
Mex Polska skupi się na rozwoju sieci gastro, poprawie sprzedaży, kontroli kosztów i marż
– Obserwujemy wyraźny po-pandemiczny trend powrotu konsumentów do korzystania z usług gastronomicznych w lokalach, zwłaszcza w dużych miastach i aglomeracjach turystycznych. Szacujemy, że ok. 6 mln konsumentów przewija się przez nasze lokale rocznie. Nie obawiamy się z optymizmem patrzeć w przyszłość i tym samym poszukiwać kolejnych okazji biznesowych, nowych lokalizacji i aktywnych partnerów w postaci franczyzobiorców – powiedział Kowalewski podczas konferencji prasowej.
– Wszystkie nasze koncepty są nakierowane na rozwój i pozostaje tylko kwestia odpowiednich lokalizacji, a jesteśmy elastyczni i przygotowani zarówno na lokale 40 m2, jak i 600 m2. Jesteśmy skoncentrowanie, żeby nie przegapić żadnej lokalizacji. Myślę, że możemy dość dynamicznie kontynuować rozwój i nie ma miejsc, które moglibyśmy zlekceważyć ze względu na wielkość. Jesteśmy bardzo zaangażowani w rozmowy co do nowych umów najmu – dodał.
Wskazał, że największy i jeden z najstarszych konceptów grupy, czyli Pijalnie Wódki i Piwa rozwija się najdynamiczniej i ma największą perspektywę rozwoju.
– Szacujemy, że takich lokali może powstać w Polsce ok. 100. Koncept ewoluuje, cały czas staramy się ten koncept modyfikować, słuchamy głosu konsumentów i jesteśmy otwarci na to, czego oczekuje od nas młody człowiek. Obecnie mamy 32 lokale PWiP i zwykle między 40 a 100 m2. Mówiąc o 100 lokalach, mam na myśli to, że takie są możliwości rynku, ale czy się uda, nie wiadomo. Potencjał rozwoju Pijalni widzimy w segmencie franczyzowym. Prowadzimy rozmowy z potencjalnymi franczyzobiorcami – powiedział prezes.
Grupa Mex Polska działa w oparciu o pięć konceptów: największy i jeden z najstarszych to „Pijalnia Wódki i Piwa” (grupa ma 32 lokale tego konceptu), sieć restauracji meksykańskich ,,The Mexican” (6 lokali), sieć restauracji „Pankejk” (2 lokale), nowoczesny koncept „Prosty Temat” (2 lokale) oraz najnowszy, oparty o pomysł shot-baru, bistro „Chicas&Gorillas”‚ (2 lokale).
Kowalewski zaznaczył również, że celem grupy jest też dalsza koncentracja na poprawie wyników sprzedaży sieci gastronomicznych poprzez wzmożone działania marketingowe i ciągłe dostosowanie oferty zgodnie z trendami rynkowymi. Działania te przynoszą efekty, co widać po przychodach I kw. 2023 r. Ponadto grupa będzie skupiała się też na bieżącym monitorowaniu kosztów prowadzenia działalności, zwiększaniu wartości sprzedaży oraz marży z prowadzonej działalności, a także na kontynuowaniu działań nakierowanych na obniżenie kosztów pracy.
– Mamy dwa cele. Zasadniczy, to bieżąca kontrola nad prowadzona działalnością. Rok 2023 jest szczególnym doświadczeniem, ponieważ spadła na nas potężna bomba kosztowa, nie tylko inflacja, ale też indeksacja czynszów – ponad 16% wzrosły czynsze we wszystkich lokalizacjach z początkiem roku – czy presja na wynagrodzenia i wzrosty płac minimalnych. Tych elementów kosztowych jest dużo i naszym zadaniem jest na bieżąco analizować sytuację kosztową, aby utrzymać marże. Ta praca jest wielomodułowa, bo trzeba też obserwować konkurencję tak, żeby nie przestrzelić się z podwyżkami cen, a z drugiej strony, żeby nie okazało się, że jesteśmy nierentowni. Drugim równie ważnym zadaniem jest właśnie rozwój – wskazał prezes.
Jak podkreślił, ciągły rozwój grupy daje nadzieje na tendencje wzrostowe w przyszłych kwartałach. Wskazał, że wzrost przychodów ze sprzedaży w I kw. 2023 roku wobec I kw. 2022 r sięgnął niemal 34%. Spółka osiągnęła przychody w wysokości 19,2 mln zł w I kw. 2023 r. wobec 14,3 mln zł w I kw.
Pytany o plany wypłaty dywidendy z zysku za 2022 r., Kowalewski powiedział: „Nie ma jeszcze rekomendacji zarządu, ale skupiamy się na rozwoju, a w okresie drogiego pieniądza, własny pieniądz jest cenny”.
Grupa Mex Polska zarządza 44 lokalami gastronomicznymi (stan na 21.03.2023). Grupa rozwija marki: The Mexican, Prosty Temat, Pankejk, Pijalnia Wódki i Piwa. Najnowszym konceptem jest Chicas & Gorillas. Od 2012 roku spółka jest notowana na głównym rynku GPW.