
Allegro
Według opracowania, dla 63 proc. badanych sklep internetowy stanowi dodatkową formę zarobku. W raporcie za 2020 r., odsetek ten był wyższy i wynosił 66 proc. Globalnie przybyło jednak przedsiębiorców, którzy wybrali sklep internetowy jako swoją główną działalność zawodową.

Na polskiej mapie e-commerce nadal rządzi województwo mazowieckie, gdzie działało aż 23 proc. e-sklepów, co stanowi wzrost o 3 pp w stosunku do 2020 roku. Źródło: Shoper
Rośnie także liczba osób pracujących na co dzień w sklepach online. 48 proc. pytanych przez Shoper właścicieli prowadziło w 2021 roku swoje sklepy samodzielnie (53 proc. w 2020 r.). 25 proc. przyznało, że prowadzi je wspólnie z jedną osobą (członkiem rodziny czy wspólnikiem, 28 proc. w 2020 r.), a 14 proc. – że zatrudnia do pięciu pracowników (wzrost z 12 proc. w 2020 r.). W sklepach 13 proc. badanych zatrudnionych było więcej niż pięciu pracowników (7 proc. w 2020 r.).
Z raportu Shoper wynika również, że 32 proc. właścicieli sprzedaje tylko w obrębie strony swojego sklepu, 28 proc. sprzedaje oprócz strony www także w sklepie stacjonarnym, a 52 proc. za pośrednictwem innych, internetowych kanałów sprzedaży.
Wśród tych ostatnich, sprzedawcy na pierwszym miejscu wymieniali Allegro (47 proc. odpowiedzi). Bardzo popularna jest również sprzedaż przez Facebooka (35 proc. wskazań). Mniejszym zainteresowaniem cieszą się marketplace’y takie jak Mustache, Pakamera czy Etsy (11 proc.) oraz porównywarki cen (9 proc.). Na Amazonie, który oficjalnie otworzył się w Polsce w 2021 roku, sprzedaje 3 proc. właścicieli sklepów Shoper biorących udział w badaniu. To tyle samo, co w badaniu z 2020 roku, jeszcze przed oficjalnym wejściem marki na nasz rynek.
– Wedle naszych prognoz, wraz z wejściem Amazona nie doszło do radykalnych zmian na polskim rynku. Rok temu spodziewaliśmy się, że amerykańska platforma zdobędzie pewną popularność i stanie się dobrym miejscem dla właścicieli e-biznesów, jednak nie w błyskawicznym tempie i nie dla każdego – komentuje Artur Halik, Head of Sales w Shoper.
– To własny sklep internetowy wciąż jest fundamentem nowoczesnego biznesu, na którym buduje się silną firmę i markę. W porównaniu do popularnych serwisów sprzedażowych, pełnych tysięcy podobnych ofert, pozwala wyróżnić się ofertą i zbudować przewagę konkurencyjną. Oczywiście, by skutecznie dzisiaj sprzedawać i docierać do klientów, którzy szukają i porównują oferty zakupowe w różnych miejscach, trzeba wykorzystać także dodatkowe kanały dotarcia. Możliwości dzisiejszych sklepów internetowych pozwalają na łatwe połączenie strony sklepu z popularnym serwisem sprzedażowym i tym samym nowoczesną sprzedaż wielokanałową. W Shoper nawiązaliśmy ostatnio m.in. współpracę z Shopee – popularną platformą handlową działającą w Polsce, dzięki czemu sprzedawcy korzystający z naszych rozwiązań mogą oferować swoje produkty także w tym nowym popularnym kanale – komentuje Artur Halik.