
(Fot. mat. prasowe)
Oferta publiczna Legimi obejmuje 161 tys. akcji (ok. 12 proc. kapitału akcyjnego) po cenie emisyjnej 16 zł za sztukę. Władze spółki pozyskane środki chcą przeznaczyć na rozwój oferty e-czytnik na rynku niemieckim, ewentualną akwizycję oraz finansowanie i refinansowanie kapitału obrotowego. Zapisy na akcje potrwają do 12 marca. Oferującym akcje jest Polski Dom Maklerski.
Docelowo Legimi ma wejść na rynek NewConnect. Debiut planuje na II lub III kwartał 2018 roku.
Harmonogram oferty Legimi
1 marca 2018 r. | Publikacja Memorandum Informacyjnego |
do 12 marca 2018 r. | Przyjmowanie zapisów po cenie 16 zł za akcję |
do 13 marca 2018 r. | Przyjmowanie wpłat |
do 20 marca 2018 r. | Zamknięcie oferty, przydział akcji |
Historia Legimi sięga 2007 r., kiedy jej założyciele, Mikołaj Małaczyński oraz Mateusz Frukacz, rozpoczęli opracowywanie pierwszej konstrukcji systemu będącego połączeniem innowacyjnych technologii oraz czytelnictwa książek. Celem projektu nad którym pracowali było dostarczenie kompleksowych rozwiązań dla rynku e-booków. W kolejnym roku projekt zyskał zainteresowanie inwestora – funduszu VC SpeedUp, który objął część udziałów w powstałej i zarejestrowanej w 2009 r. spółce Legimi Sp. z o.o. Do grona inwestorów wspierających firmę dołączył także kolejny fundusz FIZAN Venture Capital Satus.
Legimi chce być jak Netflix czy Spotify na rynku e-booków
Rozpoczynając swoją działalność Legimi oferowało dostęp do 800 tytułów. Przełomowym momentem w historii spółki było wprowadzenie usługi „e-czytnik za 1 zł” w połączeniu z abonamentem, czyli w modelu analogicznym do tak znanych z innych branż cyfrowej rozrywki światowych marek jak Spotify czy Netflix. Po wdrożeniu oferty liczba klientów zaczęła rosnąć w szybszym tempie. Aktualnie spółka posiada 36 tys. aktywnych użytkowników i oferuje dostęp do ponad 22 tys. pozycji w ramach subskrypcji.

Przyrost liczby klientów marzec 2014 r. – grudzień 2017 r. Źródło: Memorandum informacyjne
Legimi współpracuje z ponad 300 wydawcami, w tym największymi na rynku polskim, m.in. z: Fabryka Snów, Albatros, Muza, Bellona, MAG, G+J, Świat Książki, Wielka Litera, WAB, Marginesy, Sine Qua Non, Akapit Press, Powergraph, Insignis, Drzewo Babel, MG. Ponadto Spółka współpracuje z 4 międzynarodowymi agregatorami treści.
Od niedawna Legimi działa w Niemczech, oferując swój flagowy produkt – czytnik za 1 euro z abonamentem na e-booki i audiobooki. Obecnie w katalogu subskrypcyjnym Legimi.de znajduje się już 100 000 tytułów. Premiera serwisu chińskiego planowana jest natomiast na II kwartał 2018 r.
– Rynki e-Booków w Niemczech i Chinach to odpowiednio drugi i trzeci największy rynek książki na świecie (za USA). Legimi jest już obecna na rynku niemieckim jednak dotychczas prowadzone działania marketingowe i sprzedażowe były bardzo ograniczone brakiem środków. Pozyskane środki zostaną przeznaczone w głównej mierze na zintensyfikowanie oferty „e-czytnik za 1 EUR” na rynku niemieckim. – czytamy w prezentacji spółki.
Prognozowana trakcja na rynkach zagranicznych [w milionach użytkowników]. Źródło: Memorandum informacyjne
Legimi wypracowało w 2016 r. ponad 4,2 mln zł przychodów (wzrost prawie +100 proc. r/r) i 601 tys. zł EBITDA. W I półroczu 2017 r. przychody ze sprzedaży osiągnęły poziom 3,3 mln zł (ponad 90-proc. wzrost w stosunku do 1 półrocza 2016 r.) i 0,6 mln zł EBITDA. W kolejnych latach spodziewany jest dalszy dynamiczny wzrost przychodów, który dodatkowo spotęguje ekspansja zagraniczna.

Wyniki finansowe Legimi. Źródło: Memorandum informacyjne