PLN, więc wpływ powyższych wyników na naszą wycenę powinien być nawet pozytywny. Przy obecnej bazie kosztowej, aktywności klientów i przy założeniu zerowego ‘market makingu’, powtarzalny zysk netto wynosi według nas ok. 120-130mln PLN kwartalnie. Zalecamy zatem zwiększenie zaangażowania w przypadku negatywnej reakcji kursu na dzisiejszej sesji. W najbardziej prawdopodobnym scenariuszu wypłaty 75 proc. dywidendy, może ona sięgnąć ok. 15 proc. DY – komentuje Maciej Marcinowski.
W czwartek około godziny 10:00 akcje XTB tanieją o 8,4 proc. do 29,68 zł. Wartość obrotów przekroczyła 25 mln zł. W porannym dołku za jeden walor płacono 28,34 zł.
Raport analityczny nt. XTB tworzony jest na zamówienie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie w ramach Programu Wsparcia Pokrycia Analitycznego GPW 3.0. Wszystkie raporty wraz z wymaganymi przez prawo disclaimerami są dostępne na stronie www.gpw.pl/gpwpa
Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0 polega na sporządzaniu przez firmy inwestycyjne raportów analitycznych finansowanych przez GPW. Celem Programu jest zwiększenie dostępności analiz dla mniej płynnych spółek, a co za tym idzie umożliwienie inwestorom podejmowania świadomych decyzji inwestycyjnych w oparciu o wiarygodne, niezależne źródło informacji o emitencie.