
(Fot. spółka)
Główne pozycje rachunku zysków i strat Allegro w II kwartale okazały się o kilka procent wyższe od konsensusu opracowanego przez PAP Biznes. Skorygowana EBITDA Grupy Allegro urosła r/r o 31 proc. do 763,1 mln zł, przy czym dla działalności w Polsce podskoczyła o 35 proc. r. do 908,3 mln zł. GMV, czyli całkowita wartość brutto towarów sprzedanych na Allegro, wyniosła w tym okresie 15,81 mld zł (wzrost o 11,1 proc. r/r), zaś w Polsce – 15,05 mld zł (+11,6 proc. r/r).
– GMV w Polsce przekroczyła 15 mld zł w drugim kwartale, a wzrost wskaźnika przyspieszył do 11,6 proc. r/r, czyli tempa ponad dwa razy szybszego niż dynamika krajowej sprzedaży detalicznej – czytamy w komunikacie.
Skonsolidowane przychody ogółem wzrosły w II kw. br. o 12,5 proc. r/r do 2,7 mld zł, w tym przychody w Polsce – o 23,8 proc. r/r do 2,34 mld zł.
– Przychody z działalności w Polsce przyspieszyły wzrost do 23,8 proc. r/r, osiągając poziom 2,3 mld zł w drugim kwartale przy 30 proc. tempie wzrostu przychodów z działalności reklamowej. Szybszy w ujęciu kwartalnym wzrost przychodów i nieustanna kontrola kosztów przełożyły się na wzrost skorygowanego zysku EBITDA z działalności w Polsce o prawie 35 proc. r/r – trzy razy szybciej niż GMV – do ponad 908 mln zł w drugim kwartale – czytamy w komunikacie poświęconym wynikom.
Marża skorygowanego zysku EBITDA wyniosła 6,03 proc. GMV w drugim kwartale, przekraczając średnioterminowe oczekiwania Allegro.
Gigant studzi oczekiwania co do III kwartału
Uwaga inwestorów skupiła się na sygnałach dot. III kwartału. CFO Jon Eastick w wywiadzie dla PAP Biznes powiedział, że Allegro przewiduje w III kwartale 2024 roku lekkie przyspieszenie wzrostu w Polsce na marketplace, ale mniejszą niż w II kwartale br. zwyżkę take rate.
– W Polsce w trzecim kwartale lekko przyspieszamy, jeśli chodzi o wzrost transakcji w porównaniu do drugiego kwartału na marketplace. Prognoza wzrostu GMV w naszym kraju wynosi 10-11 proc. Te przewidywania byłyby jeszcze wyższe, gdyby nie fakt, że należący do naszej grupy e-bilet sprzedał w ubiegłym roku bardzo dużo biletów na koncerty Taylor Swift i Dawida Podsiadło. To miało duży wpływ na to, że nasza prognoza jest z tego powodu o 1 proc. niższa – powiedział Eastick.
CFO zwrócił tez uwagę, że dane o sprzedaży detalicznej w lipcu w Polsce, „to nie był najlepszy wynik”.
W trzecim kwartale 2024 roku Allegro oczekuje wzrostu GMV z działalności w Polsce w przedziale 10-11 proc. r/r, przy wzroście przychodów o 16-18 proc. i skorygowanego zysku EBITDA o 11-13 proc. r/r.
W czwartek rano akcje e-commercowego giganta tracą rano 7 proc. i są wyceniane na 36 zł za sztukę. Po blisko godzinie handlu wartość obrotów przekracza 100 mln zł, co jest najwyższym wynikiem na rynku.
Allegro jest platformą handlową numer 1 w Polsce. Sprzedaż realizowana jest głównie przez firmy za pośrednictwem platformy e-commerce typu marketplace Allegro.pl. Od października 2016 r. Allegro należy do funduszy Cinven, Permira i Mid Europa. Spółka zadebiutowała na GPW w październiku 2020 r. Wchodzi w skład indeksu WIG20.